Auteur Topic: jeuk ?  (gelezen 1171 keer)

oliepulle2

• Gast
jeuk ?
« Gepost op: januari 25, 2009, 13:31:40 pm »
Hallo,
Sedert een klein jaar,hebben wij en grasparkiet. in't begin was dat diertje vrolijk en levendig, al vlug kon hij zelfs zijn naam na zeggen. Maar sedert enkele weken is ons vogeltje veelal stil en pikt hij voordurend in zijn pluimen, veelal onder de vleugelstreek. zelfs tot bloedens toe. Ook denk ik nog geen rui te hebben waargenomen gedurende die periode. We hebben al sinds kort zijn kooitje verhuist vanuit de woonkamer naar de veranda, omwille van men beweerd dat parkieten nogal gevoelig zijn voor dampen ( keukendampen ) of dergelijke. Hij begint zich iets meer levendiger te gedragen naar mijn mening, maar dat pikken doet hij nog altijd.
We zijn nog niet naar een arts geweest, maar vrees als zich dat blijft herhalen dat ik dat toch maar eens ga moeten doen.
Of heeft iemand van jullie daar een andere oplossing voor ?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: jeuk ?
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2009, 13:43:06 pm »
Hai!

Je parkietje zou last kunnen hebben van parasieten zoals vedermijt of bloedluis. Zal even zoeken, we hebben daar als het goed is wel topics over! ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: januari 25, 2009, 13:53:59 pm »
een parkietje is inderdaad gevoeliger voor dampen als wij,
je moet weten dat vogeltjes een heel ander longen systeem hebben als wij mensen,
dus dat klopt wel!

ik zou persoonlijk even langs een arts gaan, liefst een vogelarts, maar voor de nood een is dieren arts ook goed hoor!
Ik denk aan luisjes oid.

ik hoop dat je er achter komt, zodat je hem van zn jeuk af kan helpen! console

oliepulle2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 25, 2009, 14:31:25 pm »
Tja, luisjes ik dacht ook al zoiets, en heb hem al eens behandeld met een spuitbus speciaal voor vogels die ik ook bij mijn kanaries gebruik ( Vermikill )
die luisjes zouden dan denk ik ook zichtbaar moeten zijn, maar tot op vandaag heb ik nog niets bemerkt.

Ik bekijk in ieder geval eens de topics , daarvoor alvast bedankt Loes.

Hélène

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 25, 2009, 15:00:50 pm »
Een veel voorkomende parasiet is de bloedluis, maar die is alleen in het donker actief ( lijkt wel een vampier, als ik dit zo schrijf. :) )
Dit kun je controleren door voor de nacht op de bodem wat keukenrol papier te leggen, zit daar hele kleine bloedspatjes op de volgende dag dan is de kans groot dat er bloedluis in het spel is.
Verder verkoopt vrijwel iedere dierenwinkel doosjes Anti-Parasiet 10 van Beaphar. Hierin zitten 2 pipetjes waar je je vogel mee kunt behandelen door hem te druppelen direct op de huid op het rugje waar de vleugels beginnen.
Maar als je het niet vertrouwd eerst een dierenarts raadplegen en dat kan ook telefonisch, want hij kan namelijk ook rui problemen hebben en pennen die niet goed willen doorkomen en irriteren en als ze daar eenmaal aan gaan zitten knagen en knabbelen, is het vaak moeilijk dit visuele cirkeltje te doorbreken.