Auteur Topic: pap met enige dwang erin proppen of niet?  (gelezen 6175 keer)

jet

• Gast
pap met enige dwang erin proppen of niet?
« Gepost op: september 28, 2008, 23:18:09 pm »
vraagje

lotje is nu 10 weken, ze zit nog 2x dagelijks aan de pap
het is geen kleintje wat de hut afbreekt als de pap eraan komt, nooit geweest ook
Ze eet 2 tot 3 lepeltjes en de rest moet ik echt snavel open en, nou ik kan nog net niet zeggen erin proppen

Tussendoor eet ze ook wel van pim mee maar toch niet zoveel dat ze geen honger heeft
haar giwicht is nu ook niet zo dat je zegt wat een dikke die kan wel even zonder kijk het maar eens aan wat ze doet als ze niks krijgt

zo komt ze op een gram 10 gram aan en de dag erna is ze het ook weer kwijt

wat is nu verstandig? toch maar proppen of zeg je laat het haar maar eens een keer uitzoeken met het zaad wat ze in der eigen bakje vind?  :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
Re: pap met enige dwang erin proppen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: september 28, 2008, 23:28:46 pm »
misschien meerdere keren per dag proberen?
geweekte pellets neerzetten, uiteraard haar zaadjes, en opletten of ze wel drinkt.

kleine meisjes worden soms snel groot ;)
en de weg naar zelfstandigheid zal per vogel verschillen.

succes ermee, ben benieuwd.

jet

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 28, 2008, 23:40:06 pm »
Dank je voor je antwoord maar ik ben op advies omdat ze niet meer 3x wou eten op een dag al over geschakeld naar 2x pap geven
het is ook heel verschillend, de ene keer is het bakje helemaal leeg maar de meeste keren moet ik er echt moeite voor doen

zelf drinken zie ik haar gelukkig wel vaak genoeg zelf doen, dus dat zit wel goed  :-*

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2008, 01:02:06 am »
Misschien is geweekte pellets idd iets om te proberen?
Het kan ook de smaak zijn, heel stom maar je hebt ook pap kinderen en kinderen die het absoluut niet lusten, de mijne was er 1 van dus moet je wel sneller naar het volgende verantwoorde maal.

cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2008, 07:04:17 am »
Ik heb gelukkig geen ervaring met handopfok. Maaruh zoek es uit of het een optie is om misschien overgaan op 1x per dag pap?
Met 12 weken moet hij toch ook wel ongeveer zelfstandig worden!
Dus logischer wijs zou je denken dat je het kunt gaan afbouwen.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #5 Gepost op: september 29, 2008, 07:52:26 am »
Het kan ook wel eens liggen aan de temperatuur van de pap. (Iets) te koud vinden ze verschrikkelijk.  Te warm is echt gevaarlijk. Het is best lastig daar een goede balans in te  vinden. Zou het daar aan kunnen liggen? :CENS ??? Proppen geeft verslikkingsgevaar, maar ja, je wilt ook niet dat ze te weinig binnen krijigt, dat snap ik best.

Ik zou iig zorgen dat ze met een vol kropje de nacht in gaat. Beweegt ze veel? Als ze het dagritme met Pimmetje mee gaat is dat best veel natuurlijk, dan verbrandt ze ook meer.

Ik zou inderdaad geweekte pellets, stukje brood, (makkelijk te pellen) zaad (desnoods zaad voor een valkparkiet), stukje trosgierst etc tot haar beschikking stellen, kijken wat ze op eet. Het wegen zou je 's morgens (nuchter) en 's avonds (na het laatste papje) kunnen doen. Elke dag hetzelfde tijdstip, maar dat weet je allemaal zelf wel. Zo houdt je haar al in de gaten natuurlijk om te kijken hoe hoog haar verbranding is.

Hoe dan ook, veel succes ermee  :-*

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2008, 08:37:54 am »
Even ter aanvulling:

ik hield bij het oppappen de pap warm door het bakje in een bakje heet water te zetten. Wel ckeckte ik elke hap op temperatuur.
Bumba werd niet meer door zijn ouders gevoerd, hem kreeg ik al heel jong. Ook heb ik een valkparkietenjong 2 weken gepapt.

Ook moet je met te koude pap oppassen voor het verzuren van de krop.

Ik draag nu wel te koude pap aan, maar misschien ligt het daar helemaal niet aan. :)

jet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 29, 2008, 09:18:42 am »
Maakt niet uit hoor nel alle tips zijn welkom, aan te koude pap ligt het gelukkig niet, ik gebruik ook zo een ijzere voerbakje waar het lekker warm in blijft  :-*

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2008, 09:37:56 am »
Ik denk dat ze overdag toch genoeg eet, want anders zou ze wel honger hebben.

Wel er voor zorgen dat ze met een volle krop gaat slapen.

jet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2008, 09:53:18 am »
ik probeer haar NU geen pap te geven, laat haar maar lekker zelf eten straks wat fruit aanbieden en dan voor het slapen pap geven, kijken hoe dat gaat, ik hou jullie op de hoogte  :thumsup:

cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 29, 2008, 09:54:29 am »
Ja dat zou ik ook doen denk ik!  :CENS

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #11 Gepost op: september 29, 2008, 10:09:34 am »
ik probeer haar NU geen pap te geven, laat haar maar lekker zelf eten straks wat fruit aanbieden en dan voor het slapen pap geven, kijken hoe dat gaat, ik hou jullie op de hoogte  :thumsup:

Misschien kan je dan bv na een dag of 2 wel in de ochtend pap geven, om te kijken of ze het weer wel eet.
Eet ze het dan weer niet, dan word ze toch wat sneller zelfstandig en kan je op 1 keer blijven.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2008, 10:25:09 am »
Als ik alles nog eens door lees denk ik dat je een heel vlot dametje onder je "vleugels " hebt Jet,  :) :) :)

Ook met natuurbroed, oftewel als ouders voeren, heb je een periode waarvan je denkt, oeps die krijgt niet genoeg binnen.

Zelf heb ik gekweekt met valkparkieten en in de periode dat ze zelfstandig werden hield ik mijn hart wel eens vast. Dan vergat ik natuurlijk dat ze, gelijk  met die zelfstandigheid van eten, ook meer gingen bewegen. Daarbij kwam dat de ene valkparkiet met 5 1/2 week al zelfstandig was, en een andere pas met 7 weken.

Succes  :thumsup: komt vast goed allemaal.

Een knuffel voor Lotje (en Pimmetje natuurlijk)  :-*

chantal

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 29, 2008, 11:16:57 am »
Dat proppen zou ik zeker niet doen. Ik zou gewoon minder pap gaan geven. Ook is mijn mening geen fruit te geven bij zo;n jonge gaai omdat ze echt de pellets eerst moeten leren eten. Succes ermee  :thumsup:

jet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 29, 2008, 11:37:17 am »
Wat een trutje is het ook, ik lig helemaal dubbel hier  ;D ;D
ze kwam steeds naar me toe dus ze heeft toch echt honger  :seestars:
Wat heb ik nu gedaan, pap gemaakt, klein stukkie appel erdoor gedaan en dat voorgezet, echt van zoek het maar zelf uit.

een paar keer een zetje gegeven van, kijk daar moet je het pakken en zie het resultaat  ;D ;D

ik kan al helemaal zelluf eten, wat een tuttebel is het ook  :hart: