Ik kan je nu wel zeggen dat ze als baby nog niet zoveel fout doen. Wel meteen het bijten in vingers afleren, want dat doen ze wel meteen! Alleen omdat het zonder kracht gaat, ben je geneigd om niet op te treden. Wel doen, want als hij/zij later wel de kracht gevonden heeft, dan bijt ie nog steeds! Het afleren gaat wel het makkelijkste als ze jong zijn. Aan de andere kant, Riboet probeert ook wel eens wat te slopen en als ik nu op een boze toon RIBOET! zeg, dan stopt ze er meteen mee. Favo en Middel zijn nu op een leeftijd dat ze wel van alles willen slopen. Ze zijn nu 7,5 maand oud, het zijn nu af en toe wel handenbindertjes hoor! Kwestie van consequent handelen, voor alternatieven voor het sloopwerk en afleidingen zorgen en opletten.
Ik zie in het stukje dat je een papegaai van minimaal 3 maanden moet nemen. Nou dat is dan 12 weken. Pfoe pfoe. Dan is een dier net zelfstandig en heeft waarschijnlijk net de eerste vliegpogingen achter de rug. Als ze bedoelen in het stukje neem een papegaai van 3 maanden die dus op die leeftijd bij de ouders is weggehaald, dan moet de opvoeding naar de mensen toe zelfs nog beginnen! Of het moet een papegaaitje zijn dat geboren is uit twee supertamme ouders en dus al wat gewend is.
Beetje kromme redenering. Dan moeten ze zeggen dat je een papegaai moet nemen als ie een maand of 5 is. Dan krijgt ie na zijn zelfstandigheid nog een beetje omgang met mensen mee. Maar dan worden de gaaien waarschijnlijk wel duur (en wordt het als hobbykweker nog moeilijker om je jongen af te geven na zo´n lange tijd).
Ik ben ook geen voorstander van een vroeg uit het nest halen. 3 weken is onnodig en veel te vroeg. Ik ben ook tegenstander van de verkoop van jonge babypapegaaien (aan de eerste de beste). Een gaai gaat hier pas weg als ie zelfstandig is. Ik ben geen tegenstander van handopfok. Het is toch ook een stukje binding met je gaai en voor mensen die hun eerste papegaai hebben, is het gewoon prettiger om een papegaaitje te hebben dat al helemaal gewend is aan mensenhanden dan dat ze een iets oudere gaai nog moeten leren dat ie hen kan vertrouwen. Zou ik echter superhandtamme kweekouders hebben, dan zou ik niet meer handvoeden, maar proberen het jong tijdens de fase in het nest al aan me te laten wennen. Bij Hummel gaat dat nu erg moeilijk. Dan moet ik Hummel laten wennen aan een handschoen, want ik denk dat Pappagaai me wel weg wil jagen (overigens valt me op dat ze niet echt uithalen en hakken, het is voornamelijk een hoop geschreeuw) en dat is weer niet de bedoeling.
Maar in feite draaien we de zaak om. Het is niet de papegaai die aangepast moet worden aan de wens van de mens! Het is de mens die geleerd moet worden dat ie met een intelligent levend wezen te maken heeft en dus respect moet opbrengen voor hem haar! En daar schort het de meeste mensen aan. En een gebrek aan info ook trouwens. Nou kan de kweker wel een heleboel vertellen, maar er ligt ook een eigen verantwoordelijkheid bij de nieuwe eigenaar.
Groeten,
Barbara