Auteur Topic: Jonge papegaaien door de ouders op laten voeden ?  (gelezen 2170 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Jonge papegaaien door de ouders op laten voeden ?
« Gepost op: februari 25, 2005, 18:16:44 pm »
Ik heb me weer laten strikken om donateur te worden van de Ned. Stichting voor Hulp aan dieren. Zij brengen een blad uit en daar staat van alles in over waar je geld naar toe gaat. Onder andere gaat het dus naar de Stichting Papegaaienhulp van Michel v.d. Plas en Bonny Talsma. Leuk stukje over papegaaien die daar opgevangen worden.
Aan het eind dit stuk:

Papegaaien zijn interessante vogels. Ze zijn speels en gezellig, knuffelen en kletsen, hangen aan hun snavels of ondersteboven in de kooi en zijn vooral gericht op aandacht. Onder voorwaarden zijn ze geschikt als huisdier, maar lang niet altijd of bij iedereen. Want deze dieren moeten wél opgevoed worden en dat wordt vaak vergeten. Vooral bij jonge vogels die met de hand gevoed worden, gaat van alles mis. Dat komt omdat meestal geen grenzen aan deze dieren gesteld worden, iets wat ze van hun ouderdieren juist wél Ieren. Klein zijn papegaaien vaak zó schattig dat alles maar mag: ze slopen de afstandsbediening en knippen ze met hun snavel de lamp van het plafond. Maar ach, ze zijn zo lief! Als ze ouder worden, wordt verwacht dat ze zich gedragen. Maar dat hebben ze dan niet geleerd..... Omdat ze gaan schreeuwen en bijten (een papegaai bijt in een middag met gemak een bezemsteel doormidden), is de liefde voor het dier gauw over.

Neem daarom - als u al een papegaai wilt nemen - vooral een vogel die door zijn ouders is opgevoed en al zelf kan eten. Een papegaai dus die minstens drie maanden oud is en geen drie weken. De grijze roodstaart is het minst ongeschikt om als huisdier te nemen, al zijn deze vogels wel eenkennig. Amazones zijn ook gezellig, maar behoorlijk luidruchtig. Neem géén kaketoe! Deze vogel is veel te slim. Een kaketoe wil alleen maar aandacht. Bedenk ook dat een papegaai een aanschaf voor het leven is, want papegaaien kunnen heel oud worden. De oudste papegaai die Michel kent is vijfentachtig jaar oud. Van heel veel papegaaien in de opvang is overigens niet bekend hoe oud ze zijn. Je kunt het ook niet zien. Papegaaien van veertig zien -er soms veel mooier en levendiger uit dan die van vijftien. Het heeft te maken met het voer dat de papegaai kreeg toen hij jong was. Hoe beter er voor een jonge papegaai gezorgd is, hoe mooier hij wordt.

Ben benieuwd naar jullie reacties, vooral die van de kwekers...  ;)

Wickingh

• Gast
Re: Jonge papegaaien door de ouders op laten voeden ?
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2005, 18:37:23 pm »
Hai Loes,

dit verhaal klopt in grote lijnen wel, maar als mensen een papegaai zelf handtam moeten maken zullen de meesten toch ervoor kiezen om een handtamme te kopen.
Daarom ben ik bang dat er geen markt [ in dit geval een rotwoord ] voor is en een baby van 3 maanden oud die je gelijk al kan knuffelen zal de mensen meer aanspreken dan een op het oog volwassen handtamme vogel.
Dan heb je nog het economische aspekt ,  moet de kweker zelf een 3 maanden oude papegaai nog handtam maken moet die vogel meer kosten.
Tenzij alle kwekers die methode zouden hanteren ben ik bang dat het weinig kans van slagen heeft.
Ik weet wel dat Bonny Talsma wel weet waar ze over praat , ze is wat papegaaiengedrag betreft een deskundige.

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2005, 18:40:31 pm »
Daarom.....!  ;)

Asura

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2005, 18:54:24 pm »
Als je een papegaai neemt die 3 maanden oud is en door de ouders is opgevoedt, dan moet je hem alsnog leren dat niet alles mag.. In dit stukje lijkt het alsof dat alleen moet bij een nog jongere vogel.

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2005, 19:30:21 pm »
Hai,

toch klopt de gedachtengang van Bonny Talsma wel , ook wij zijn in de valkuil getrapt door onze baby's in 1ste instantie te veel toe te staan. Daarom is het nu moeilijker om ze te laten luisteren. :CENS
Kijk een oudervogel geeft een jong dat zich misdraagd weleens een knauw , de jonge vogel begrijpt dan gelijk dat er grenzen zijn.
Als wij als mensen een baby meenemen naar huis zijn we geneigd om bij rottigheid van het jong daarom te lachen op dat moment ziet de jonge vogel niet in dat hij/zij fout zit.

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2005, 20:34:10 pm »
Uiteraard moet je voortzetten wat de ouders begonnen zijn..... Ik heb nooit een baby gehad en natuurlijk is het moeilijk zo'n lief schattig vogeltje op zijn kop te geven..... Misschien moet de kweker daarvoor waarschuwen...

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2005, 09:28:08 am »
Ik kan je nu wel zeggen dat ze als baby nog niet zoveel fout doen. Wel meteen het bijten in vingers afleren, want dat doen ze wel meteen! Alleen omdat het zonder kracht gaat, ben je geneigd om niet op te treden. Wel doen, want als hij/zij later wel de kracht gevonden heeft, dan bijt ie nog steeds! Het afleren gaat wel het makkelijkste als ze jong zijn. Aan de andere kant, Riboet probeert ook wel eens wat te slopen en als ik nu op een boze toon RIBOET! zeg, dan stopt ze er meteen mee. Favo en Middel zijn nu op een leeftijd dat ze wel van alles willen slopen. Ze zijn nu 7,5 maand oud, het zijn nu af en toe wel handenbindertjes hoor! Kwestie van consequent handelen, voor alternatieven voor het sloopwerk en afleidingen zorgen en opletten.

Ik zie in het stukje dat je een papegaai van minimaal 3 maanden moet nemen. Nou dat is dan 12 weken. Pfoe pfoe. Dan is een dier net zelfstandig en heeft waarschijnlijk net de eerste vliegpogingen achter de rug. Als ze bedoelen in het stukje neem een papegaai van 3 maanden die dus op die leeftijd bij de ouders is weggehaald, dan moet de opvoeding naar de mensen toe zelfs nog beginnen! Of het moet een papegaaitje zijn dat geboren is uit twee supertamme ouders en dus al wat gewend is.
Beetje kromme redenering. Dan moeten ze zeggen dat je een papegaai moet nemen als ie een maand of 5 is. Dan krijgt ie na zijn zelfstandigheid nog een beetje omgang met mensen mee. Maar dan worden de gaaien waarschijnlijk wel duur (en wordt het als hobbykweker nog moeilijker om je jongen af te geven na zo´n lange tijd).

Ik ben ook geen voorstander van een vroeg uit het nest halen. 3 weken is onnodig en veel te vroeg. Ik ben ook tegenstander van de verkoop van jonge babypapegaaien (aan de eerste de beste). Een gaai gaat hier pas weg als ie zelfstandig is. Ik ben geen tegenstander van handopfok. Het is toch ook een stukje binding met je gaai en voor mensen die hun eerste papegaai hebben, is het gewoon prettiger om een papegaaitje te hebben dat al helemaal gewend is aan mensenhanden dan dat ze een iets oudere gaai nog moeten leren dat ie hen kan vertrouwen. Zou ik echter superhandtamme kweekouders hebben, dan zou ik niet meer handvoeden, maar proberen het jong tijdens de fase in het nest al aan me te laten wennen. Bij Hummel gaat dat nu erg moeilijk. Dan moet ik Hummel laten wennen aan een handschoen, want ik denk dat Pappagaai me wel weg wil jagen (overigens valt me op dat ze niet echt uithalen en hakken, het is voornamelijk een hoop geschreeuw) en dat is weer niet de bedoeling.

Maar in feite draaien we de zaak om. Het is niet de papegaai die aangepast moet worden aan de wens van de mens! Het is de mens die geleerd moet worden dat ie met een intelligent levend wezen te maken heeft en dus respect moet opbrengen voor hem haar! En daar schort het de meeste mensen aan. En een gebrek aan info ook trouwens. Nou kan de kweker wel een heleboel vertellen, maar er ligt ook een eigen verantwoordelijkheid bij de nieuwe eigenaar.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2005, 09:46:49 am »
Die nieuwe eigenaar moet dus hééel veel gaan informeren. We hebben hier op hier forum een aantal keren mensen gehad die een papegaai gingen kopen en van te voren hier het hemd van ons lijf vroegen: dat is klasse! Er zijn best heel veel dingen die handig zijn om te weten en die een kweker vaak niet vertelt..  Bij jou is het ook inderdaad onmogelijk Barbara om de jongen steeds in handen te nemen en zo zijn er heel veel niet tamme broedkoppels. Toch denk ik dat dat de beste oplossing zou zijn als het mógeijk is... ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2005, 15:08:22 pm »
Ik ga het bij een volgend nest met meer jongen toch ook echt proberen  ;D. Als er dan een jong nog niet besproken is, laat ik dat jonge gaaitje bij de ouders tot uitvliegen en pas daarna probeer ik hem weer handtam te maken.
Maar ik doe het nog even niet met Hummel, die gaat met 6,5 week eruit. Ik moet Gaai (Annie) toch een erg lief gaaitje gaan geven  :-*. Ik moet mezelf ook meer voorbereiden op het tam maken van een gaaitje dat dan al zelfstandig is, dus wat wordt toch echt bij een volgend nest :).

Ik heb trouwens gezien dat er evengoed nog vraag is naar 'natuurbroed', dus gaaien die niet als huiskamervogel hoeven te dienen, en het lijkt me best leuk om eens wat meer leven in die voliere te zien!

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2005, 15:12:11 pm »
Dat lijkt mij ook geweldig! Om te kijken hoe ze het dan doen in die volière. En een jonge vogel krijg je heus wel tam hoor! Als je bedenkt dat je soms een wildvang nog tam krijgt... ;)
Leuk hè dat Hummel zo in de familie geplaatst wordt... ;)