Auteur Topic: Waarom begint de vogel pas na het laatste ei te broeden?  (gelezen 3738 keer)

cosch

• Gast
Waarom begint de vogel pas na het laatste ei te broeden?
« Gepost op: maart 15, 2009, 12:52:06 pm »
Ik neem dat dat geld voor alle vogels maar dit las ik op het slechtvalken forum.

Citaat
Het is de bedoeling dat de groei van de embryo's tegelijk echt begint. Daarom wordt er niet gebroed totdat het één na laatste ei gelegd is. En dus laten ze de eieren lange tijd alleen. Zodra het ei afkoelt beneden de 17 graden stopt de celdeling en rust het embryo. Dat is niet schadelijk voor de embryo's Ze zijn gevoeliger voor hitte dan voor kou. Behalve onder de 4 graden dan sterft het embryo. De reden is dat het voor de kuikens beter is als ze allemaal binnen 24 uur geboren worden, zodat ze allemaal evenveel kans hebben bij het bedelen naar voedsel. Om ook het laatste kuiken veel kans te geven wordt er in het laatste ei extra testosteron gedaan. Zodat dit laatste kuikentje een extra sterke hatchspier krijgt en dus goed kan bedelen.

Interessant he?
Mooi geregeld allemaal.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: Waarom begint de vogel pas na het laatste ei te broeden?
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2009, 13:54:25 pm »
Ik neem dat dat geld voor alle vogels maar dit las ik op het slechtvalken forum.

Zal per soort verschillen. Zoals je wel bij verschillende verslagen hier op het forum zult hebben gelezen is het over het algemeen bij parkiet- en papegaaiachtigen zo dat ze ongeveer al na het 1e of 2e ei gaan zitten broeden.

Ik weet ook dat er kwekers zijn die de eitjes eerst weghalen en vervangen voor een kunstei om deze vervolgens wanneer de pop klaar is met leggen weer in 1 keer te vervangen. Zo creeer je dus ook de situatie dat alle eitjes tegelijk uitkomen. Of dit laatste nu een goede werkwijze is weet ik niet  ???

Dat van dat afkoelperiode dat de embryo 'rust' geeft mij nog wel een beetje hoop bij de Pyrrhura's  :nailbiting:

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2009, 14:02:52 pm »
Zal per soort verschillen. Zoals je wel bij verschillende verslagen hier op het forum zult hebben gelezen is het over het algemeen bij parkiet- en papegaaiachtigen zo dat ze ongeveer al na het 1e of 2e ei gaan zitten broeden.

Ok. dan is het idd per soort verschillend. Misschien is dat wel alleen voor roofvogels dan omdat die natuurlijk niet constant voer voorradig heeft. papegaaien en parkieten eten ook vruchten en zaden enzo. Misschien dat het daar mee te maken heeft!  ???

Hélène

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2009, 16:55:55 pm »
Mijn man heeft jaren lang kanaries en wildzang gekweekt en daar was het inderdaad de gewoonte om de eertste 3 eitjes, die overigens ook om de andere dag worden gelegd, te vervangen door een nepeitje en daarna allemaal terug leggen.
Meestal werden er dan nog 2 eitjes bij gelegd en kwamen alle jonkies binnen 2 dagen uit, want bij kanaries en wildzang geldt echt het recht van de sterkste en de grootte speelt daar dus een belangrijke rol bij.
Sinds ik al enige jaren kweek met gras- en valkparkieten viel het mij dus op dat het popje precies weet hoeveel er in ieder kropje moet, hoe groot of klein ze ook zijn, want in een nest van 7 is er toch een heel groot verschil tussen nr. 1 en nr.2
Ik denk ook dat het te maken heeft met de manier van voeden.
Kanaries en wildzang jonkies moeten bedelen en hun bekkies open sperren om eten te krijgen, terwijl grasjes eten krijgen of ze willen of niet.
Die worden op de rug gegooid als ze nog erg klein zijn en pa of ma staan over hun heen en vullen de kroppen.

cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2009, 17:52:14 pm »
Sinds ik al enige jaren kweek met gras- en valkparkieten viel het mij dus op dat het popje precies weet hoeveel er in ieder kropje moet, hoe groot of klein ze ook zijn, want in een nest van 7 is er toch een heel groot verschil tussen nr. 1 en nr.2

Geweldig!  :thumsup:

Hélène

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 16, 2009, 19:29:28 pm »
  :oops: Ik weet niet zo goed of jouw "Geweldig", een reactie is op mijn vertyping of zo, want ik bedoelde natuurlijk het verschil tussen nr.1 en nr. 7.  :-[

cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 16, 2009, 20:10:15 pm »
Ik had het goed opgevat! ;)

Hélène

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 17, 2009, 11:01:36 am »
Ik had het goed opgevat! ;)

Daar ging ik ook wel van uit, maar toen pas zag ik mijn typfoutje.  :) ;)

Miriam

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 17, 2009, 19:34:55 pm »
Ik had juist begrepen dat bij de kleinere vogels zoals bijvoorbeeld de zebravinken het via de natuur juist de bedoeling is dat de eitjes niet allemaal tegelijk uitkomen. Dit juist omdat de vogel er dan zeker van is dat er nog nakomelingen groot worden. Beter 1 jong die genoeg te eten krijgt en overleefd dan 4 jongen die allemaal een beetje maar allemaal te weinig krijgen en geen overleefd. Zo heb ik het in ieder geval ergens ooit eens gelezen.
Dus of ik heb het ergens verkeerd gelezen of het is toch bij elk vogelsoort anders.

cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2009, 19:49:42 pm »
Ok. EIgenlijk is het dus per soort geregeld!   :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2009, 22:55:58 pm »
Ik had dit ook gelezen op het sl.v.forum, maar ik zie pa en S2 toch heel veel op eerst het ene ei en nu op beide eieren zitten..   ???

Rianne83

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2009, 10:38:09 am »
Valkjes broeden meestal pas na het 3e ei. Maar er zijn er ook bij die niet meer van het eerste ei af stappen. Uitzonderingen zijn er altijd :)
Ik vind het zelf prettiger als ze wat later beginnen, zoals Helene al zegt, als je 7 jongen hebt, zit er veel verschil tussen nr 1 en 7, omdat er dan steeds een dag tussen het uitkomen zit.