Auteur Topic: Lange reis maken?  (gelezen 1737 keer)

Asura

• Gast
Lange reis maken?
« Gepost op: juli 03, 2008, 17:48:59 pm »
Ik heb jullie advies nodig. Wij willen graag een grasparkietje van uit mijn vader's voliere naar ons nieuwe huisje vervoeren. Deze reis zal ongeveer 4,5 uur duren (met het openbaar vervoer). Kan een jong grasparkietje dat hebben, of is het geen goed idee? ???

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
Re: Lange reis maken?
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2008, 18:51:51 pm »
Dat moet geen probleem zijn. Ook een beetje afhankeliijk van de stressgevoeligheid van de kleine...

Wanneer je voor een goed vervoerskooitje/kistje zorgt en er voor zorgt dat er geen tocht oid bij komt gaat dat heus goed. Ik ken iemand die regelmatig langere afstanden in Nederland en Belgie afreist met jonge parkieten. Mijn eigen jongste aanwinsten komen uit Leeuwarde, dat was dan wel met de auto, maar dat was ook ruim 2 uur rijden.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2008, 19:59:20 pm »
Als je zorgt voor frisse lucht, maar geen tocht, water en voer dan moet dit kunnen!
denk aan alle vogeltjes die het land door reizen naar shows ;)
die redden het toch ook! en in het ov is denk ik zelfs beter als met de auto!
als het echt niet gaat kan je gelijk de volgende halte er uit!

succes met de reis! :-*

arnootje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2008, 21:44:37 pm »
Dit zal geen probleem zijn, alleen probeer hele hete dagen te vermijden. Zorg dat je een appeltje bij je heb, dit eten ze dikwijls makelijker dan zaad oid. Ook is het meteen vocht wat ze binnen krijgen.

Succes me de reis

Asura

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2008, 11:04:22 am »
Bedankt, dit stelt me een beetje gerust ;)

Appel is inderdaad een goed idee; die ga ik zeker mee geven!

Ik laat jullie wel weten of het allemaal goed afloopt.. zaterdagochtend is de reis (dus gelukkig nog niet zo heet als het goed is)

Asura

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2008, 21:59:50 pm »
Wegens vertraging duurde de reis bijna 6,5 uur, maar het vogeltje heeft het gelukkig goed doorstaan!
Ze zit nu gezellig bij het andere grasparkietje in de kooi en dat gaat goed; ze hebben niet gevochten, bewaren nog wel wat afstand maar zitten ook wel veel op hetzelfde stokje. Dus dat gaat helemaal goed komen volgens mij!! :thumsup:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2008, 22:00:51 pm »
goed zo!  :a036:

wel eerste dagen opletten dat het eten en drinken netjes gedeelt worden he! ;)

giggles

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2008, 22:33:17 pm »
Neem een reiskooi die een beetje dicht is...
Hierdoor kan het vogeltje niet veel zien en zal het minder gestressed raken...
Verder moet je natuurlijk voor een beetje water en voer zorgen...

Dan zal het hoogstwaarschijnlijk zonder problemen verlopen  :thumsup:

edit: Ik zie net dat de reis al geweest is... Iets te enthousiast geweest met reageren  :)

Asura

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 07, 2008, 13:17:18 pm »
We hebben ze allebei zien eten, zonder dat ze elkaar probeerden weg te jagen ofzo, dus dat gaat gewoon helemaal goed :thumsup:

Het reiskooitje was van hout, met aan de bovenkant tralies (met klepdeurtje) waaroverheen een plaatje hout geschoven kon worden zodat het donker was (maar niet luchtdicht :P).. met een stokje hebben we een klein waterbakje vastgeklemd in een hoekje van het kooitje, met een stukje nat brood erin (tegen het morsen) en verder lag op de bodem normaal zaad gestrooid. ;)