Auteur Topic: koud hé!!!!  (gelezen 3750 keer)

kyra/destiny

• Gast
koud hé!!!!
« Gepost op: januari 03, 2009, 12:23:49 pm »
Vanmorgen was het hier -9!!!! En van de week geven ze nog kouder weer tot -12 -13  :o
Wel is het vandaag lekker zonnig!
Hoe koud is het bij jullie?  en voor de mensen met een buitenvoliére : Welke extra maatregelen nemen jullie?  (misschien zitten hier goede tips tussen?)

arnootje

• Gast
Re: koud hé!!!!
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2009, 12:27:53 pm »
Het is hier vanmorgen op de 1ste verdieping -7,7 graden geweest, nu is het  nog steeds -3.0 graden, bewolkt geen zon. Plaats is Arnhem (voor de belgen dat is oost nederland tongue2)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2009, 12:29:40 pm »
Het is zeker koud!

Ze hebben hier die box waar ze in kunnen zitten, maar wat ze nog altijd niet doen   ???

Verder vreten ze zich helemaal vol! Normaal zou per vogel (binnen) tussen de 7-9 gram echt voldoende zijn toen het nog niet zo koud was, hadden ze daar buiten ook ruim voldoende aan. Nu hebben ze met zijn 8-en in 2,5 dag 320 gram binnen, dus 16 gram per vogel! Maja, hebben ze dus ook nodig om warm te blijven he. Ze zijn allemaal nog actief en ik denk dat ze meer aan kunnen dan we in eerst instantie zouden vermoeden  :CENS

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2009, 12:35:14 pm »
Ohja, een bijkomend nadeel aan die kou is wel dat het waterflesje bevriest. Die moet dus dagelijks even opwarmen zodat ze toch nog kunnen drinken. Elke keer dat die terug opgehangen wordt, komen ze er direkt op af, dus ze hebben er met deze kou nog zeker behoefte aan!

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2009, 12:36:56 pm »
Ik heb hier ook een gemengde buitenvoliére
valkparkietjes, parkietjes, kanaries, zebravinken enz
in debinnenvlucht hangt een speciale warmtelamp die het water vloeibaar houdt en waar ze zelf ook kunnen gaan onder zitten als ze willen, ik hb inderdaad ook de indruk dat ze er beter tegen kunnen dan wij denken

arnootje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2009, 12:44:28 pm »
Er zijn ook speciale verwarmingselementjes voor bakjes/flesjes water ijsvrij te houden. Bij birdshopping.nl kosten ze 8 euro.

« Laatst bewerkt op: januari 03, 2009, 12:45:59 pm door arnootje »

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2009, 12:45:10 pm »
Wordt het alu niet erg heet door zo'n warmtelamp? Staat die dag en nacht aan?

Thnx voor de tip Arno, zal direkt even kijken!

arnootje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2009, 12:48:02 pm »
De vogels bij ons op de vogelkamer zitten ook koud, de laagst gemeten temperatuur was vorige week 3,2 graden boven nul. Luchtvochtigheid is wel stabiel 60 %. Nu is de temperatuur 8 graden.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2009, 12:52:37 pm »
het is een speciale keramische lamp die weinig verbuikt hangt boven het water en houdt dat ijsvrij en warmt de binnenvlucht toch ook een beetje op
vogeltjes kunnen kiezen om al of niet in de buurt van de lamp gaan zitten.
beestjes zijn ut zichzelf wss slim genoeg om te weten wat goed voor ze is toch???

arnootje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2009, 13:17:35 pm »
Zoiets bedoel je waarschijnlijk, ze vreten alleen beetje meer stroom dan zo'n elementje.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 03, 2009, 13:19:10 pm »
zo ziet het eruit ja
ik vind het voordeel vooral dat ook de vogeltjes er plezier kunnen van hebben als ze dat willen of nodig vinden

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: januari 03, 2009, 14:08:51 pm »
Die heb ik na wat zoeken ook gevonden :) Ze bestaan ook in 60W.
De warmte elementjes heb ik ook gevonden, maar ik vertrouw mn vogels niet met een stroomkabeltje binnen snavelbereik  :nailbiting: Die moet toch in de volière komen... Zo'n warmtelamp lijkt me eigenlijk wel wat, om dan ook op de box te richten om het daar binnen nog wat aangenamer te maken. Al heb ik daar nog altijd mn twijfel over of dat het gaas niet heet maakt (en het plastic van de box...) :CENS

We zouden dan ook een kabel door moeten trekken naar de volière toe. Er zit wel een aansluiting aan de muur van de schuur, maar dat is nog zo'n 2,5-3m verder  :-[

Voor dit jaar ga ik het maar zo houden. Elke dag controleren of het water niet bevroren is... Hoe vaak vriest het nu hier... Dit is het eerste jaar dat ze het woord Elfstedentocht weer serieus durven uitspreken!

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 03, 2009, 14:13:27 pm »
hier hangt die inmiddels al verschillende jaren in de voliére en eerlijk gewegd heb ik nog niet ondervonden dat we knagen aan de stroomdraad?
en ja het verbruik.....   maar huisdieren kosten nu eenmaal geld niet?  Dat is een consequentie van huisdieren en die neem je er dan maar bij he!!!! je krijgt er zoooveel voor terug...

arnootje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 03, 2009, 14:20:43 pm »
 maar huisdieren kosten nu eenmaal geld niet?

Berguh...... dat ben ik met je eens ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #14 Gepost op: januari 03, 2009, 14:26:12 pm »
Hier zitten ze nog gewoon lekker buiten overdag, boven het inmiddels bevroren water, binnen is het wel koud maar vorstvrij.
Wel is de luchtvochtigheid erg laag vindt ik dus zet ondanks de kou toch nog af en toe de badderbak neer. Wie wil kan en die er geen behoefte aan heeft niet.
Ze zitten goed in de veren sommige hadden aan het begin van de vorstperiode wat pennetjes op hun koppie, denk dat ze nog wat veertjes erbij maakten omdat ze de kou aanvoelde komen ofzo.
Ze kunnen er goed tegen hoor!