Auteur Topic: lijkt of het kropje niet goed gevuld is  (gelezen 6439 keer)

jacky

• Gast
lijkt of het kropje niet goed gevuld is
« Gepost op: januari 05, 2009, 22:47:53 pm »
hoi hoi,
 sinds gister is het eerste ei uitgekomen  :thumsup:bij mijn forpuskoppel, het is het eerste nest wat bevrucht is,
nu kijk ik minstens 2 keer per dag in het blok, ik hoor de baby wel piepen maar weet niet of het goed gevoerd word het piept maar door het lijkt me als het snel gevoerd word dat het stil moet zijn toch?of piept het door tijdens het voeren?, ik zag daarstraks dat het kropje niet goed gevuld was maar het kan zijn dat dat nu wel het geval is,is het verstandig om af en toe te kijken ?het popje was tam maar is nu erg agressief,dus als ik wil kijken heb ik een boze pop die me liever kwijt dan rijk is.
grtjes Jacky(zinzi)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: lijkt of het kropje niet goed gevuld is
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2009, 22:56:21 pm »
mijn instinct zegt me , niet kijken
maar als ik eerlijk toegeef, ik zou zeker ook regelmatig gaan loeren , maar het is natuurlijk stressvol voor de mama

jacky

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2009, 23:22:27 pm »
ja dat lijkt me ook,
 dus ik laat ze vandaag maar lekker met rust ;),ik ga morgen wel even kijken weer ,ook of het 2e eitje uitgekomen is  :dance:,de man zit ook steeds bij ze in het broedblok dus ze houden het wel lekker warm af en toe gaat de man eten en blijft ie er een poosje uit ,het popje wil heel af en toe even eruit, maar dan krijgt ze commentaar van de man ...hahahaha en moet ze er snel weer in van hem, ik zie dat haar krop heel goed gevuld is dus zij word wel goed gevoed door de man.
Nou afwachten maar weer morgen zal ik weer wat schrijven of het 2e eitje is uitgekomen,
grtjes Jacky (zinzi)

jacky

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2009, 19:12:49 pm »
Hoi Hoi,
Nou nog geen 2e eitje uitgekomen hoor :CENS ???erg raar zondagmorgen de 1e en nog steeds geen 2e, meestal komen ze om de dag uit toch?of kan het ook later zijn?
ik heb net weer even gespiekt ik zag dat het jong nog leeft maar ik kan niet zien of zn kropje gevuld is,ik hoop dat het goed komt ,
grtjes Jacky(zinzi)

cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2009, 19:15:36 pm »
Spannend nog dus!  :nailbiting:

jacky

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2009, 19:22:58 pm »
Ja ik ben echt bang dat t misgaat :(ik heb m ook nog niet horen piepen sinds ik thuis ben dat is nu bijna een 2 uurtjes,ik zag m wel liggen in het blok hij ademde heel zwakjes dus ik ben bang dat ie t niet haalt :(,ik durf m er ook niet uit te halen hij ligt nu met zn kopje tussen het zaagsel,ipv op de andere eitjes kan dit kwaad?

arnootje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 06, 2009, 19:29:11 pm »
tja, lastig he. ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan. red ie het dan heeft het jong geluk, redt ie het niet dan hebben de ouders een goede les gehad, en zal het volgende keer wel beter gaan. Heb hier zo'n beetje de zelfde situatie, alleen heb al 1 dode weg moeten halen.

jacky

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2009, 19:44:23 pm »
Ja ik heb het gelezen :cry: ,ik vind dat altijd zo erg misschien stom hoor ,maar je word toch heel blij van zo'n kleintje en als het dan niet goed gaat dan krijg ik een brok in mn keel  :cry: :(ik voel me echt rot ik zou hem zo graag willen redden maar kan hem niet elke dag zelf gaan voeden,omdat ik 4 dagen werk en aan 2 voedingen per dag heeft zo'n klein frummeltje niks toch?die moet als zn kropje leeg is weer gevoed worden als ik het nog goed weet......ooohw ik hoop t toch zo dat ie t red
 :nailbiting:

arnootje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2009, 19:55:19 pm »
nee 2 keer per dag gaat het hem niet worden, eerder om de 2 uur een keertje.

je kan gewoon niet alles redden, als het goed gaat is het super leuk. Maar als het mis gaat dan kun je er veel verdriet van hebben. Ik ben er vrij nuchter in en zeg gewoon het zal dan wel zo voorbestemd zijn.

jacky

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2009, 20:07:18 pm »
Ja je hebt natuurlijk hartstikke gelijk.... maar blijf het toch moeilijk vinden ik dacht ook eerst zo van nou als het niet lukt dan moest het zo zijn, maar als je dan zo'n friemeltje ziet bewegen doet t me toch wel wat, maar ik blijf hopen ...en als het nu niks word dan hoop ik dat de volgende keer als ze eitjes legt t wel lukken gaat,
 alvast bedankt voor jullie snelle antwoord :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2009, 20:10:02 pm »
Soms redden kleintjes het wel als je ze bijvoed. Bijvoorbeeld 2x per dag bijvoeden. Het risico dat je neemt is dan dat de ouders helemaal niet meer gaan voeden. Maar voor je ingrijpt of denkt te moeten ingrijpen moet je wel zeker van je zaak zijn. Heb je al gewogen? Als je elke dag op hetzelfde tijdstip weegt, dan kan je zien of het kleintje aankomt.
Soms is de natuur hard.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2009, 20:13:55 pm »
Laatst vertelde iemand dat ze 2 jonkies van zo'n 4 of 5 weken wilden laten inslapen omdat ze te lang hadden gewacht met het corrigeren van spreidpoten. Vroeg ze waarom ze ze dan niet even onder water hielden ofzo, vonden ze niet leuk  :o Het is ook enorm zielig als zoiets zich voordoet, maar als het later een leventje heeft van weinig kwaliteit, kun je beter de natuur zijn gang laten gaan of zelf ingrijpen.

Ik weet zeker dat ik er straks ook vooral de eerste keren veel moeite mee zal hebben als het met een nestje niet lekker loopt, dus niet dat ik je niet begrijp hoor! Ik hoop maar dat het toch wel mee zal vallen met het kleintje en je er van mag genieten!

Succes!

jacky

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2009, 20:45:29 pm »
Dank je wel voor jullie reacties ...ik heb al wel ervaring met een nestje gehad 2 enhalf jaar geleden toen gingen er ook 2 dood en 1 bleef leven die heb ik na 3,5 weken uit het nestblok gehaald en zelf verder elke dag gevoed ,toen werkte ik nog niet dit kuiken is nu dus de pop die de eieren heeft gelegd, ze was heel erg tam maar doordat ik ging werken heb ik er maar een man bij gekocht dat gaat heel erg goed dus, maar mn pop is wel minder tam nu, ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat,
gtjes Jacky(zinzi)

arnootje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 07, 2009, 05:25:26 am »
Laatst vertelde iemand dat ze 2 jonkies van zo'n 4 of 5 weken wilden laten inslapen omdat ze te lang hadden gewacht met het corrigeren van spreidpoten.

Spreidpoten is goed te corrigeren zelfs als ze al 4 a 5 weken zijn. Ik heb het met het meyertje (Quecky) ook gehad, die had ook spreidpoten. Hij heeft meen ik 4 weken met touwtjes om zijn poten gezeten. En nu is ie gewoon normaal  :thumsup:

Maar wat je zegt, als je kweekt kan de situatie zich voordoen dat je moet beslissen over leven en dood. Hoe hard het ook is.

jacky

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 07, 2009, 11:08:10 am »
Helaas  heeft de kleine het niet gered  :cry:,er is ook nog steeds geen 2e ei uitgekomen ???,
heeft het nog wel nut om haar door te laten broeden of zal ik de eieren weghalen,en voor een volgende ronde laten gaan?
wat vinden jullie?het mannetje komt nu ook steeds vaker naar buiten en zit steeds ruzie makende geluidjes te produceren, ojah nog een vraagje kan het kwaad dat het popje ook vaker naar buiten komt? worden de eitjes dan niet te koud?ik weet niet meer of ik ze moet laten liggen ,misschien nog een paar dagen afwachten?
ps wat een goed idee van die touwtjes ,als je daarmee het leventje van zo'n vogeltje kan redden ...Super!!

Grtjes Jacky (zinzi)
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2009, 11:13:16 am door jacky »