Auteur Topic: Vogel voor een 11-jarige?  (gelezen 5322 keer)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Vogel voor een 11-jarige?
« Reactie #15 Gepost op: juni 04, 2008, 12:09:07 pm »
Ik denk persoonlijk dat je het ALLERBESTE een valkparkiet kan doen, niet omdat ik er nu ook 1 krijg, maar omdat ze het
meest sociaal zijn, in karakter rustig, en als een goede starters vogel worden aangeraden!!
zeker voor een knul van 11, die over een paar weken weer lekker buiten speelt! en even geen tijd heeft voor een vogel..

nu ga ik even niet lief doen.. :sorry: maar dit is even voor je eigen controle!

je moet je beseffen wat je hier zegt:

Citaat
En dan ook vogels die over het algemeen rustig zijn en niet constant schreeuwmomenten hebben. Zo nu en dan een schreeuw is natuurlijk niet zo erg.

Vogels hebben allemaal een karakter, een eigen volume denk ik ook, en zeker een eigen manier van communiceren,
mijn grasje kan verschrikkelijk lief babbelen, heel zachtjes dat ik het amper hoor, maar af en toe als er een duif voorbij komt moet ik even mn vingers in mn oren proppen! ik denk dat elke vogel van tijd tot tijd zijn momentjes heeft! al ben ik het met je eens dat het "normale" geluid van een aga een stukl scheller is als dat van een grasje of valkje, maar dat staat los van schreeuwen he!
je mag er van uit gaan dat elke vogel die genoeg aandacht krijgt geen uren lange schreeuwmomenten heeft!

Citaat
Jullie weten wat beter dan ik welke vogels echt een strenge opvoeding nodig hebben en dus niet zo geschikt zijn voor hem.

Er zijn een paar uitzonderingen die echt geen vinger breedte mogen krijgen,
maar voor de rest is het consequent blijven en dezelfde regels hanteren! er moet dus duidelijk wel een strenge opvoeding zijn,
bij elke vogel hoor, want als je een tijd laat verslappen zal hij van alles gaan proberen, en dat is niet soort gebonden denk ik.
denk dat je onder deze noemer toch echt met hem moet praten dat het een grote verantwoording is, en dat het hem veel tijd kost,
en hij echt consequent moet zijn!

maar goed.. de valkparkiet.. misschien vind hij/jij het wel de saaiste van de 4, qua kleur ofzo, maar als het slaagt kan je misschien naar andere soorten gaan kijken.

Eh, ik geloof dat valkjes ook best herrie kunnen maken toch? :CENS

en ara's ook, en caiques ook, en grasjes ook, en grijsjes ook, oh en roséetjes ook en zo gaan we nog even door :)

ze hebben allemaal wel eens hun kuren natuurlijk, maar naar mijn idee staan valkjes niet bekend als snelle schreeuwers hoor :CENS

Steph

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: juni 04, 2008, 12:45:53 pm »
Ik denk dat het er heel erg vanaf hangt hoe deze 11 jarige is. Ik heb in een dagboek van een kweker (van de Fam van de Moor) ook wel is gelezen dat nog jongere kinderen de zorg hadden voor een papegaaitje en dat dit heel erg goed ging omdat deze kinderen heel erg goed wisten wat ze wel en niet wilden toleren. En ze waren dus ook zeker de baas over de gaaitjes.

Ik ben van mening dat een valk een goede keus kan zijn, ze zijn tenslotte aardig gemakkelijk maar als deze 11 jarige al gewend is aan vogels (en ook goed weet wat wel en niet te tolereren) dan zou een bonte boer, caique of andere gaai een keuze zijn.

En iedere vogel maakt geluid. Onze caique maakt bv meestal tussen 10-12 uur sochtends geluid en dan vanaf een uur of 5 weer omdat hij dan weet dat zijn baasje dan bijna thuis komt. Als een papegaai heeft geleerd te fluiten dan maakt hij meestal dat geluid door leuke fluitjes (in ieder geval dat doet Apollo) Wat wel zo is, als je gaat stofzuigen of de wasmachine gaat centrifugeren dan gaat hij er wel overheen, soms met leuke fluitjes en anders met wat gekrijs maar ik geloof dat dat vogel eigen is en het is niet de hele dag door ;)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #17 Gepost op: juni 04, 2008, 13:48:46 pm »
Ikzelf heb geen moeite met het geluid, maar over mn grasjes wordt erg geklaagd door iedereen... dat zal mn neefje ook hebben beïnvloed. Maja, wat wil je met 4...  :-[ Die gaan allemaal boven elkaar uit of versterken elkaar ook al zijn ze gewoon lekker aan het brabbelen. Toen mn zus hoorde dat k 2 nieuwe vogels had, reageerde ze al zo van: 'Waar is zij nu mee bezig?!!' Tot ze zag hoe rustig die catha's zijn. De vogel moet gewoon geen reputatie hebben van veel en daarbij ook hard geluid te maken, anders komt ie er daar niet in. Een beetje om de tuin leiden dus ;) Weet zelf ook dat er geen enkele vogel is die 100% stil is.

De 3 die ik eerder heb genoemd: de catharinaparkiet, de valkparkiet en de pyrrhura, zijn denk ik alle 3 geschikt, afgaand op wat er over te lezen is. Alle 3 weer om andere redenen... maar vooral omdat ze makkelijker zijn dan de andere grotere vogels. Heb over deze soorten een erg goed gevoel. Zal voor hem ook een karakterschets proberen te maken en aangeven wat belangrijk is in de verzorging en de opvoeding. Hij kan niet zo goed lezen, dus kan hem niet zelf achter de pc zetten om de dingen maar even op te gaan zoeken. De catha is rustig, misschien wat saai voor een jong ventje, maar qua geluid en drukte super geschikt voor het geval het onverhoopt toch wat minder loopt in het schenken van aandacht. De valk is op het gebied van gezelligheid en aanhankelijkheid een leuke. Zo ook de pyrrhura die bekend staat als speelse vogel.

Ze hebben 3 cavia's (ieder van een andere eigenaar) waar mn neefje elke dag goed voor zorgt. Dat kippenkuiken waar ik een foto van heb ingezonden, heeft hij bij zijn oma in een eendennest ontdekt bij nestcontrole en heeft zich er over ontfermd. Bij zijn oma zijn kippen, ganzen en schapen, bij kennissen zijn oop kippetjes en kalkoenen en hij helpt daar graag mee. Hij is gewoon zorgzaam en als ik daar geen vertrouwen in had, zou ik hier ook geen moeite hebben gedaan ;)

Mn zus, zijn moeder, is ook gek op dieren, alleen blijkbaar niet zo gek op grasjes. Zij zal denk ik ook wel helpen in het proces en aangezien ze op loopafstand van hier wonen, zal ik er zelf ook wel regelmatig langsgaan om eens te kijken.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2008, 13:50:57 pm door NaOmi_W »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #18 Gepost op: juni 04, 2008, 14:55:48 pm »
misschien vind ze andere vogels ook niet meer leuk als die met meer dan 1 bij elkaar zitten ;)
even mijn grasje verdedigen hoor! ::)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #19 Gepost op: juni 04, 2008, 15:10:04 pm »
Hihi, ja, ik snap het ook niet hoor  :-[
Maja, zij horen alleen het gekwetter en geschetter en hebben er dan geen interesse meer in, terwijl het juist zo heerlijk is om naar ze te kijken! Maar goed... kan ze niet overtuigen  :(

Ben benieuwd wat mn neefje gaat kiezen. Als het een pyrrhura wordt: erg leuk! Weer een nieuwe vogel te ontdekken! Maar... lastig om te vinden
Als het een valkje wordt: Lejah!! Tenzij mn neefje de kleuren niet mooi vind, maar kan het me moeilijk voorstellen, t zijn echt schatjes  :hart: anders zijn ze nog wel makkelijk ergens anders te vinden
Als het een catharina wordt: phew, weinig kans op commentaar achteraf van de ouders

Het heeft allemaal wel wat  :-[ gelukkig is de keuze niet aan mij... alhoewel, er blijft er bij mij maar 1 over die k nog niet ken :) (of ga kennen dan, de valkjes zijn er nog niet...)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #20 Gepost op: juni 04, 2008, 15:33:34 pm »
phyrrura bij arnootje ???

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #21 Gepost op: juni 04, 2008, 16:46:21 pm »
Als het een valkje wordt: Lejah!! Tenzij mn neefje de kleuren niet mooi vind, maar kan het me moeilijk voorstellen, t zijn echt schatjes  :hart:

Kom maar met je neefje op kraambezoek! ;)
Alle klasgenootjes van mijn oudste (net 12 geworden) zijn allemaal verkocht zodra ze er eentje op schoot gehad hebben! :)

arnootje

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: juni 04, 2008, 18:36:09 pm »
phyrrura bij arnootje ???

Ik heb niks, en er hangt ook geen blok in dus dat wordt het hem niet. En Quiney verkoop ik voor geen miljoen.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #23 Gepost op: juni 04, 2008, 18:49:09 pm »
dr komt toch nog wel een rondje? ooit :)

arnootje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: juni 04, 2008, 19:17:47 pm »
tuurlijk maar waar en wanneer zeg ik niet. ;D

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #25 Gepost op: juni 04, 2008, 19:23:35 pm »
Dat moment houdt ie maar prive... Gelijk heb je hoor, deste lager is de prestatiedruk ;)

Denk dat ik mn neefje morgen wel zie en anders in het weekend. Ben benieuwd  :nailbiting:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #26 Gepost op: juni 10, 2008, 16:29:14 pm »
De keuze was erg snel gemaakt!
Hij was meteen gek van de pyrrhura. Heb hem wel goed duidelijk gemaakt dat die genoeg aandacht nodig heeft en dat begreep hij.

Nu dus zoeken...

Brosje

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juni 10, 2008, 17:44:06 pm »
Misschien dat een Kakariki nog een optie kan zijn ,  die  zijn levendig en leergierig , maken ook niet veel herrie , en zijn ook super tam te maken , een stukje appel eten ze net als een papagaai uit een pootje ,  :hart: ik  vind dat zelf echt super vogels !!
Gr Janny

Brosje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juni 10, 2008, 17:51:33 pm »
Zie dat de  keuze al gemaakt was , hahah
 maar er zijn jonge pyrrhura's bij , 4 animals  te rijswijk

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #29 Gepost op: juni 10, 2008, 17:58:54 pm »
4-animals wordt hier sterk afgeraden en ga daarmee geen risico's nemen. Maar bedankt voor het meedenken!