Auteur Topic: Een vraagje over wieken...  (gelezen 2758 keer)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Een vraagje over wieken...
« Gepost op: augustus 24, 2008, 16:26:44 pm »
Is het makkelijker een vogel tam te maken als hij gewiekt is, of is dit een fabeltje?
Wie heeft hier ervaring mee, met het verschil tussen gewiekte of niet.
Ik had vroeger een tam parkietje, nooit gewiekt. Ik hoor ook wel eens dat een parkiet niet tam te maken is ondanks dat ze gewiekt zijn.  ???

Waarom vraag ik dit, ik zou dus Pinky, mijn Bourkje graag ietwat tam maken voor hij over een half jaar de nieuwe vogelkamer in gaat. Maar hij is erg bang en fladderig, weet niet wat hij natuurlijk al in zijn jonge leven voor indrukken heeft gehad, ik denk geen handopfok of contact. En ik laat hem nu ook vooral met rust.

Mede met het feit dat hij straks de voliere in gaat en ik ook mss logees krijg ga ik hem toch laten testen en zat er dus over te denken om hem 1 keer te laten wieken, ondanks dat ik er niet helemaal gek op ben dat wieken.
Hoe lang zou het duren voor hij weer wel zou kunnen vliegen, toch zeker wel als hij over een half jaar de voliere in kan?

Ik weet van Nic dat ze Lucky nu ook gewiekt heeft en dat mss straks niet meer hoeft, en er zijn meerdere met wiek ervaring dus ik vraag graag jullie mening?

Offline Bobbie

• Aan de leg
Re: Een vraagje over wieken...
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2008, 16:45:41 pm »
Ik ben misschien een spelbreker, maar bourkes zijn eigenlijk geen huiskamervogels. Ook zijn ze niet zo erg op mensen gericht. Een man bourke is wat makkelijker mensgericht te maken dan een pop. Dit heb ik gehoord van een bourkekweker. Mijn broer had namelijk ook een bourke (in de huiskamer) en dat vogeltje bleef maar angstig. Om de bourke een plezier te doen heeft mijn broer mij gevraagd een kweker te zoeken met bourkes en te vragen of hij zijn bourke wilde. De kweker wilde hem wel hebben. Toen de kweker de bourke zag zei hij gelijk dat het een pop was en je tot in den eeuwigheid had kunnen blijven proberen haar tam te krijgen maar dat dit niet gelukt zou zijn. Mijn broer was er inmiddels een jaar mee bezig. In het begin gewiekt, later ongewiekt, het maakte totaal geen verschil. Natuurlijk is de vogel afhankelijker van je als hij gewiekt is, maar de bourke was zo angstig dat mijn broer wel eens bang was dat ie er in zou blijven zo verschrikkelijk bang.

Sorry, een leuker verhaal heb ik niet voor je. :(

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2008, 17:10:00 pm »
Ok, dankjewel, ik vroeg ook om ervaring, en dat hoeft niet noodzakelijker wijs leuk te zijn!  ;)

Maar deze is uiteindelijk ook voor de voliere hoor, had het alleen leuk gevonden voor tussentijds hem tam te maken. Maar deze is ook heel angstig. Vandaar mijn vraag.
En ik wil het liefst de dieren het naar hun zin maken dus als het blijkt dat ik hem zo geen plezier doe gaat ie alsnog nu de voliere in.

Ik had ook gelezen dat het vliegers zijn en geen klimmers maar dat ze wel goed naar hun verzorgers toe trekken. Maar zo bangig als deze is dat heb ik nog nooit meegemaakt! hij heeft zich de hele dag al niet veroerd, zit op 1 stokje en niet anders.

Gister toen ik hem ff had toegedekt vanwege het licht nog laat hoorde ik hem een beetje op een zaadje knabbelen maar voorde rest zie ik niets gebeuren en heeft hij vandaag niet gegeten.

Ben bang dat dit weer eens een niet zo goed idee van me is geweest...  :(

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2008, 17:53:31 pm »
Nou ja je hebt em een goed huisje gegeven. Straks krijgt hij meer ruimte en vrijheid. Dus ik denk dat het geen slecht idee was om em te nemen hoor. Misschien dat het tammaken dan wat tegen zal vallen. Maar uiteindelijk komt hij toch in de voliere terecht.

Over het algemeen (iig bij grotere gaaien) kan kortwieken wel helpen met het tammer maken. Ze zijn afhankelijker van je en hebben je nodig om ergens te komen. En dat kan ze net over die drempel helpen om je te gaan vertrouwen.

Het ruien lijkt wel per vogel verschillend te zijn! De ene is in een klap in de rui en de andere heel geleidelijk. Dus je kunt er weinig van zeggen hoe lang het zal duren voor hij weer vliegt.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2008, 18:29:26 pm »
Nee hoor, je hoeft geen spijt te hebben. Ik heb al ergens gelezen dat je hem een bourke-maatje wilt geven en dat zal een goede stap zijn. Dan zijn ze door elkaar op hun gemak en zullen ook makkelijker naar jou toe zijn als je ze in de voliere verzorgt.

Dat is het rare: ooit heb ik een koppel bourkes gehad bij een groepje valkparkieten in een hele grote kamervoliere (aan elkaar gekoppeld 3 meter) en als ik met mijn hoofd er in dook om poepjes te rapen bijvoorbeeld, dan kwamen ze heel gemakkelijk bij me tegelijk  met de valkparkieten. Ik denk daarom dat een maatje aanschaffen een heel stuk zal schelen.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2008, 20:28:38 pm »
Hey nicky,

ik heb lucky niet gewiekt om het tam maken hoor, hij was al zo mak als een lammetje toen hij bij mij kwam, daar was het niet voor!
het is op dit moment nog steeds voor zijn eigen veiligheid! op voorhand was het voor het enorme raam dat ik heb aan de voorkant!
maar de eerste dag is hij zo verschrikkelijk in paniek geraakt door cor, dat ik het niet meer vertrouw als hij kan vliegen zolang cor nog bij ons is.
als cor gaat schelden, lees: schreeuwen en schetteren, wat regelmatig voorkomt, stuiterd lucky nog steeds door zijn kooi,
ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als hij los is op dat moment en nog zou kunnen vliegen!!!
dat heb ik 1 keer gezien, en wil ik nooit meer zien!!

verder is mij altijd geleerd dat de parkieten niet gewiekt hoeven te worden om tam te maken,
omdat je een parkiet tam maakt IN zijn kooi, en dat hij dan pas uit zijn kooi kan.

je moet ook zo zien dat je geen zekerheid hebt dat ze na 1 rui weer volledige vleugels hebben,
dus dat hij weer volwaardig kan vliegen,
ze verliezen niet al hun veren in 1 rui he ;)

ik denk ook dat een maatje een goed plan is hoor! ik ken meer mensen met bourkes,
en die hebben ook even getallen ervan, dus 2 en 4.. en die zijn echt wel gezellig in de voliere! console
geen spijt hebben he! hij heeft een goed thuis bij jou! :-*

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2008, 21:19:07 pm »
Dank jullie voor jullie reacties. En hoe dan ook zal ik idd goed voor hem zorgen.

Ik was vanavond even weg en toen ik terug kwam ging ik gelijk bij Pinky kijken, hij keek met grote angstogen terug nog steeds exact zittend waar hij zat toen ik wegging.  :(
Als de balkon deur openstaat, dat was gister komt er heel even leven in met roepen naar de parkietjes, waarvan er 1 lekker terug ging zittel galmen.  :)

Dus ik heb toch besloten om hem erbij te doen en op zoek te gaan naar een soortgenoot/maatje voor hem, volgens mij heeft ie het niet zo op het menselijke soort.

Wat testen betreft, ik vertrouw zowiezo de plaats waar hij vandaan komt wel en daarnaast is geen van mijn vogels getest, ook niet die dit jaar erbij zijn gekomen dus denk dat het dan een beetje te is omdat met hem wel te doen.
Ik heb alle adressen en vogels op vertrouwen en gevoel bekeken en ook op hoe vuil of schoon het was. En hoe de conditie van de vogel zelf was.

Pinky ziet er prima uit en vlieg/fladder conditie ook. Hij is alleen super angstig en durft zich niet te verroeren, hij heeft wel wat gegeten maar dat doet hij dan als ik weg ben want ik heb het nog niet gezien. Zag wel de lege zonnepitschilletjes.

Dus ik doe hem morgen ochtend in de voliere en dan heb ik de hele dag om te kijken of ze hem accepteren. Hij kan dan in ieder geval vliegen!
Als ik hem binnen hou kan hij dat het komende half jaar niet en langer wachten is ook geen goed plan want hij moet nog ff wennen buiten voor de winter.
Ik hoop op mooie nazomer want veel is het nog niet geweest met dat weer!

Dus op naar morgen...

cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 24, 2008, 21:24:23 pm »
Succes morgen. Ik hoop dat het goed komt!  :thumsup:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: augustus 24, 2008, 22:19:07 pm »
wat testen betreft heb je wel gelijk, zou je hem testen en dan in een ruimte zetten met ongetest vogeltjes, heeft het ook geen nut..
en als je hem apart houd  moet je telkens omkleden en wassen als je van de voliere naar binnen gaat.. dus das ook op den duur geen doen ;)

hoop voor je dat het beterd morgen! Succes :-*

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #9 Gepost op: augustus 24, 2008, 22:20:35 pm »
Net wat filmpjes op Youtube bekeken van bourkjes,...en de reactie van Dinky in zijn kooi!
Op grasjes of andere kwam er weinig uit maar op soortgenootjes!
Ach, zo schattig, dat geluidje!
Er moet snel een vriendinnetje komen hoor!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: augustus 24, 2008, 22:21:18 pm »
*zucht* dan gaat je hart toch weel gloeien he!  :thumsup:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: augustus 24, 2008, 23:20:44 pm »
Hmmm... ik had dacht ik ooit eens als reactie gekregen dat een Bourke een leuke huiskamervogel is... maar dan misschien inderdaad alleen de mannetjes.
Veel succes met het schatje! Hoop dat ie toch nog wat vrijer gaat worden. Maja, zo lang heb je em natuurlijk ook nog niet.

Geniet voorlopig maar van de geluidjes die er uit gaan komen  :hart:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2008, 01:22:09 am »
Hmmm... ik had dacht ik ooit eens als reactie gekregen dat een Bourke een leuke huiskamervogel is......
als dat hier was moet je dat nog terug kunnen vinden toch?

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2008, 07:48:26 am »
Klopt hoor Naomi, staat zelfs in de vogelboeken. Raar maar waar.  ???

Tot je ervaringen hoort, dan hoor je heel andere geluiden. ???

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 25, 2008, 09:29:12 am »
mijn ervaring met de bourkes is dat als ze van klein af aan bij soortgenoten zitten en weinig contact met de mens hebben, ze erg schuw en bang blijven. Zo'n koppeltje heb ik ook in de voliere gehad, hun jongen (bij mij dus geboren) zagen mij elke dag in de voliere. Meestal ging ik gewoon een poosje erin zitten met een kop koffie, dan worden ze wel nieuwsgierig en zijn niet meer zo bangig en schuw. Dan zijn ze ook geschikt als huiskamervogel. Ik vind ze echter wel sterk op soortgenoten gericht en de mens wordt meer geduld dan dat ze het superleuk vinden.

jeannette