Auteur Topic: Bakje leeg eten.  (gelezen 3146 keer)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Bakje leeg eten.
« Gepost op: september 28, 2008, 01:58:35 am »
Ik lees veel dat "het bakje word leeg gegeten" .
Hier is dat absoluut niet het geval! Alle lege velletjes blijven er in liggen, en met een vluchtige blik lijkt het nog vol.
Maar als ik flink schut en (buiten) uit blaas blijft er dan weinig over.

Nu schep ik 3 schepjes met kop Xtra Vital voor Lucky, volgens de verpakking genoeg voor 2 dagen!
Hij krijgt bijna elke avond extraatjes, dus te kort komt hij naar mijn idee zeker niet!
Maar toch, als ik rond 16h van dag 2 kijk lijkt alles op..

Als ik op dat moment het bakje zou uitblazen kom ik hooguit nog een 40 tal gewone zaadjes tegen,
en de grote witte zonnepitjes die hij niet open krijgt.
Omdat ik het gevoel krijg dat hij dan ook zeurderig wordt krijgt hij een half schepje, maar dan geen extras meer savonds.

Als ik de dag erna zijn voerbak ververs, dus alles weg, en nieuwe 3 scheppen er in, kan meneer niet wachten om in zijn voerbak te duiken! :o
Heeft hij dan toch echt honger? Eet hij dan niet te veel?
Hij wordt niet dik naar mijn idee.. zal hem eens wegen weer morgen ;)

Nu zijn er hier niet veel valkjes, maar hoe zit dat bij jullie gaaien? zijn die ook zo blij met een bak nieuw en vers?
En hebben jullie ook wel eens het gevoel dat ze honger hebben? of verbeeld ik me dat?

jet

• Gast
Re: Bakje leeg eten.
« Reactie #1 Gepost op: september 28, 2008, 08:12:15 am »
Ik heb een soort emmer waar het voer in zit en daar heb ik een grote sla lepel in zitten

elke ochtend krijgt pim 1 volle schep ervan en lotje iets in een ander bakje maar die zit nog meer op de pap gericht

wat ik weggooi zijn vaak die hele kleine dingetjes wat erin zit, zal wel niet zo lekker zijn en tussendoor ook vaak een nootje stukje kaas broodkorstje of iets van het warme eten

ik heb niet het gevoel dat pim te kort komt maar ook hij valt aan als ik een nieuwe bak eten ophang, dus ik denk dat ze dat allemaal wel doen :dance: :dance:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #2 Gepost op: september 28, 2008, 09:14:18 am »
tot voor kort gaf ik ook Xtravital, en had eigenlijk nooit gelezen wat erop stond :-[ en ik elke dag de bak vol gooide, en er dus teveel goede zaadjes in de prullenbak inging.
later las ik dat er stond dat je voor 1 valkje 1 schep per dag zou moeten geven, nu heb ik natuurlijk 1 valkje en 2 princessen (bijna zelfde maat) en doe ik 4 schepjes voor 3 vogels.
daarnaast staat er dan een bakje met pellets, niet dat ze daar echt wat mee doen, maar dan weet ik tenminste dat ze niet kunnen zeuren dat ze honger hebben :)

maar als hij echt zoveel eet, heeft hij misschien niet genoeg aan de dingen die er in zitten, zou wel raar zijn, want XV is super kompleet :CENS

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #3 Gepost op: september 28, 2008, 10:19:54 am »
Timo de gaai doet dit ook, dan zit er nog pellets in maar de verse zijn denk ik lekkerder.
Ik denk dat het komt dat ze nog jong zijn.

Ook zie ik hier dat timo veel meer eet dan de andere gaaien, dus zal hij denk ik ook meer behoeften hebben aan meer eten.

Als ik ze zaad geef, dan word timo helemaal wild en eet snel in het ene bakje de lekkere zaadjes op en ga dan snel naar het andere bakje om daar ook alle lekkere zaadjes voor keesie weg te eten.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #4 Gepost op: september 28, 2008, 12:45:05 pm »
Hier vallen ze ook aan op nieuw voer en zit er nog wel wat tussen de velletjes, maar ik heb ook sterk het idee dat ze eerst eruit halen wat het lekkerst is en dan als er niets nieuws komt de rest.  ;)
Ze krijgen hier ook genoeg, plus extra's maar vliegen en klauteren ook heel wat af.
Ik had ergens gelezen dat 7 gram per dag max was voor een grasje, en sommige sites zeiden zelfs 4!  :o
Nou dan zouden ze hier verhongeren hoor! Dan hebben ze het vast over een kooi vogeltje in een klein kooitje die er nooit uit mag!  :(
Ik geef ong. 10 gram per vogel per dag, buiten alle extra's. En ze vallen nog regelmatig de nieuwe bakken aan bij binnenkomst, soms vliegen ze er al op als ik hem nog in mijn hand heb, haha, wat best eng is als je bedenkt dat ik in het open luik sta dan ( op het balkon! ).
Ik vind dat ze er goed uitzien, sommige zijn wat flinker dan de ander maar zit ook leeftijds verschil bij. En ja, Melon kunnen we niet mee tellen die wordt volgepropt door Buddy!  ;D Straks moet ik haar nog apart zetten, buddy slaat door in zijn verliefdheid denk ik. ( ken je die docu van die Feeders?!...)
Maar ze zijn aktief en speels en hebben genoeg bewegingsruimte.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: september 28, 2008, 12:46:02 pm »
Trouwens wat Lucky betreft, je oefent toch best veel met hem en laat hem dingen leren?
Dat is best hard werk, haha, krijgt ie honger van!  ;)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: september 28, 2008, 12:48:10 pm »
 :CENS en als je nu eens per dag eten geef? Kan zijn dat hij de eerste dag gewoon veel eet waardoor er voor de 2e dag weinig over blijft terwijl het wel qua voedingswaarde voldoende is voor 2 dagen.

Hier krijgen ze per dag eten, 11 schepjes voor 6 vogels, en er blijft elke dag wel wat over. Maar al zou ik er 10 schepjes van maken, blijft er ook wat over... Lijkt wel of ze het onbeleefd vinden of gewoon lui zijn om die laatste zaadjes te zoeken en op te eten :) (bij 12 schepjes bleef er veel over, vandaar de 11 :) )

cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 28, 2008, 13:05:52 pm »
Ja ik zou ook per dag eten gaan geven Nicole.
Hier worden de harrisons ook per dag gegeven en aangepast aan behoefte.
Als ik merk dat ze elke dag pellets hebben laten liggen dan krijgen ze een poosje wat minder En zo probeer ik naar hun behoefte te geven.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #8 Gepost op: september 28, 2008, 13:07:50 pm »
Ik verdeel het hier over 2 keer per dag, s'morgen rond 9 uur en s'avonds rond 6 uur.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: september 28, 2008, 13:56:11 pm »
maar als hij echt zoveel eet, heeft hij misschien niet genoeg aan de dingen die er in zitten, zou wel raar zijn, want XV is super kompleet :CENS

hij eet alleen die lichte nootjes niet en de witte zonnepitjes, voor de rest gaat alles op!
3 scheppen op 2 dagen, is dus 1,5 schep per dag.. MET extra's waar hij ook genoeg van eet!
hij lijkt mij wel af en toe! helemaal vol vreten!
en dan toch netjes 95 grammetjes wegen :)

Hier vallen ze ook aan op nieuw voer en zit er nog wel wat tussen de velletjes, maar ik heb ook sterk het idee dat ze eerst eruit halen wat het lekkerst is en dan als er niets nieuws komt de rest.  ;)
Ze krijgen hier ook genoeg, plus extra's maar vliegen en klauteren ook heel wat af.
Ik had ergens gelezen dat 7 gram per dag max was voor een grasje, en sommige sites zeiden zelfs 4!  :o
Nou dan zouden ze hier verhongeren hoor! Dan hebben ze het vast over een kooi vogeltje in een klein kooitje die er nooit uit mag!  :(
ik denk dat dat er ook nog mee te maken heeft ja!
Lucky is HEEEEEL actief! kan echt uren lang heen en weer lopen en hangen en klimmen enz enz..
eigenlijk zit hij overdag niet stil dus zal hij ook meer verbranden dan een ander die bijna geen beweging heeft :CENS

Trouwens wat Lucky betreft, je oefent toch best veel met hem en laat hem dingen leren?
Dat is best hard werk, haha, krijgt ie honger van!  ;)
jazeker! we zijn al bij apporteren, alleen het terug brengen lukt nog niet :)

Ja ik zou ook per dag eten gaan geven Nicole.
Hier worden de harrisons ook per dag gegeven en aangepast aan behoefte.
Als ik merk dat ze elke dag pellets hebben laten liggen dan krijgen ze een poosje wat minder En zo probeer ik naar hun behoefte te geven.
denk dat ik dat deze week eens uit probeer dan!
ik wil natuurlijk ook niet dat ie wat te kort komt.. dus wel opletten dan! :hot:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #10 Gepost op: september 28, 2008, 14:58:27 pm »
speciaal voor jou heb ik ook mijn valkkipje gewogen ;)
ook 95 gram, en ze deelt hier de kooi met die andere 2 vlegels, maar ik geef ze wel elke dag zaad.
altijd in de avond in elk gaval, soms blijven er wel van die kleine zaadjes liggen, heel soms hoor.
maarja... met compleet voer moeten ze ook wel bijna alles eten, zodat je weet dat ze alles binnen krijgen;)

en bij de Pyrrhurra's doe ik 5 scheppen op 4 vogels, maar dan hebben ze ook geweekte pellets, die andere pellets reken ik er niet bij, net als bij de Aussies
soms vinde  ze die lekker, en het is een zekerheid dat ze geen hongen hoeven te lijden als ik weg ben.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #11 Gepost op: september 28, 2008, 15:15:10 pm »
ja het is een goed gewicht dus.. en idd het is ook alles in 1 dat voer..  :CENS

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #12 Gepost op: september 28, 2008, 16:06:21 pm »

en bij de Pyrrhurra's doe ik 5 scheppen op 4 vogels, maar dan hebben ze ook geweekte pellets, die andere pellets reken ik er niet bij, net als bij de Aussies
soms vinde  ze die lekker, en het is een zekerheid dat ze geen hongen hoeven te lijden als ik weg ben.

Nou al vergaan ze hier van de honger die pellets moeten ze ziet hoor!
Ik heb die zak mooi voorniets gekocht, haha, maar heb er wat op gevonden, heb hem door de blender gehaald, tot poeder dus.
En dat meng ik door de extra lekkers bakjes, een mengeling van eivoer en fruity pate en dergelijk, net wat ik op voorraad heb.
Ik heb ook wat pitjes door de blender gedaan, zonnepitten, pijnboom en pompoen ( zonder schil natuurlijk ), lekker mengelmoesje, daar gaat ook een schepje van doorheen en dan wat spirulina speciaal voor birdies.
Die bakjes vul ik eens in de paar dagen bij of ververs ze.

Gewoon als extra en afwisseling op het gewone zaad, zo krijgen ze lekker gevarieerd eten.  ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2008, 18:24:00 pm »
ja dat voer voor niets kopen weet ik alles van :angry:
zo heb ik al wat aan mijn zus gegeven voor haar vogels, en heb ik hier nog genoeg staan zoals Ecobird enzo wat ze niet moeten.

maar er is 1 soort Zupreem wat ze soms wel eten, ppffff :hot:
dan ben je ook ruim een half jaar verder, en heel veel €€€€ kwijt :-X