Het komt helaas regelmatig voor dat papegaaien eenkennig worden.
Sommige zien dit als zelfstandig worden. Ze keren zich tegen de vroegere verzorger en 'vliegen uit'.
Ik denk dat de opvoeding kan gaan beginnen
Wat je ten eerste moet doen is zorgen dat je niet bang voor em word! Is makkelijker gezegd dan gedaan. (spreek uit eigen ervaring)
Doe desnoods een handdoek om je hand of een handschoen aan. Zodt je ook geen kik hoeft te geven als hij bijt, want je voelt het niet. Dus negeer je het gedrag. Maar zorg dat als jij zegt dat hij op moet stappen, hij op stapt. Daar mag geen 'discussie' over mogelijk zijn! Daarmee krijg je al een beetje controle terug. En word je weer meer het baasje.
Je moet er van uit gaan dat de papegaai iets doet om er beter van te worden. Dus blijkbaar wint hij iets als hij zo tegen je doet.
Dus daarmee zal je denk ik al een hoop winnen.
Zodra hij iets goeds deot, moet je em inderdaad overdreven belonen. Gek doen, springen, klappen gillen. Nou jaaa in ieder geval dat hij het verschil merkt van: "zo hee die doet gek als ik netjes opstapt.. dat vind ik leuk".

En iets wat hij heel lekkler vind, is ook altijd een goede methode.
Met andere woorden zorg ervoor dat hij er beter van word, als hji gewoon normaal doet.
Succes!