Auteur Topic: Snavel te lang?  (gelezen 4175 keer)

wuppie

• Gast
Snavel te lang?
« Gepost op: maart 21, 2009, 17:36:09 pm »
Hallo vogel liefhebbers,

Ik heb sinds 3 jr 2 parkieten. Wuppie een mannetje en Simba een vrouwtje. Ze knuffelen elke dag en zijn helemaal blij met elkaar vanaf het begin.
Een gigantische kooi en ook vliegen ze nu en dan los. Goed voer bij de dierenzaak en ze hebben als zitstokken 2 houten en voor de rest takken van de wilg die ik in me tuin heb.
Maar nu zie ik dat wuppie best een lange snavel hebt, zeker vergeleken bij de andere parkiet. Lang en in een punt krom, dat had hij zeker niet Ik heb een nieuwe sepia blok gehaald en nog een ander blokje voor aan de kooi, gaat dat nu uit zichzelf weer goed komen? Mag ik de snavel anders een heeel klein beetje knippen?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: Snavel te lang?
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2009, 17:50:04 pm »
Welkom op het forum.

Ik zou zelf niet gaan knippen in de snavel. Een vogelarts kan dat veel beter. Het risico dat het scheef gaat of dat het gaat scheuren zou ik zelf niet durven nemen.

Mijn amazone papegaai had ook altijd dat de snavel hard groeide, maar dat brak altijd vanzelf af bij het eten van noten of het slopen van hout.

Is het overigens al wel nodig om in te grijpen? Kan de vogel zelf niet meer eten? Of prikt het puntje al in de keel?

wuppie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2009, 18:01:46 pm »
Hallo dank u voor u antwoord,
De punt van zijn snavel zit nog niet in zn keel zegmaar maar is wel heel erg lang, wel bijna bij zijn keel, en volgens mij kan hij wel moeilijk eten. Het viel me wel altijd op dat simba wel aan de wilgenstokken knaagde maar wuppie nooit En ik denk vandaar simba gewoon een normale snavel nog heeft. Ik weet niet of het uitzich zelf nu goed weer komt met de nieuwe sepia en die andere blok?

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2009, 18:59:41 pm »
Als het echt zo erg is dan zou ik niet lang meer wachten om langs een vogelarts te gaan.
Als je het zelf nog nooit gedaan hebt moet je het ook niet gaan proberen hoor. Een vogelarts weet precies tot hoever hij kan gaan!

Waar woon je ongeveer?

ferret

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2009, 04:52:33 am »
Ik heb een bourke parkiet met een gespleten ondersnavel en een doorgroeiende bovensnavel.
Tot gisteren heb ik alleen af en toe de bovensnavel geknipt maar zag gister dat een deel van de ondersnavel met een boog naar binnen groeide.
Dus na de bovensnavel heb ik nu ook de ondersnavel geknipt. Het knippen geeft geen problemen maar zorg ervoor dat je bij de normale punt vandaan blijft.

Zo lang je maar bij het leven uit de buurt blijft kun je zelf gaan knippen.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2009, 16:32:55 pm »
Zo lang je maar bij het leven uit de buurt blijft kun je zelf gaan knippen.

En dus iemand die nog nooit zelf geknipt heeft, moet je dit niet zelf laten doen. Dat is vragen om ellende  ;)

melina

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2009, 19:19:53 pm »
Persoonlijk vind ik knippen een beetje "gevaarlijk"als je stiekum te hard naar 1 kant buigt met knippen dan splijt de snavel.
Als je het dan toch op de doe het zelf manier wil doen neem dan een dremel met een slijpsteentje, zo doe ik Nino"s snavel ook en dat werkt heel goed! Uiteraard wel opletten dat je de tong niet meemaait.. maar altijd beter een schaafwond op de tong  dan een gespleten snavel!!
Het beste is idd om gewoon een s naar een vogelarts te gaan en dan kan je als hij bezig is mooi de kunst afkijken!! Het is nl niet alleen even knippen of vijlen, er moet ook vorm in blijven zitten!! Als je onder te kort maakt past het niet met boven en krijgen ze geen zaden meer gekraakt. zo ook als je scheef gat! het is niet iets wat je zomaar doet, het zijn geen nagels, het is een mond die moet voeden!!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2009, 21:20:26 pm »
zeker nooit zelf doen! tenzij je het al jaren doet, maar niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt!!

ik denk dat je het beste naar de va kan gaan, zonder foto kunnen we zo ie zo niets zeggen,
hou je wel in gedachte dat de snavel in rust iets verdwijnt tussen de veertjes bij grasjes of valkjes?
dat dat normaal is.
al met al veel succes en sterkte , ik hoop dat het mee valt voor wuppie console

Miriam

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 23, 2009, 08:48:18 am »
Je zou ook via de vogelvereniging in de buurt kunnen informeren of er een vogelhouder bij je in de buurt zit die ervaring heeft met zelf doen en die je wil komen helpen. Wij hebben het met een neophemaparkiet gehad die snavel groeide gewoon te hard en moest minimaal 1 keer per maand bijgeknipt worden. Dit deden we met een speciaal schaartje, maar je moet inderdaad wel even weten wat je moet doen.

wuppie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 23, 2009, 16:01:00 pm »
Hallo Allemaal, bedankt voor alle reacties
Ik vind ook zelf dat ik beter niet de snavel kan knippen, ik heb een email naar een vogelkwekerij  gestuurd die ook in mijn woonplaats woont (vlakbij dordrecht) om te vragen of diegene het wat wilt knippen. Maar nog geen email terug en ik weet niet of er hier andere vogelkwekerijen zijn.
Ik heb dus  een nieuwe sepia en ander steen in de kooi gehangen en een klein baksteentje onderin de kooi; ik las dat dat ook goed was als de vogels daar hun snavel aan scherpen.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2009, 17:59:11 pm door Pascallo.NL »

Miriam

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 23, 2009, 17:28:22 pm »
Tja wij wonen een half uur van dordrecht vandaan, dus dat is dan net hoever je ervoor wilt rijden, kan je bjina net zo goed bij een vogelarts langs misschien, om het 1 keer goed te laten doen en het je te leren eventueel. De kosten vallen mij toch altijd nog wel mee van de vogelartsen.
Anders even navraag doen of er een vogelvereniging bij je in de buurt zit en die even bellen, er is altijd wel een behulpzaam iemand lid van de vogelclub (om er achter tekomen of er een club in de buurt is kan je even navraag doen bij de nederlandse bond voor vogelliefhebbers)  Succes!

ps er zat veel wit onder je berichtje dus ik dacht misshien een foto maar die kan ik niet zien dan..