Auteur Topic: Mijn Pyrrhura heeft zijn op zijn buikje en op zijn rug zitten plukken  (gelezen 1681 keer)

riki

• Gast
Hallo,

Mijn vogel die heet Riki en die heeft voor het eerst zijn buikje met rode veren eraf zitten plukken.
Er zit nu alleen nog maar dons op zijn buikje.Het ziet er niet uit!!!!!
Kan dit jeuk zijn? Is dit verveling?

Ik weet het niet,hij is levendig,eet goed en heeft genoeg speelgoed in zijn kooi om me te spelen.
Hij is wel een beetje in de rui maar heeft op zijn kop nog geen stekelpennetjes zitten.

Wat zou dit kunnen zijn?

Wie kan mij helpen om dit op te lossen?

Zo ziet hij er nu uit:

« Laatst bewerkt op: mei 24, 2009, 13:25:33 pm door riki »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Mijn Pyrrhura heeft zijn op zijn buikje en op zijn rug zitten plukken
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2009, 13:27:35 pm »
oei.. dat lijkt op plukken.. dat is uit verveling..

trek hij ze er zelf uit? of bijt hij ze af?
misschien is het aandacht te kort.. speelgoed genoeg zie ik, maar zit hij alleen? krijgt hij van jou genoeg aandacht?
is er iets drastisch veranderd de laatste tijd?

ik zou voor de zekerheid wel jeuk uitsluiten, dus een bezoekje aan de va,
of zelf even insmeren met anti luis/mijt..

riki

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2009, 14:08:18 pm »
Nou hij zit alleen en ik doe altijd de radio voor hem aan.
Ik ga normaal naar mijn werk om 8.30 maar sinds van de week om 7.00.
Normaal ben ik dan om 17.30 thuis maar sinds een week ben ik om 21.30 pas thuis in verband met een verhuizing op mijn werk.
Mijn partner die gaat om 6.30 de deur uit en is om 17.00 weer thuis.

Die laat hem er dan uit s'svonds maar dan zit hij zenuwachtig naar de deur te kijken wanneer ik thuis kom.

Ik ben nog een week laat en dan ga ik weer normale tijden werken.

Zou dit zo'n impact op riki hebben dat hij zit zelf gaat zitten plukken?

Op zaterdag en zondag  zijn we geregeld thuis en dan heeft hij nergens last van.

Hij zit nu al een 15 minuten bij me en hij zit maar te vlooien en te poetsen.

Is dit dan goed?

Hoe kan ik zien of het een geplukte veer is?

Mag hij banaan want daar is hij gek op maar ik weet niet of het goed voor hem is?

Hij is ook gek op popcorn mag hij dat ook?

Daar kan hij toch geen jeuk van krijgen?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2009, 14:23:06 pm »
popcorn alleen als het vetloos is bereid zonder zout,
en ik denk dat dat niet is wat jij eet :) dus nee..
vet en zout zijn niet goed voor vogeltjes, maar daar krijgen ze geen jeuk van.

banaan mag wel!  :a036: lekker geven als ie dat lekker vind!
appel peer meloen druiven, enz fruit is prima, alleen GEEN avocado.. das giftig..

ik denk dat hij jou heeeel erg mist, moet je voorstellen dat je de hele dag alleen bent,
vanaf het moment dat je wakker bent, en je alleen maar denkt aan 21.30 tot je maatje thuis komt,
maar als je maatje thuis komt heeft ze weinig tijd voor je, omdat ze nog andere dingen moet doen,
en jij ook nog tijd met je partner wil door brengen elke dag..
ik denk dat dit de reden is.. als je partner wel met hem in de weer is, maar riki daar geen aandacht voor heeft is hij op jou gefocust,
en dan kan de tijd verandering en hierdoor de mindering in aandacht best de reden zijn.

toch zou ik zeggen neem een halve dag, neem hem mee naar een vogel arts, en sluit even lichamelijke jeuk uit,
zodat je zeker weet dat het iets geestelijks is voor het beestje, en dat hij dat af moet leren, en dat hij geen jeuk heeft!
ook voor je eigen gemoeds rust!

het kan zijn dat hij volgende week, als jij weer je normale ritme hebt weer helemaal op bloeit!
een geplukte veer heeft bloed aan het puntje, of helemaal geen puntje dan is hij afgebeten,
het poetsen als hij bij je zit is volgens mij niet erg, dat is een vorm van binding, maar als hij gaat zitten plukken als hij bij je zit,
moet je hem direct terug zetten, misschien leert hij het dan al grotendeels af!

ik heb verder geen ervaring met plukken, mijn info is alleen maar uit ervaringen die ik hier op het forum gelezen heb!
je zal denk ik vnvnd, als er wat meer zijn nog wel wat meer tips en vragen krijgen ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2009, 17:18:42 pm »
vervelend zeg!

ik heb ergens gelezen dat je moet proberen te voorkomen dat je vogel te eenkennig wordt. Hij moet jullie als een vriendengroep zien en door met elkaar (dus met zn drieen) te spelen zal hij dat zo gaan ervaren. Hij zal altijd een voorkeur blijven houden voor degene die hem het meest verzorgt maar is dan niet eenzaam als die even weg is. Dan is zijn andere vriendje er nog.

Ik weet niet of je partner Riki leuk vindt... Dat wordt bij mij in ieder geval nog spannend omdat mijn partner geen huisdieren gewend is en niets met vogels heeft.

Ik hoop dat je snel de oorzaak en de oplossing vindt!