Auteur Topic: Catharinaparkiet  (gelezen 4806 keer)

Steffie.21

• Gast
Catharinaparkiet
« Gepost op: maart 24, 2009, 16:05:07 pm »
Hallo,

Ik wil graag twee jonge (liefst handtamme) Catharinaparkieten aanschaffen in Augustus.
Zijn er nog dingen waarbij ik rekening moet houden bij deze soort? Aan de informatie die ik heb opgezocht lijken mij het hele geschikte en leuke vogels. Ze komen wel in een voliere bij twee kakariki's, dit zou toch geen probleem veroorzaken?
De voliere is 8m lang 2m breed en 2,20m hoog.. zou dit hier in bij de kweek ook goed gaan?
Ik kan altijd ingrijpen als het mis gaat, want binnen hebben we nog een voliere van 3m lang bij 1m breedt bij 2,50m hoog.
Over de kleur van de Catharinaparkiet.. mij lijkt het leuk om te beginnen met kobaltblauwe of lichtgroene.
Krijg je ook mooie resultaten uit de kweek als je met een kobaltblauwe en een lichtgroene kweekt?
Of krijg je mooiere resultaten als je met twee dezelfde kleuren kweekt?

Krijgt iemand in juni ongeveer jonge Catharinaparkieten voor de verkoop zodat ze in Augustus verkocht worden(met 45 dagen worden ze toch verkocht?).

Groetjes,
Steffie ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Catharinaparkiet
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2009, 20:33:11 pm »
Aan het formaat van je voliere zal het niet liggen, mits je de voliere natuurlijk niet bomvol zet met vogels  ;)

Hoop dat de andere catherina eigenaren je snel verder kunnen helpen met info over kleurslagen en kweek.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2009, 20:45:39 pm »
Krijg je ook mooie resultaten uit de kweek als je met een kobaltblauwe en een lichtgroene kweekt?

Even voor mijn duidelijkheid: een kobaltblauwe is een D. turquoise en een lichtgroen is een gewone groen? Niet dat je zeeggroen (aqua) bedoeld.

Uit deze combinatie krijg je allemaal groene vogels welke split zijn voor turquoise.
Als de donkerfactor (afkomstig van de D. turquoise) meegegeven wordt kun je ook D. groen (donker groen) krijgen.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #3 Gepost op: maart 25, 2009, 12:34:37 pm »
Het koloniaal broeden met kakarikies kan een probleem zijn, het ligt aan de aard van je man kakarikie maar ze kunnen heel teritoriaal worden tijdens de broed en aanvallen, zelfs naar jou.
Nog een probleem is dat de catha blokken meestal groter zijn dan de blokken voor grasjes en de kakarikie er dus in zal gaan, gegarandeerd. Dat doen ze hier bij mij al in de grasblokken.
Als het blok al is ingenomen zal het popje hem wel weg jagen maar zoals ik al zei hangt het dan van het karakter af of hij dat gaat pikken. Qua lichaamsbouw en snavel is hij sterker.
Dus samen zal op zich gaan, broed kan lastig worden. En eh, hoe zit je met geluidsoverlast? :-[ Catha's kunnen aardig schreeuwen.

Wat je voliere betreft, jee, wat groot! Dus geen probleem daar, heb je al ergens foto's staan, ben wel benieuwd. En heb je verder alleen kakarikies of nog meer? Zal haast wel met zoveel ruimte!  ;)
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2009, 12:37:09 pm door Nicky »

Steffie.21

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2009, 16:10:15 pm »
Bedankt voor de info!
Ja, ik bedoel D turquoise en een gewone groene maar daarbij twijfel ik toch nog met zeegroen ;)..

Bij de kweek.. ik zou het wel jammer vinden als het niet in één voliere kan. Maar als het uiteindelijk toch beter is om ze dan appart te zetten, moet het maar he ;).

:oGeluidsoverlast?? Schreeuwen Catharina's veel?
Ik dacht dat het absoluut geen luidruchtige vogels waren. Maken ze vaak veel lawaai? Of hebben ze soms een schreeuw bui ;)?

De voliere wordt aardig groot ja ;). We zijn hem nog aan het bouwen, dit duurt alleen iets langer, omdat we nog een hele grote voliere aan het bouwen zijn van ongeveer 18 bij 13 bij 2,20m. Deze voliere is voor tropische vogels.
Nee, de enige vogels die we op dit moment hebben zijn twee kakariki's die zitten nu in een binnen voliere van 3 bij 1 bij 2,50.. om daar nu nog nieuwe vogels voor in te kopen lijkt me niet zo heel verstandig. Het wordt dan een beetje vol, want ik hoop dat ze binnenkort een nestje krijgen.
Wel hebben we in onze woon kamer nog een hele lieve Rosé-kakatoe, die zit gewoon in een ruime kooi..

Dit zijn wat foto's:

Dit is Riki, de kakariki pop.

Dit is Chico, de kakariki man. (hier is hij net bijna droog van het badderen.. kon even geen betere foto vinden :hot:)

Dit is Roosje. Onze Rosé-kakatoe.

Tuin

Tuin

Tuin

Van het deel van de kakariki's en straks ook Catharina's ;), moet ik nog even foto's maken.

Groetjes,
Steffie

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2009, 21:07:59 pm »
18x13??? Heb je een heel landgoed ofzo! Jee, Jaloers!!!! ;)
En eh, als je een Rose hebt dan zal het volume van een catha wel meevallen ja, hihi!
Hou ons alsjeblieft op de hoogte want ik ben heel nieuwsgierig, deze foto's zijn al heel mooi!
Waar woon je als ik vragen mag, zag in je profiel niet veel info.  :-[

Steffie.21

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2009, 15:33:50 pm »
 :)nee een landgoed hebben we (..jammer genoeg) niet, We wonen in Apeldoorn ;).
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

Het is dus niet dat de catharina's héél veel lawaai maken, gelukkig maar!
Onze Rosé maakt trouwens haast geen lawaai, heel af en toe laat ie zich wel eventje horen met zijn geschreeuw, maar dit doet ze dan heel even..

Kennen (of zijn) jullie kwekers van Catharina parkieten?
Ik ben namelijk nog op zoek naar een kweker..

Groetjes,
Steffie

Rudmer

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 26, 2009, 21:07:28 pm »
Ik weet in Werkendam wel een te zitten, maar das wel eeen eindje fietsen  :)

Steffie.21

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 27, 2009, 16:33:20 pm »
 :)haha, ja.
Ietjes te ver ;D..

Vandaag is er een hele lading gaas gehaalt voor de voliere.. ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat de voliere klaar is.
In Augustus als we weer terug komen van vakantie gaan we de vogels kopen :dance:.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2009, 16:38:46 pm door Steffie.21 »

Steffie.21

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 30, 2009, 16:09:15 pm »
Het is vandaag gelukkig eindelijk weer mooi weer.. dus er wordt hier weer hart gewerkt!

En en, ik hoop dat Chico en Riki aan een nestje gaan beginnen!
Toen ik thuis kwam zag ik dat ze elkaar voerde :hart:.
Chico het mannetje gaat nu elke dag wel een keer het blok in. Alleen jammer dat Riki nog niet zo veel belangstelling toont, dit komt denk ik ook omdat ze nog niet helemaal goed in de veren zit..  ???volgens mij hadden ze vedermijten, zelfs staartveren vielen uit(Wel langer dan een maand geleden), vorige week heb ik ze nog eens goed gespoten en de hele voliere ook en het lijkt er op dat ze al bijna weer in de veren zitten :dance:. Kan het ook zijn dat het gewoon de rui was? Alleen dat staartveren dan ook uit vallen wist ik niet.
Maar ja, het gaat dus in elk geval nu heel goed met ze ;).

Groetjes,
Steffie

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: maart 30, 2009, 17:33:16 pm »
elke veer wordt gewisseld, niet alles in 1 keer, maar meestal om en om ;)

ps: je ava doet t nie ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #11 Gepost op: maart 30, 2009, 17:42:21 pm »

Steffie.21

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 31, 2009, 16:00:50 pm »
O, oke.. ik wist niet dat de staart ook uitviel bij de rui ;).

Bedankt voor de Ava, hij deed het inderdaad niet..

Kent iemand nog kwekers van Catharina parkieten in de omgeving van Gelderland of Utrecht?

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: maart 31, 2009, 16:16:21 pm »
TheWolf van het forum woont in de provincie Utrecht en heeft kleintjes. Misschien kun je bij hem eens informeren (zie board 'Kweken')

Enne, catha's zijn erg leuk  :thumsup:

Steffie.21

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maart 31, 2009, 16:44:05 pm »
Ja, het lijken mij ook echt super vogels :hart:!

Toch laat ik ze denk ik niet koloniaal laten broeden.
Je hoort regelmatig dat het niet helemaal goed gaat met kakariki's :(.
Van de binnen voliere zouden we drie voliere's kunnen maken voor de kweek. Elke kooi wordt dan ongeveer 1m bij 1m bij 2,50m hoog, is dit groot genoeg?

Weten jullie ongeveer hoeveel vogels er in de buiten voliere voor de parkiet-achtigen kunnen?
(zonder dat daar in gekweekt wordt).
De soorten vogels die er zeker weten in gaan zijn twee kakariki's en twee Catharina's(misschien later ook nog bourke-parkieten, maar dat weet ik nog niet zeker.. eerst maar even af wachten hoe de kakariki's reageren als we er twee catharina's bij zet).

Chico zit trouwens al zowat helemaal weer goed in de veren, Riki nog niet helemaal, maar ja dat komt wel denk ik ;).
Volgens mij was het gewoon de rui.
Regelmatig voeren ze elkaar weer, echt zo lief!

Groetjes,
Steffie

« Laatst bewerkt op: april 07, 2009, 14:22:43 pm door Steffie.21 »