Auteur Topic: Negeren helpt echt  (gelezen 2090 keer)

cosch

• Gast
Negeren helpt echt
« Gepost op: juli 21, 2008, 10:33:19 am »
Ik heb hier ervaren dat negeren van slecht gedrag echt helpt in plaats van boos reageren.

Ik heb wel es eerder verteld dat ik slecht tegen schelle geluiden kan. Tijdens de logeerpartij bij Japie en Cocotje had Gijs een heel schel geluid opgepikt.
Die hij vaak naast mn oor liet horen. Daarna suisde je oor gewoon.
En ik  heb em een tijdje consequent op de gang of in het toilet gezet. Hielp helemaal niet. Hij zat nog maar net op zijn stok of hij begon weer.
Toen heb ik me voorgenomen om het te negeren. En dat heb ik nu nog maar zo'n 2 weken gedaan en hij doet het nauwelijk meer.
Ik heb echt dat geluid genegeerd en op bijna alle andere 'goede' geluiden gereageerd.

Hebben jullie ook goede 'negeer' ervaringen?

Offline Marijke

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
Re: Negeren helpt echt
« Reactie #1 Gepost op: juli 21, 2008, 11:19:01 am »

Die hij vaak naast mn oor liet horen. Daarna suisde je oor gewoon.
En ik  heb em een tijdje consequent op de gang of in het toilet gezet. Hielp helemaal niet. Hij zat nog maar net op zijn stok of hij begon weer.

Als je hem dan oppakt dan geef je hem juist aandacht! Hier hebben ze er een handje van om van de standaard af te vliegen  ??? Nu komt dat gelukkig niet zo vaak meer voor. Maar dan laat ik ze eerst even op de grond lopen en daarna pak ik ze op en zet ze terug, zonder een woord!

In het begin toen wij Qwiebus hadden Piepte ze als IK de kamer uit ging, Bij Arno deed ze niks. Heb wel eens 10 minuten in de keuken gestaan :angry: met het velen negeren komt dit hooguit nog maar een keer in de week voor en niet 5 x op een dag! Nu als ze piept negeer ik ook maar als ze dan begint te brabbelen dat ben ik juist heel enthousiast! Dus nu weet ze ook, als ik piep krijg ik geen aandacht, fluit ik dan wel!

Wat zijn ze toch slim he! :)

Wat Quiney wel doet, en het mag eigenlijk niet maar vind het wel grappig :-[ als ik met Qwiebus weg loop komt ie me achterna getippeld!! Ze wil er dan gewoon bij zijn! dit vinden wij dan acceptabel,  maar Qwiebus mag dat niet zonder toestemming! Tja verschil moet er zijn  tongue2

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2008, 11:38:05 am »
Als je hem dan oppakt dan geef je hem juist aandacht!

Misschien dat dat voor de ene gaai wel zo is en voor de andere niet.. Maar ik denk zeker dat dat in principe wel juist is.

En uiteraard weet ik al heel lang uit theorie dat negeren het beste is... alleen druist dat vaak een beetje tegen je gevoel in.
En denk je dat, doordat je er niks tegen doet, het onbestraft blijft. Maar blijkbaar is voor zo'n aandachtsbeest als een papegaai, negeren wel een 'straf'.

Ik wist dit allang van theorie.. maar in de praktijk blijkt dat wel te kloppen.

Offline VampieraNL

• Lovey & Whiskey
  • Pas uitgevlogen
  • Dierenleed mag niet!
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2008, 18:41:02 pm »
Maar blijkbaar is voor zo'n aandachtsbeest als een papegaai, negeren wel een 'straf'.

Het is de enige straf.
Hier werkt het ook hoor! En idd wat iedereen zegt, wel meteen reageren op leuke geluiden en de rotgeluiden... gewoon doen alsof ze die niet hebben gemaakt.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2008, 19:15:48 pm »
Hier werkt het ook,
zowel met pepi als met de loge die ik had Boef
je bereikt er veel mee, net omdat zo graag aandacht krijgen

giggles

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 22, 2008, 19:29:44 pm »
Negeren hebben we hier ook geprobeert, maar we vonden dit erg moeilijk. We hebben er hier 4 op de boom zitten.
Dus als eentje vervelend is moet je eigenlijk al je aandacht van de boom houden. Dus de lieve vogels kregen bij ons ook geen aandacht...

Verder geven ze elkaar volgens mij ook gewoon aandacht als ze zitten te blehren...
Natuurlijk negeren we het nare gedrag wel, maar als het echt uit de klauwen loopt. Zetten we ze gewoon even op de wc. (klep dicht en licht aan natuurlijk)

Gelukkig zijn ze niet vaak vervelend  :hot:

PS: Met 1 vogel, of vogels apart van elkaar denk ik wel dat het erg goed werkt....  :CENS

cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2008, 21:09:30 pm »
Dus als eentje vervelend is moet je eigenlijk al je aandacht van de boom houden. Dus de lieve vogels kregen bij ons ook geen aandacht...

Zou het juist niet vervelender zijn als de anderen op de boom aandacht krijgen en de vogel die genegeerd moet worden niet?
 :CENS

giggles

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2008, 21:49:48 pm »
Hoe wil je dat doen dan???
Elke keer als 1 vogel vervelend is, alle andere vogels aandacht gaan geven???  :CENS
Dan kan je er wel een dagtaak aan hebben als ze hun dag niet hebben  :)

cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2008, 21:57:06 pm »
 ;D ;D
Neee joh. Ik zie het al voor me!

Nee ik zou gewoon doen wat je normaal doet. Stel bijv dat als je langsloop altijd even iets doe bij de gaaien. Ik weet niet of het zo is, maar stel. En 1 zit te gillen bijv. Dan zou ik datgene doen moet de anderen. Maar ik zou er niet speciaal voor langslopen. Maar mocht dat zo zijn dan heb je mooi gelegenheid om te negeren.
Je moet juist niets anders doen dan anders. En zodra de gaai die gilt stil is of andere geluidje maakt, dan kun je daar weer op reageren. En misschien wel even langslopen speciaal om die gaai even aandacht te kunnen geven en de anderen natuurlijk ook. Want anders worden zij genegeerd! :S

Is maar een voorbeeld hoor!

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 22, 2008, 22:10:12 pm »
Hier is het vooral Balou die de meeste herrie produceert  :)
Dus als ze loopt te krijzen zeg ik niks, maar als ze weer lekker aan het babbelen is en fluiten praat ik altijd terug...
De ara's hoor je bijna niet. De enige manier waarop die vervelend zijn is als ze de hele tijd bij me willen zitten...
En Tigo... hahaha Tigo is nog steeds Tigo. Die trekt ze eigen plan en is momenteel erg druk met verliefd zijn op Lotte de blauwgele van Dorian  :)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2008, 14:41:35 pm »
Ik ben het helemaal met de stelling eens dat negeren helpt. Als je opvoed (of het nu kinderen zijn of papegaaien) dan is negeren een 100 keer sterker instrument dan boosheid en straffen. Ik werk al heel lang in de kinderopvang en ook daar gaan we uit van negeren van ongewenst gedrag en belonen van gewenst gedrag. Onze hele pedagogische visie rust daarop.
Negeren helpt dus inderdaad echt.............

...............maar dan..............

Dan blijkt dat negeren niet zo makkelijk is. Wat is negeren eigenlijk, hoe doe je dat?

Er bestaat in ons systeem van communiceren ook zoiets als non verbale communicatie en die sluit je met negeren niet uit.
Ik moet soms vreselijk lachen als ik mensen heel druk zie negeren, terwijl ze in hun non verbale communicatie zo duidelijk laten blijken dat ze het gedrag van de ander afkeuren.
Met in mijn achterzak de theorieen van Korzcak, Malaguzzi, Montesori, Steiner, Freinet, Petersen, Gordon, Solter en nog een paar, probeer ik Jacco net zo te benaderen als ik geleerd heb. En inderdaad het werkt.

Negeren werkt, maar belonen van gewenst gedrag werkt altijd beter.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: juli 24, 2008, 15:04:04 pm »
Een kind dat regelmatig hysterisch is en je die gaat negeren tijdens dat gedrag, leert het ook af  :thumsup:

En negeren... ja, ik denk dat je dan het beste even je aandacht op iemand anders kunt richten als er iemand in de buurt is, gaan kletsen ofzo, of gewoon iets gaan doen als je niet al iets deed, of de kamer uitlopen (natuurlijk niet ALTIJD hetzelfde gaan doen, anders wordt dat weer de associatie...) en niet teveel denken: negeren, negeren, negeren...  :nailbiting: