Auteur Topic: Is een valkparkiet nog tam te krijgen?  (gelezen 1717 keer)

Jo

• Gast
Is een valkparkiet nog tam te krijgen?
« Gepost op: januari 14, 2009, 00:22:47 am »
Op 31 december hebben wij een lutino valkparkiet gekocht in de winkel. Coco want dat is zijn naam is niet echt schuw en wordt steeds meer vertrouwder. Maar nu komt toch de vraag bij ons op is deze vogel geboren in 2008 nog tam te krijgen. En zo ja wat moeten wij dan vooral doen? coco zit momenteel in een relatief grote kooi maar durven hem nog niet in de kamer te laten vliegen. Wij zijn hem aan het trainen om op de vinger te komen zitten maar dat gaat nog niet zo snel. Hij heeft nu wel door dat de vinger hem geen kwaad wil doen.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Is een valkparkiet nog tam te krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 14, 2009, 01:58:01 am »
ja hoor, zeker mogelijk!
volhouden en blijven oefenen, vaak oefenen, meerdere keren per dag en elke dag bedoel ik dan!
dan moet het lukken, het zal langer duren als bij een jonkie misschien, maar het is zeker geen onbegonnen zaak!

ik raad wel aan om hem niet buiten de kooi te laten komen zolang hij nog niet gewillig opstapt bij je.
anders moet je er achter aan als hij weer zijn kooi in moet, en is hij misschien weer alle vertrouwen kwijt en ben je terug bij af..

succes ermee! ik kan me voorstellen dat je geen vooruitgang ziet, maar met hele kleine stapjes kom je er echt!

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 14, 2009, 07:34:21 am »
Geduldig en lekker zo doorgaan. Een valkje van 2008 is nog makkelijk tam te krijgen!
Vind even uit wat hij heel erg lekker vind. En je hebt al de helft gewonnen door veel te gaan belonen met dat lekkers!
Elke keer als hij iets goed doet, al tilt hij alleen zijn pootje op, gelijk wat lekkers geven.

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2009, 09:36:04 am »
Je zal er meer moeite voor moeten doen dan voor een jonge vogel van 8 weken, maar met veel geduld kan je een eind komen.
Ook scheelt het of de vogel in de huiskamer is opgegroeid of in een voliere.

Succes :thumsup:

Offline Michel

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
  • N.O.P. verslaafde
    • vrolijke_gozerd
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2009, 19:25:50 pm »
Ook scheelt het of hij alleen is of samen is met een andere parkiet of valkje.
Want als hij alleen blijft zal hij ook meer naar mensen trekken en zekers nog heel tam kunnen worden.
Om hem op je vinger te laten stappen zou je hem kunnen lokken met een bolletje trosgierst.

Jo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2009, 00:19:37 am »
Ook scheelt het of hij alleen is of samen is met een andere parkiet of valkje.
Want als hij alleen blijft zal hij ook meer naar mensen trekken en zekers nog heel tam kunnen worden.
Om hem op je vinger te laten stappen zou je hem kunnen lokken met een bolletje trosgierst.
Wij hebben sinds zaterdag nog 3 valkjes erbij gekregen maar zitten wel in een andere kooi. Als wij met die tamme valkjes bezig zijn betrekken wij wel Coco erbij en proberen hem te paaien met wat trosgierst.
Dat neemt hij wel en komen ook al heel dichtbij met de hand. Maar net dat laatste stukje van hooguit 1 cm is nog kritisch voor hem.

Hélène

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 25, 2009, 12:06:25 pm »
Valkparkietjes zijn gemakkelijker tam te maken dan grasjes en juist als je al 3 tamme valkjes hebt is het handig die andere erbij te betrekken, want ze nemen ook veel van elkaar over en zijn heel nieuwsgierig

Ik zelf heb een buitenvolière met 4 valkparkieten en een heleboel grasjes, maar één echte tamme valkparkiet heb ik daar zitten en een jong van deze tamme, die doordat wij ze veel in de handen hebben genomen als jong dus ook redelijk tam is, maar de beiden partners die elders vandaan komen waren niet tam.
Nou is het mij niet echt om te doen om ze allemaal tam te maken, maar ik sta wel heel vaak in de volière en inmiddels zijn ze al heel veel tammer en komen vrijwillig op mijn rug of schouder zitten.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een valkparkiet met veel liefde en geduld echt nog wel tam krijgt zelfs als hij of zij al een half jaar oud is of nog ouder.