Auteur Topic: Papegaai mee naar buiten , maar hoe ??  (gelezen 5895 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: Papegaai mee naar buiten , maar hoe ??
« Reactie #15 Gepost op: april 21, 2009, 23:19:18 pm »
En hoe weet ik als leek nou hoe of wat  :-[

Tuurlijk heb ik gekeken bij de kweekster maarja dat was oktober vorig jaar en mijn 1ste jonge Papegaaitje  :)

Ik zou dan nog zeker een paar keer bij iemand langsgaan die ervaring heeft met wieken. Die kan het je dan uitleggen. Laten zien hoe je moet knippen en het je uiteindelijk zelf laten doen waar hij/zij bij is. Op die manier leer jij zelf om je eigen vogel te wieken en raak je er mee vertrouwd.

Ga niet zelf zitten knippen als je niet weet waar je op moet letten of tot waar je moet knippen ;)

Silly

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: april 21, 2009, 23:19:41 pm »
Is niet zo te zeggen. De ene vogel is al in de rui geweest, de ander niet. Je kunt het zelf zien wanneer je de vleugel openvouwt. Dan moet je nu duidelijk een kniplijn zien. Als daar veel lange veren tussenuit steken, dan heb je kans dat ie alweer voldoende draagkracht heeft. Kleinere vogels hebben voldoende aan 1 nieuw gegroeide pen.
Deze frummel is met alles rap, ook met z'n gefladder  :)
En hij is wel met rui bezig ja..

Silly

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: april 21, 2009, 23:25:09 pm »
Pascal :
Ik ga zeker niet zomaar zelf knippen, nee echt niet..
De kweekster had bij Coco rond weggeknipt, staat wel mooi vind ik..
Nou, ik was bij een goed bekend staande V A die destijds Lorre toch ook een beetje vreemd gewiekt had, maar die zit wel het dichtsbij  :CENS
Als ik dus naar een "kenner" zou gaan zou het bij die praktijk zijn, daar kwam en kom ik met m'n vogels..

ANTONIA :
Jij hebt Lorre gezien, was niet zo fraai hè ??

Nu ben ik nog effe dwars, wat als je dus niet graag wiekt ??
Moet je dan echt aan een tuigje om je vogel veilig mee naar buiten te kunnen nemen ??

cosch

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: april 22, 2009, 07:38:14 am »
Ik weet niet precies waar je woont in de provincie Utrecht maar Dr Verstappen in Driebergen kan netjes kortwieken.

Verder moet je zeer regelmatig controleren of er al pennen zijn aangegroeid.
Ik denk dat als je gaat doorvragen op veel wegvlieg verhalen dat je tot de conclusie zal komen dat of de vleugels niet bijgeknipt zijn omdat men dacht:"ach is maar 1 veertje. Of dat er niet gecontroleerd is of er al weer pennen aangroeien.

Dus als jij de vogel laat wieken en je hebt binnen geoefend dat hij niet omhoog kan maar in een dalende lijn naar beneden. En je controleert zeer regelmatig voordat je naar buiten gaat.. dat dat een hele veilige manier is.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #19 Gepost op: april 22, 2009, 08:05:59 am »
Verder moet je zeer regelmatig controleren of er al pennen zijn aangegroeid.
Ik denk dat als je gaat doorvragen op veel wegvlieg verhalen dat je tot de conclusie zal komen dat of de vleugels niet bijgeknipt zijn omdat men dacht:"ach is maar 1 veertje. Of dat er niet gecontroleerd is of er al weer pennen aangroeien.

En je controleert zeer regelmatig voordat je naar buiten gaat.. dat dat een hele veilige manier is.

Ik denk dat je daar voor een heel groot deel gelijk hebt!
Toch kan je ook voor verrassingen komen te staan. Onze edelpop Lizzy is behoorlijk gewiekt al zeg ik het zelf. Maar ze kan tot mijn verbazing wel zo'n 50 meter ver vliegen! Ze stijgt dan niet, maar vliegt dan ongeveer zo'n halve tot hele meter boven de grond. Dat is dus gebeurt toen wij aan het kamperen waren en zij los buiten mocht zitten en vervolgens schrok van kinderen die langs kwamen met een bal. Ze kon op die camping alleen maar recht voor uit en er waren geen wegen/water of wat dan ook, dus alleen er achter hollen van mij was genoeg. Maar wat als ze op straat zou zijn, aan het strand enz enz. ik moet er niet aan denken.
Dus Lizzy is gewiekt en als we weg gaan heeft ze nog een tuigje ook!

jet

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: april 22, 2009, 08:08:42 am »
die kleine van mij is dus gewiekt, vloog nog net zo mooi rond, 2de keer geknipt maar gaat nu in dalende lijn naar beneden, maar veilig om mee naar buiten te nemen......echt niet, als hij schrikt komt hij zeker een meter of 15 ... :seestars:

de boom in kan hij niet maar wel de straat over hier en als er dan een auto aankomt.....einde verhaal

pim is in zijn eerste levensjaar ook gewiekt, ook 2x omdat de eerste keer niet voldoende was en die valt(viel) dus als een baksteen naar beneden  :seestars:

Silly

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: april 22, 2009, 10:01:44 am »
Coco is goed gekortwiekt, gaat inderdaad in dalende lijn, maar onwijs hard..
Ik ben niet op wegvlieg verhalen uit maar heb het bij ondervinding dat ie de "benen" neemt..
Dan krijg je hetzelfde als bij Lejah en Jet, je moet geluk hebben dat ie geen straat over steekt ofzo..
En het is wel mijn bedoeling om hem overal mee naar toe te kunnen nemen, dus ik acht kortwieken ook niet voldoende (bij Coco gezien zijn karakter)..
Daarom vroeg ik naar andere oplossingen behalve tuigjes en kettinkjes..
Kettinkjes mogen helaas niet meer, en tuigjes vindt Coco maar niks, die blijft wurmen..
Eigenlijk raar dat kettinkjes niet mogen, sja omdat er wel eens wat is voorgevallen, maar heb je dat niet met alles..
Dus dan zijn er gewoon geen andere dingen begrijp ik, tuigje of los, hmm  :CENS

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: april 22, 2009, 10:05:37 am »
Ik heb een vogelvervoertas. Een rugzak die ik van voren draag.

Ik probeerde al een foto te plaatsen maar ik loop steeds vast bij Bucket. Ik probeer het nog wel een paar keer.

Silly

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: april 22, 2009, 10:06:24 am »
Ik heb een vogelvervoertas. Een rugzak die ik van voren draag.

Ik probeerde al een foto te plaatsen maar ik loop steeds vast bij Bucket. Ik probeer het nog wel een paar keer.
Klinkt leuk, ben benieuwd  ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #24 Gepost op: april 22, 2009, 10:06:42 am »
Ik had er al eerder over geschreven, daar heb ik even een koppeling van gemaakt:

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=31958.msg311035#msg311035

Ondertussen is een en ander wel verbeterd met de tas. Ik heb meerdere papegaaien mee te nemen, maar daar heb jij geen last van geloof ik he.

De bovenetage heeft nu een houten vloer :fitness:
« Laatst bewerkt op: april 22, 2009, 10:09:15 am door Bobbie »

Silly

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: april 22, 2009, 10:10:43 am »
Ik had er al eerder over geschreven, daar heb ik even een koppeling van gemaakt:

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=31958.msg311035#msg311035
Dat ziet er grappig uit en toch lekker luchtig  :thumsup:

Maar heb jij ook niet zoiets van, konden ze maar lekker zo op je schouder mee bijvoorbeeld ??

Ik heb inmiddels (sinds 7 april) nog maar 1 papegaai maar zou het leuk vinden als ie een beetje vrijheid had (niet vrij genoeg tot wegscheuren haha)..

Silly

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: april 22, 2009, 10:15:30 am »
Ondertussen is een en ander wel verbeterd met de tas. Ik heb meerdere papegaaien mee te nemen, maar daar heb jij geen last van geloof ik he.

De bovenetage heeft nu een houten vloer :fitness:
Wel creatief hoor  :thumsup:

Ik heb er inderdaad tegenwoordig nog maar 1, en niet de grootste, een BonteBoertje  ;D
Die kleine kan ik nog veel leren, die is van 22 aug 2008  ;)

De Dubbele Geelkop Amazone is 7 april overleden..

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #27 Gepost op: april 22, 2009, 10:19:42 am »
Ja, ik wist dat je amazone was overleden,  :cry: dat las ik vorige week. Ik loop hier behoorlijk achter. :-[

Mijn gaaien gingen altijd op mijn schouder mee, hond uitlaten, boodschappen doen etc etc. 2 jardines. Echter, omdat Bobbie toen is weggevlogen durf ik onder geen beding meer een vogel los mee naar buiten te nemen, hoe goed ook gewiekt. Vandaar.
Zo heb ik op mijn fiets een voordrager gemonteerd. Die heeft precies de maat van de bodem van een kooi hier. Zo gaan ze ook mee op de fiets, lekker windje vangen. :)

Silly

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: april 22, 2009, 10:26:11 am »
Ja, ik wist dat je amazone was overleden,  :cry: dat las ik vorige week. Ik loop hier behoorlijk achter. :-[

Mijn gaaien gingen altijd op mijn schouder mee, hond uitlaten, boodschappen doen etc etc. 2 jardines. Echter, omdat Bobbie toen is weggevlogen durf ik onder geen beding meer een vogel los mee naar buiten te nemen, hoe goed ook gewiekt. Vandaar.
Zo heb ik op mijn fiets een voordrager gemonteerd. Die heeft precies de maat van de bodem van een kooi hier. Zo gaan ze ook mee op de fiets, lekker windje vangen. :)
Ow ik red het ook niet om hier alles bij te houden hoor  :-[

Wel goed van je dat je het zo regeld dat ze toch naar buiten een windje kunnen vangen  :thumsup:

En ja dat wegvliegen/fladderen ben ik wel huiverig voor want Coco is laag over de grond nog rap zat  :)
Dat wil ik buiten dus echt niet hebben  :nailbiting:
Verdulleme, dan moet ik denk ik toch met een goed tuigje in de weer,  :CENS omdat ik eigenlijk wel wil dat ie zich kan bewegen en tonen zeg maar  ;) :)

Silly

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: april 22, 2009, 10:29:48 am »
Ik heb al wel geprobeerd met tuigjes, van iemand anders, maar je moet voor de beste echt de Aviator hebben begreep ik ??

Pfff ik ben echt leek hahaha  ;D