Auteur Topic: parkiet niet levendig - beweegt zelden  (gelezen 8982 keer)

Lotus

• Gast
parkiet niet levendig - beweegt zelden
« Gepost op: augustus 11, 2008, 17:52:36 pm »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een parkiet: Djo Djo.  Zij/hij is nu ongeveer 4 maanden oud. Zelf heb ik haar pas 3 weken. Maar ik heb het idee dat mijn parkiet niet zoals de meeste parkieten is.  :(

Zij is helemaal niet levendig, zij beweegt zelden! Heeft ze nooit gedaan in die 3,5 week!
Ze springt niet van stok naar stok. Ze zit alleen maar te zitten.... of is met haar veren bezig (alleen de donsveertjes heeft ze verloren-in de rui ?). Als ze buiten haar kooi is zit ze alleen maar op mijn schouder. (incidenteel vliegt ze van mijn schouder af dan laat ik haar via mijn vinger weer ergens anders zitten. Maar vervolgens verroert zij zich weer heel lang niet totdat ik haar weer terug zet in haar kooitje...en daar zit ze vervolgens weer stil en verroert zich zelden. Vreemd toch??

Vraag 1 : Is dit normaal voor zo'n jonge parkiet en wat kan er schelen?

Vraag 2: Zij is ook vaker buiten adem. (hijgen).
Ik heb het eens in de gaten gehouden wanneer ze dat doet. Maar ze hijgt niet vaak wanneer ze alleen in het kooitje zit en met rust gelaten wordt. Soms wel als ze aandacht krijgt of als ze incidenteel van mijn schouder afvliegt. Nu is het de laatste weken erg warm weer geweest en ik dacht dat het daarmee te maken had. Wat denken jullie? Heeft iemand hier ervaring mee?

P.S. Djo-Djo praat wel eens (parkietenpraat) als er veel geluid is of als de kraan open staat. Dus in dat opzicht is ze niet altijd rustig. Ikzelf geef haar veel aandacht en praat veel tegen haar. Ze is handtam in en buiten de kooi. Ze zit niet vaak als een bolletje en eet en drinkt gewoon. Poepjes zien er goed uit. (wit/zwart droog).

Graag jullie advies,  Groetjes Lotus

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
Re: parkiet niet levendig - beweegt zelden
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2008, 19:09:32 pm »
ik zou maar snel naar een echte vogelarts gaan, want ik vind dit niet gezond klinken, het kan meerdere dingen zijn, waarbij je met een vogel beter niet mee moet afwachten.
succes, en ik zou echt heel snel gaan :-*

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2008, 19:15:02 pm »
Hoi lotus,
welkom op het forum,
wat zielig voor je pietje, niet elk peitje is ondernemend, maar echt dood stil zitten doen ze bijna nooit!

Het poepje hoort groenig wittig te zijn, zwart is meestal niet goed!

Buiten adem kan een longen probleem zijn, komt ze uit een rokerige ruimte? dat kan de longetjes aangetast hebben,
het kan ook zijn dat ze weinig gewend is geweest, klein kooitje? dat ze weinig bewegingsruimte heeft gehad, en dat ook niet gewend is
hierdoor is de conditie ook niet geweldig, wat tot hijgen kan leiden natruurlijk!

Het is inderdaad wel raar dat ze niet ondernemend is, heeft ze wel wat te doen in haar kooi, slopen of spelen?

heb je misschien een foto, want ik snap niet wat je bedoeld met donsveren, je hebt dons, en veren, maar na een rui komen die gewoon weer terug als het goed is hoor!

als je het uiteindelijk echt niet meer vertrouwd zou ik naar een Vogelarts gaan, een dierenarts heeft meestal niet zoveel verstand van vogeltjes ;)

ik hoop dat je snel achter de oorzaak komt, zodat ze fijn kan ondernemen samen met jou!

groetjes nic!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2008, 19:32:35 pm »
Klinkt idd helemaal niet zo goed  :(
Volgens mij, als ie echt pas 4 maanden is,
kan ie nog niet in de rui zijn  ???

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2008, 23:50:20 pm »
Nee, het klinkt idd niet als een jong gezond parkietje, die zijn juist speels en levendig, slopen graag enzo.
Hijgen is zeker geen goed teken, misschien toch een slechte gezondheid.
Een arts raadplegen is zeker een optie, al weet ik nooit wat ze met zo'n klein vogeltje moeten doen.
Het kan gewoon een zwak beestje zijn, misschien wat vitamine druppels?

Lotus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2008, 00:05:39 am »
Hallo 180sonic, Speggel en antonia
Dank voor julllie reactie. Ik wil zowiezo naar een vogelarts gaan. Maar ik wacht nog even af. Ik vind het nl. zo raar dat hij wel eet ! Hij eet alles wat ik hem (afwisselend en met mate) in zijn kooitje geef. ( andijvie, appelschilletje, zelfgemaakt eivoermengseltje, banaan, sinaasappel, etc. naast zijn normale voer. Als hij echt ziek is dan zal hij toch niets willen eten? En ook bol zitten?
Of hoeft dit niet per definitie?

Nic: Om je vraag te beantwoorden of Djo Djo uit een rokerige ruimte komt en of ze wat in het kooitje te doen heeft:
Ik heb haar 3,5 week geleden bij intratuin gekocht (speciale dierenafdeling). En wij roken zelf ook niet. Ze heeft dus nooit in een rokerige ruimte gezeten. Ze zit wel in een klein kooitje en ze kwam van een klein kooitje dus  kan het de conditie zijn. BTW ik houd altijd het kooideurtje open als we thuis zijn. Dan kan ze nl. zelf beslissen wanneer ze naar buiten wil.  Ik heb haar ook een speelmandje gemaakt.-  Hier kan ze spelen. (Doet ze alleen nog niet)- ze zit alleen maar voor zich uit te staren....maar ze heeft hier welgeteld 2x zich geamuseerd met trosgierst en andijvie. Ik denk dat het speelmandje nog een gewenningsproces is. In het kooitje zelf had ik bewust nog niets gehangen. Maar ik heb haar wel eens het drinktuitje zien slopen. Ik zal hier maar zsm een speeltje in hangen dan.  Wel goed te weten hoe de poepjes uit moeten zien.   In elk geval bedankt voor jullie reactie !!  Groetjes Lotus
P.S. morgen zal ik een foto proberen te plaatsen van de veertjes - of beter gezegd donsjes...

Lotus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2008, 00:14:04 am »
Hallo Nicky,
ik hoop het natuurlijk niet maar ik denk dat je gelijk hebt Nicky... Volgens mij heeft ze een slechte gezondheid.
Maar ik ga ervan uit dat de vogelarts weet hoe dit te verhelpen! Ik weet dat hij haar een vitaminespuit zal geven deed hij vroeger ook bij mijn Beo...maar ik wacht het nog even af...
Groetjes, Lotus

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2008, 02:25:21 am »
bedankt voor je aanvulling!  :-*

intratuin ben ik ook neit gek van mbt vogelverkoop ;)
het is een planten tuinspullen zaak. punt. maar goed daar kan je niets aan doen, das mijn mening ;)
het kan zijn dat ze daar een koutje opgelopen heeft, of dat er daar al iets fout gegaan is..

het speelmandje is wennen! zeker weten! maar als ze in de kooi nog niets onderneemt is er iets anders he ;)

Bolzitten hoeft niet perce! Vogels zijn altijd de prooi, dus prooidieren,
ze zullen ten alle tijden proberen hun gebreken te verbergen, of niet laten opvallen dat er iets niet goed is,
omdat ze dan alleen maar nog meer opvallen als prooi! een ziek of zwak dier wordt al eerste gepakt.

Ik bedenk me net het volgende..
Cor van mij, die is al veel ouder hoor, die is tijdens de rui ook niet voor uit te branden!
stil zitten en slapen, weinig eten en niets ondernemen, dit duurt ook ongeveer een week of 2-3
dus als ze nu in de rui is kan dat ook de reden zijn!

vitamines verkopen ze ook in druppel vorm en is misschien wel een goede extra!
fruit en groentes zijn natuurlijk nooit teveel!

ik ben erg benieuwd naar de foto! dat kan al veel zeggen namelijk ;)
wel hoop ik dat je snel langs een vogelarts gaat, een goede ;)
maar als je er al kwam met je Beo moet t wel een goede zijn, mag ik misschien om de naam vragen?

Misschien is speelgoed in de kooi hangen een goed begin van het speel wennen proces ;)
veel succes en sterkte met de vervelende situatie!  :-*

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2008, 18:08:45 pm »
Als ik het goed begrepen had, kwamen de twee vogels die ik pas heb moeten
laten inslapen, met waarschijnlijk KDS, ook bij een Intratuin vandaan.
Dit vertel ik niet om je bang te maken maar is wel iets om mee te nemen als je
naar een va gaat ;)

Veel succes en sterkte  :-*

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #9 Gepost op: augustus 12, 2008, 18:28:01 pm »
daarom vind het ook link om hier te gaan gissen wat het zou kunnen zijn, we zien het beestje niet, en een vogelarts heeft er voor geleerd.

je moet het zelf weten, maar ik was echt al geweest :nailbiting:

maar Intratuin en vogels verkopen? ook nooit geweten :seestars:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2008, 18:42:30 pm »

maar Intratuin en vogels verkopen? ook nooit geweten :seestars:

Heb er grasjes, kanaries, vinken, catharina's en bourkes al gezien... Zaten eens 2 grasjes, heeeeele mooie, maar die er ook echt lang bleven zitten :(

Maar een niet levendig grasje... ja, daar hoor je niet veel over  :CENS Beter inderdaad eens gaan zien wat er aan de hand is

Lotus

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2008, 22:37:39 pm »
KDS.. laten we hopen van niet. Ik heb de poepjes nog eens onderzocht maar ze zijn inderdaad wit/groen en niet wit/zwart. Wel als de poepjes zijn opgedroogd lijken ze wit/zwart. Vandaar.....
Ik ga zeker met haar naar een "vogel"arts.

De arts waar ik van plan ben naar toe te gaan is: Heb ik vroeger wel goede ervaringen mee gehad met de Beo.
Maar ik hoor dat ze in belgie zich allemaal maar vogelarts mogen noemen??

Ferdinand Van der Sanden
Strodorp 41
3620 Lanaken (Veldwezelt) BLG.
Telefoon: 0032-89721776

P.S. Kan iemand mij uitleggen hoe ik hier een fotootje plaats? Ik zit al de hele tijd te stoeien....zonder resultaat...

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: augustus 12, 2008, 23:15:15 pm »
voor foto plaatsen:
lange uitleg:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=239.0

korte uitleg:
www.photobucket.com gratis account aanmaken,
foto uploaden, code onder foto genaamd {img] kopieren,
en hier plakken

;D

Van der Sanden is wel een bekende!

Lotus

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2008, 14:39:32 pm »
Alweer wat geleerd vandaag.  :newhere: Na een hoop gestoei is het toch gelukt:
Hieronder een fotootje van Djo Djo op haar speelmand. He/she is a real cutiepie-teke ..... ;) Sorry, ik weet nog niet het geslacht hoor..
En Nic: een foto van de donsveertjes. Sinds 3.5 week verliest ze elke dag deze hoeveelheid dons"veertjes".
Nu ga ik er vanuit dat ze ook nog eens in de rui is....

« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 14:41:41 pm door Lotus »

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: augustus 13, 2008, 14:42:28 pm »
Aawww, wat een mooi vogeltje is dat  :hart:

Die 'veertjes' verliezen ze zo'n beetje het hele jaar door, is niet de rui. Bij de rui verliezen ze echte veertjes, niet alleen de pluisjes.

Is hij/zij al wat levendiger geworden??