Op mijn werk lopen in de tuin wat kippen en hanen rond en elk jaar wordt de enige witte kip broeds en broed dan enkele eieren uit. Dat gaat altijd erg goed. Ze weet precies wat ze moet doen en ze is een heel goede moeder.
Nu was een van haar kinderen van vorig jaar ook enthousiast. Ze begon steeds langer op het nest te zitten, elke dag een paar uur en op een dag bleef ze de hele dag zitten.
Heel leuk... tot ongeveer de 15de a 16de dag. Toen werd ze onrustig, ging langer van het nest af dan gebruikelijk en op dag 19 gaf ze het op. Ze ging weg van het nest en ging niet meer zitten.
In de hoop dat ze zich nog bedacht hebben we de eieren laten liggen maar toen ik de volgende dag weer op het werk kwam zat ze weer niet op het nest. De eitjes waren koud.
Nu las ik op een website dat koudgeworden eieren tot 72 uur later weer opgewarmd kunnen worden en dat de ontwikkeling van de kuikens dan weer verder gaat. Ik vond het erg wonderlijk, maar ja, ik proberen dus! En wat denk je, na een hele dag onder een warme lamp zag ik bij het schouwen van de eieren bij 3 van de 6 eitjes beweging! Dat was vorige week vrijdag, inmiddels heb ik de eitjes dus 10 dagen in huis. De drie eitjes waar geen beweging in te zien was, deze waren ook nog niet ver in de ontwikkeling, heb ik maar weg gedaan. De overige drie liggen nogsteeds op een vochtige handdoek in een doos onder een (bureau)lamp met een thermometer ernaast. Bij het schouwen zie ik bij 2 van de 3 steeds wel beweging en het kuiken wordt ook steeds groter. Het lijkt dus wel te werken.
Maar het probleem is toch wel dat ik nu eigenlijk allang verwacht had dat ze uitgekomen zouden zijn of dat de ontwikkeling en beweging gestopt was. Ik laat ze nog maar liggen dus, maar het is wel erg spannend!