Auteur Topic: flinke rui?  (gelezen 2889 keer)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
flinke rui?
« Gepost op: oktober 24, 2008, 14:40:17 pm »
Ik vind het maar gek... Het zijn alleen de mannetjes die zo'n flinke rui op hun koppie hebben en het zijn allemaal ook nog eens rode pennetjes. Idefix is er het ergst aan toe... Er zijn al wel wat normale veertjes door gekomen, maar ik weet haast zeker dat er opgedroogd bloed op zijn koppie zit.

Hoe komt het nu dat ze er alle 3 zo erg aan toe zijn???

Moet ik Idefix nu proberen te vangen en warm binnen zetten? Of moet ik me niet zo veel zorgen maken en er van uit gaan dat hij wel sterk genoeg is?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: flinke rui?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2008, 14:50:17 pm »
Ik vind het toch wel bijzonder dat er bloed bij de rui komt kijken,
dat heb ik hier nog nooit gezien,
en ik heb het eigenlijk nog nooit van iemand gelezen ook :CENS

lijkt t niet bloed, dat het gewoon het hulsje is dat een andere kleur heeft..

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2008, 14:52:02 pm »
nee, het lijkt echt een kaal plekje waar veertjes horen te zitten. Hij ziet er ook wat armoedig uit doordat ie nat is van de miezel tijdens het eten
Zal de camera eens pakken en zien of ik wat op de foto kan vastleggen.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2008, 14:52:48 pm »
doe maar! want ik heb ook hier geen kale plekjes tijdens de rui!  :(

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2008, 15:11:49 pm »
Het was wat lastig foto's maken, heb mn lens geprobeerd schoon te maken, maar nu doet ie nóg lastiger met scherp stellen  :seestars: Maar er zijn er een paar gelukt. Ze werkten alleen niet helemaal mee, vooral Idefix niet die wel stil zat maar vooral met zijn kop tussen zijn veren...

Ickx heeft er het minst last van zoals te zien is:

Dan hebben we Seppe die er met zijn half rode witte kop er ook niet op zijn mooist uit ziet  :seestars:

En dan Idefix, vlak boven zijn neusdop zie je iets zitten:

En zo zat hij er uiteindelijk de hele tijd bij, zelfs toen ik onder hem door door het deurtje ging, kon toen best dichtbij komen... het interesseerde em weinig, keek alleen maar.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2008, 16:47:12 pm »
niemand?  :(

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2008, 17:11:14 pm »
De kale plekjes zie ik niet!
maar zo ziet corretje er ook uit hoor! :)
niet zo erg.. maar goed... de ene rui is erger als de andere,
en als dit probleem ruiers zijn kan het er idd zo uit zien!

Dat roze wat je ziet is geen gedroogd bloed hoor!
heb kan zijn dat het bloed is, wat de veer voed en waardoor hij groeit,
maar het is geen bloed door het naar buiten komen van de veer ;)

geen zorgen wat ik zie is geheel normaal, een beetje veel, maar niet raar ofzo!
Lekkere vitamientjes! En ze zijn er zo door! Naar binnen halen betekend wel dat ze ineens veel warmere omgeving hebben waardoor de rui nogmeer door zet,
maar ze wel erna in een warme omgeving weer gewend zijn, erna naar buiten in deze kou is dan weer een slecht idee denk ik :CENS

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2008, 17:31:08 pm »
Nee, zat ik ook te denken, zou em dan in de schuur hebben gezet.

Hij ging er maar niet goed voor zitten voor de foto  :seestars: En toen hij zo bleef zitten zoals op de laatste foto (na een paar keer door te bewegen hem wakker te krijgen) heb ik het opgegeven. Het plekje waar ik het over had, zit op het plekje waar je dat donkere plukje boven zijn neusdop ziet.

Maar wel een geruststelling dat het geen onbekend iets is. Ickx en Seppe heb ik nooit zo erg gezien, maar bij Idefix had ik nog geen rui meegemaakt. In vergelijking met wat ik gewend ben, is het nu 20x erger  :seestars: Maja, ze zullen het ook wat heftiger hebben nu ze buiten zitten... Denk wel dat ze het zwaar hebben  :cry: Vind het ook zo gek dat alleen de mannen hier last van hebben. Het is niet stiekem door vechten ofzo, daar ben ik zeker van... kijk regelmatig naar buiten en heb nooit iets opgemerkt van problemen. Die zouden ze dan ook wel al wat eerder hebben gehad dan nu, lijkt me dat de hormonen van grasjes nu even stil liggen met de lage buitentemperatuur :)

Heb al een pilletje vitamine C opgelost in het water, weet niet wat ik van citroensap moet verwachten, hoeveel vitamines daar nu uiteindelijk nog in zitten, dus zo'n dingetje opgelost. Ze zijn niet meer zo gek op andere dingen dan zaadjes, gooien alles wat vreemd is uit de bakjes  doh

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: oktober 24, 2008, 17:36:16 pm »
vitamine druppels heb je ook in fles.. maar ik weet ook niet precies wat t uit haald!
het is niet perce zo dat de heren heir last van hebben hoor, want mijn cor is een dametje he ;)
Denk niet dat dit door vechten is hoor! dit is redelijk normaal, misschien wat veel in 1 keer, maar dat kan idd ook komen omdat ze nu buiten zitten!
Ennuh wbt het kale plekje, dat heeft cor dan ook als er pennetjes boven zitten ;) geen erg!

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: oktober 24, 2008, 17:47:28 pm »
arme ventjes  :(
vraag me af hoeveel succes ze nu nog hebben bij de vrouwen   :-[ ;D

Juultje08

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 24, 2008, 18:24:03 pm »
Ze zien er mischien wat raar uit maar.. ik vind ze evengoed leuk hoor,  :-[ vind t zelfs stiekum errug snoezig al die pennetjes. Zal wel een afwijking van mij zijn  ;D

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #11 Gepost op: oktober 24, 2008, 18:26:21 pm »
Als ze een pennetje stuk wrijven kan er idd wat bloed vrij komen, maar behalve dat ze heftig ruien is er niets aan de hand hoor...
Tenminste, ik zie hier weinig bijzonders aan ;)

De ene keer kunnen ze heftiger ruien als een andere keer, dat heb ik ook wel ervaren.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: oktober 24, 2008, 18:28:05 pm »
 ;D

kun je nagaan wat een lekkere mannetjes het zijn als ze netjes in de veren zitten  :)
Nu zijn het dus punkers die hun kuiven rood hebben geverfd  :)

Mja, k vind het wel rot voor ze :( Ze zitten er zo zielig bij...

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: oktober 24, 2008, 18:29:19 pm »
Als ze een pennetje stuk wrijven kan er idd wat bloed vrij komen, maar behalve dat ze heftig ruien is er niets aan de hand hoor...
Tenminste, ik zie hier weinig bijzonders aan ;)

De ene keer kunnen ze heftiger ruien als een andere keer, dat heb ik ook wel ervaren.

Ben blij te lezen dat jij het ook ervaren hebt! En dat het dus niet ernstig is  :hot:

Ben ook gewoon geen rode pennetjes gewend, ze waren altijd wit of nauwelijks zichtbaar...

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 24, 2008, 22:20:07 pm »
Gizmo (grijze) is ook een problematische rui-er en ik geef hier een week muta-vit van het merk Orlux (in belgië te verkrijgen bij de dierenspeciaalzaak)
Het is een poeder dat je moet oplossen in het drinkwater, ik heb er bij Gizmo goede ervaringen mee, hij wordt "vrolijker" en gaat veel beter eten (want dat doet die dan niet zo goed) en veel actiever!
Misschien een idee als hulpmiddel?

(ik vind ze er wel stoer uitzien hoor met hun gel-kopje  :))