Even een update van hoe het gegaan is met mijn nestkastje.. Op een gegeven moment zag ik de pimpelmeesjes er dus helemaal niet meer bij. Als ze zitten te broeden kan het best zijn dat je ze amper ziet, dus ik heb afgewacht. Inmiddels was het wel duidelijk dat ze het nestje in de steek gelaten hadden om een of andere reden. Ik denk zelf misschien doordat ik een paar uurtjes met de hogedrukspuit de tegels eronder heb schoongemaakt, maar je weet de reden natuurlijk nooit echt. Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en toen was er niets aan de hand.
Maar goed, gisteren zag ik dus voor het eerst weer een vogeltje ervandaan vliegen, een koolmees deze keer en toen dacht ik, misschien willen die aan een tweede legsel beginnen, momenteel gaan er ook veel nesten verloren door de kou en te weinig voedsel. Ik dacht ik ga het oude nest eruit halen (wat de pimpelmezen gebouwd hadden) dan is er meer kans dat ze het kastje gaan bezetten..
Ik trap gepakt en nest eruit gehaald, wat blijkt.. er liggen twee eitjes in.. ik schrok me rot, heb het nest weer teruggelegd en nu maar hopen dat ze het niet erg verdacht vinden en dit nest alsnog verlaten. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit eitjes van de koolmezen zijn of dat ze al gelegd waren door de pimpels.. Vanmmorgen heb ik de mezen er weer twee keer in zien gaan.. Om zeker te weten of de eitjes van de koolmezen zijn moet ik gewoon over 2 dagen nog eens kijken of er meer eitjes in liggen.. Pff kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik zo nodig dat nest er uit wilde halen..