Auteur Topic: Tips gevraagd. Parkietjes willen niet naar de bodem  (gelezen 1508 keer)

trijnie144

• Gast
Tips gevraagd. Parkietjes willen niet naar de bodem
« Gepost op: juni 30, 2008, 13:10:35 pm »
Hallo parkietenvrienden,
even een vraagje, mijn twee parkieten zitten in een binnenvoliere maar ze durven niet 
echt naar beneden. Heb al trosgierst op de bodem gelegd waar ze normaal dol op zijn,
ook al bakje andijvie maar niets helpt. Hebben jullie een tip voor mij zodat ze dus de hele
voliere gaan gebruiken.

Heb twee mannetjes, en wil er nu eigenlijk wel twee bij hebben geeft dat ook problemen?

Edit Cosch: titel verduidelijk. Met duidelijke titels meer kans op reactie
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 15:24:40 pm door Cosch »

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: timi en solo
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2008, 13:14:36 pm »
Hoe lang zitten ze er al in?
Misschien een idee om het eten eerst wat hoger te hangen en dan elke keer iets lager zodat de drempel elke keer niet zo hoog is.

Zelf heb ik 4 grasjes in een kamervolière van zo'n 65 x 55 x 160, 2 mannetjes 2 popjes. Ze zitten weleens achter elkaar aan, maar over het algemeen gaat het goed.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2008, 13:37:11 pm »
Hoi Trijnie!

Je kan er makkelijk 2 bij nemen, dames moeten altijd in de minderheid zijn of gelijk, dus 2 dames erbij mag zelfs ook!
dit ivm broedperiodes en concurrentie!

Het is niet perce nodig om op de grond te scharrelen. de ene doet dit wel en de ander vind het niets!
Zo is mijn corretje liever lekker aan het klimmen, vliegen enzovoorts als dat ze loopt, en al helemaal niet over de bodem! :o
Ik denk dat wij als mens voor het mooie alles gebruikt willen zien! Snap ik ook wel hoor! Ik vind het ook zonde van de ruimte als ze hem niet gebruiken!
Maar goed als ze niet willen houd het op ;)

Kijk uit met het op de grond beschikbaar stellen van voer, ivm ratten, muizen, poezen en ander gedierte dat je liever niet in je voliere ziet ;)

De gemiddelde ruimte die je nodig hebt voor 4 parkieten is voornamelijk gebaseerd op meningsverschillen! De ene vind dat ze prima voldoen in een kooi van 40x40x60
de andere schaffen een kamer voliere aan! En naomi gaat er een voliere voor bouwen in de tuin!

Mijn mening:
Het is niet van belang hoe HOOG je voliere is! Zoals je dus al bij jou kunt zien! al zou hij 5 meter hoog zijn, zouden ze alleen de bovenste meter gebruiken! :)
Het is meer van belang hoe breedt en diep hij is! kunnen ze een vluchtje trekken? hebben ze de ruimte voor een sprongetje en om elkaar achter na te zitten?
dan zit je al gauw aan een minimale diepte van 60-70 cm en een breedte van ongeveer 150 cm voor 4 pietjes dan he!
Maar groter zou beter zijn, zeker als je er nu al 2 bij wilt, en er waarschijnlijk in de toekomst meer bij komen! (Als het grasparkieten-virus is toegeslagen :) )

Veel succes! :-*

trijnie144

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2008, 13:52:28 pm »
Hallo, ze zaten eerst in een grote montana kooi en vanaf zaterdag in de voliere! Heb het eten inderdaad wat hoger hangen
maar zou het ook leuk vinden dat ze ook weer op de grond gingen lopen. Ze zitten maar steeds bovenin te dutten!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2008, 13:55:32 pm »
owwwwww dan is het gewoon gewenning!  :thumsup:

ALs ze in de oude omgeving ook over de vloer gelopen hebben moet je gewoon even geduld hebben! :)

Onthoud ook! Hoe hoger de vogel zit hoe hoger hij in de rangorde hoort!
Ze zullen met zn 2 in een nieuwe omgeving zo hoog mogelijk willen zitten voordat ze gaan ontspannen!
Zeker als het angsthazen zijn :) die nog niet durven te onderzoeken ;)

Geen stress dus voor jou, gewoon even wachten :-*

trijnie144

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2008, 14:05:36 pm »
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden !!! :thumsup:

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
Re: Tips gevraagd. Parkietjes willen niet naar de bodem
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2008, 17:20:00 pm »
Het heeft hier zeker een half jaar geduurd eer de eerste van de bende een pootje op de bodem van de kamervoliere durfde te zetten....