Auteur Topic: evt aanschaf pyrrhura  (gelezen 2177 keer)

Margriet

• Gast
evt aanschaf pyrrhura
« Gepost op: april 17, 2009, 17:03:57 pm »
Hallo Allemaal

Ben nieuw op dit forum en heb gelijk ook vragen, Afgelopen vrijdag is mijn grasparkiethe Sweety, nog 2 jaar, onverwachts gestorven ben nog steeds gebroken het was m'n 2e diertje in nog geen 4 jaar. Hij was erg lief, speels, nieuwsgierig en vooral erg aanhankelijk. Nu dus 2x  een diertje zo jong is gestorven ben je gewoon bang om je weer erg te hechten. Maar het zijn natuurlijk ook geweldige diertjes en zonder kan ik ook niet. Een kennis van mij kweekt pyrrhura's die inderdaad ook erg mooi en misschien sterker zijn maar natuurlijk wel veel groter. Ik woon in een flat dus staat de kooi in m'n huiskamer en met de grasjes stond deur , als ik thuis was, altijd open maar kan dat met een pyrrhura ook makkelijk hoeven zij niet gekortwiekt te worden, wat ik niet leuk zou vinden, want een vogel heeft niet voor niets vleugels. Maar het moet natuurlijk ook weer niet gevaarlijk voor hen zijn. Wat voor formaat kooi hebben zij nodig en is het onderhoud veel moeilijker als met grasjes. Ik zit in een rolstoel, kan daarin wel bijna alles zelf hoor, maar als bv. de vogel ergens hoog zit kan ik er niet bij. Twee kooien 1 met een grasje en 1 met een pyrrhura zou leuk zijn maar dat kan in mijn kamer niet en wellicht kunnen die 2 helemaal niet samen zijn
Wil voordat ik beslis welk vogeltje ik aanschaf veel erover weten want niet alleen ik moet het leuk vinden maar bovenal ook het diertje zelf.

groeten
Margriet

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: evt aanschaf pyrrhura
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2009, 17:19:13 pm »
welkom op het forum margriet!
Hier ben je aan het juiste adres, want op dit gebied hebben we een aantal ervaringsdeskundige ;)
loes, arno/marijke en pascallo kunnen je hier denk ik het meeste over vertellen!
die komen vanzelf hier aan hoor!

Sterkte met je verlies, het is toch een maatje he console

Ik vind het wel erg lief dat je grasjes zo lief waren om niet hoog te zitten :)
Ik ben erg benieuwd of deze 2 bij elkaar kunnen.. :CENS
ze hebben beide een sterk karakter vind ik!

veel succes met je oriëntatie! En leuk dat je dat hier doet! :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2009, 17:54:58 pm »
Hai Margriet. Een pyrrhura is leuk en niet zo héél veel groter dan een parkiet hoor (staart is iets langer).

Als je wilt lezen over hoe het met mijn Koosje gegaan is vanaf het begin: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28553.0

Pascallo.Nl heeft ook jongen:

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=32644.0

Margriet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2009, 21:31:03 pm »
Hallo Loes,

Het is inderdaad een mooi vogeltje heb jouw filmpje nog niet bekeken maar wel anderen.
Wat voor mij denk ik een probleem is dat ze gekortwiekt zijn kunnen ze niet zonder gevaar in de kamer vliegen?
Omdat ik in een flat woon, zoals ik schreef, en de kooi altijd in de huiskamer staat kan hij ook niet in hoge takken klimmen en vanuit de rolstoel zou ik hem, gekortwiekt, niet kunnen oppakken. Sweety had ook een speelboom maar die kon makkelijk op een tafel naast de kooi staan en verder vloog hij de kooi in en uit. Echt hem in de kooi zetten hoefde ik nooit want als hij erin vloog en ik moest snel daarna weg of wilde bv. koken dan deed ik de kooi dicht.
Naar buiten ging hij niet maar zette de kooi weleens in de deuropening van het balkon heb ook steeds maar 1 diertje gehad want ben veel thuis Hoe groot moet de kooi minimaal zijn.
Wat denk je is het haalbaar voor mij de.

groet
Margriet

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2009, 22:46:39 pm »
als je zorgt dat de speel en klim ruimte niet te hoog is kan hij toch gewiekt wel spelen..
ik zou eerder bang zijn dat hij kan vliegen en ergens op je kast gaat zitten oid.. en je er dan niet bij kan..
maar je hebt al vliegende vogeltjes gehad, dus ik denk dat het niet zoveel uit maakt voor jou.. :CENS

grote van de kooi is denk ik hetzelfde als een valkparkietje.. ik heb hier 40 bij 60 bij 80 en das genoeg  voor 1,
kleiner kan wel, maar dan mag ie er wel met regelmaat uit, maar denk dat je de 40 bij 60 toch minimaal moet aanhouden..
ik weet niet waar je woont maar op MP staan er genoeg als je aan de centjes moet denken!
http://link.marktplaats.nl/245312086
http://link.marktplaats.nl/245413815
http://link.marktplaats.nl/242885172

of misschien iemand op het forum..

let wel op de dikte van de tralies, gezien de sterkte van snaveltjes ;)

Margriet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2009, 16:23:50 pm »
mijn grasparkiet vloog lekker door de kamer ging wel niet hoog maar ook altijd zelf weer in de kooi hoefde hem dus nooit te pakken.
naast de kooi en kamer, speciaal de keuken en aanrecht prachtig glimmend, had hij ook een speelboom.
en natuurlijk heel belangrijk mijn hoofd, haalde hem daar wel gelijk af, maar dan kon hij zeker een kwartier lekker op m'n hand zitten.
zijn pyrrhura's dan altijd gekortwiekt en hoe makkelijk zijn ze tam te maken?

groeten

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2009, 18:37:58 pm »
Ze zijn heel makkelijk tam te maken. De link die ik je gaf is geen filmpje, maar een heel topic over de avonturen van Koosje. Ook hoe hij tam geworden is..  Natuurlijk kun je er voor kiezen om hem niet te kortwieken. Als ik Koosje niet gekortwiekt zou hebben zou hij volgens mij de hele dag bij me zitten en dat lijkt me niet altijd fijn. Soms mag ie dat wel, maar alstjeblieft niet altijd! ;)

Margriet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 18, 2009, 19:33:59 pm »
hallo Loes,
Ja dat topic over het wel en ween van Koosje heb ik gelzen hoor Wat het bij je zitten  :-* betreft dat deed Sweety en voorheen Porky ook veel.
Wel ook lekker spelen in de speelboom en Sweety ook veel op de grond.
Zou Koosje van jou niet zelf weer in de kooi vliegen denk je. Om ze te pakken lijkt me heel moeilijk en zeker voor mij en opjagen heeft alleen maar het tegenovergestelde effecht toch.  :angry: