Zoals ik al in Jacco zijn dagboek vertelde, heeft Jacco staar aan zijn rechteroog. Dat is twee jaar geleden gediagnostiseerd en hij zal mettertijd weinig meer kunnen zien met dat oog. We zijn toen bij dr. van Doormalen geweest, en hij vertelde dat het nagenoeg niet mogelijk was om dit te behandelen. Sowieso omdat niemand weet hoe dit te behandelen bij vogels, maar ook omdat een vogeloog zo specifiek is, dat behandeling van oogziektes bijna onmogelijk is.
We zijn er toen van uit gegaan dat hij deze vorm van staar heeft opgelopen, doordat hij ooit een keer een ontstoken oog heeft gehad wat verkeerd benahdelt is.
Nu, vlak voor de vakantie, hebben we onze twijfels of zijn linkeroog ook niet is aangetast door staar. Paul denkt een klein grijs vlekje in zijn pupil te zien, net als in zijn andere oog. Het lijkt ook alsof hij inderdaad minder goed ziet. Dat merken we als hij bijvoorbeeld door de tuin loopt, dan waggelt hij nog wel eens tegen iets op, wat hij toch echt zou moeten zien. Ook vinden we hem wat onzekerder in zijn bewegingen. Hij klauterd niet meer zo snel door zijn kooi en hapt nog wel eens mis als hij zich aan de tralies wil vastgrijpen. Beide ogen zijn altijd een beetje starend, hij heeft meestal grote pupillen en pinpointen doet hij niet veel en dan alleen met links.
Ik heb voor aanstaande donderdag een afspraak gemaakt bij Van Doormalen dan weten we meer.
Op dit moment gaan we nog even van het slechtste uit. Dat hij dus aan beide ogen staar heeft. Als dat zo is ben ik heel erg benieuwd waar dat vandaan komt. Hij is hooguit een jaar of 14 (maar eerder 8), toont geen enkele vorm van ziekte. Hij is vrolijk, fluit, eet, zit goed in de veren en is duidelijk gelukkig.
Dus ben ik maar eens gaan googelen naar staar bij papegaaien. Ik vind dan hooguit 2 opmerkingen hierover. In het ene geval gaat het over een Meyers met staar, in het ander geval over een Bonte Boertje. Verder is er niks te vinden over papegaaien met staar. Geen oorzaken, geen behandelmethodes, helemaal niks.
Mijn vraag aan jullie..................
Wie van jullie heeft ervaring met een vogel die blind is? Wij gaan er van uit dat Jacco nog minimaal 50 jaar bij ons is, ziend of niet ziend! Maar dan is het wel handig als je alvast een beetje weet hoe het leven van een slechtziende vogel te verbeteren.
Wie van jullie is bekend met staar bij vogels en weet iets over een eventuele behandelmethode? Of wie van jullie kan mij vertellen waar ik meer kan vinden hierover?
Nu is het rare, dat wij ook vinden dat het allemaal best heel erg meevalt. Zijn rechtereroog ziet slecht, dat is duidelijk. Maar zo troebel als het 1 1/5 jaar geleden was, is het allang niet meer. Het is nu iets lichter dan zijn andere pupil. We hebben het idee dat hij er wel iets mee ziet, alleen wazig.
We maken er onderling regelmatig grapjes over. Zo van, "een rood wit stokje heeft geen zin, die bijt hij stuk, dus dan toch maar een hond". Roept onze dochter stevast, "ja, graag een hond". Zij wil namelijk al jaren een hond, dan leent ze desnoods die van Jacco wel.