Het blijvend wieken heet geloof ik leewieken... 
leewieken is zorgen dat een vliegen beestje NOOIT meer zal vliegen, ze halen hierbij een stuk van de vleugel af, dus niet van de veren, maar het lichaam.
kortwieken, of wieken is een stukje afknippen van de veren die gebruikt worden om voor draagkracht te zorgen bij het vliegen.
het is niet nuttig om een grasparkiet of een dergelijke parkiet van dat formaat te wieken
gezien het feit dat deze kleine vogeltjes ZO WEINIG draagkracht nodig hebben om te vliegen
het kort wieken in welke manier (er zijn manieren

) dan ook is hier niet nuttig, ook niet de kortste manier..
dus een klein stukje wieken zoals hieronder besproken is totaal niet nuttig, jammer genoeg heeft de kweker dit niet begrepen.
jij kan daar niets aan doen, dat weet je niet, en je gaat op de kennis van de kweker af!

om een oplossing te geven voor je zenuwachtige parkietje, misschien dat je zo iets meer inzicht krijgt!
je hebt hem onlangs nog helemaal in paniek gehad, omdat hij ontsnapte en weer naar binnen moest, en niet wilde,
en je hem moest vangen, vlak hiervoor is hij waarschijnlijk weg gehaald bij pa en ma, en vriendjes, dus dat is redelijk traumatisch achter elkaar.
hij is misschien even helemaal de weg kwijt, voorlopig zou ik een paar dagen proberen alleen tegen hem te praten,
lief fluisteren of een deuntje fluiten, zodat hij begint te begrijpen dat je geen bedreiging ben.
erna zou ik gewoon beginnen met het tam maken proces. er zijn hierover vele topics te vinden.
de kunst is vol houden.. het duurt misschien wel 4 weken, elke dag opnieuw oefenen ,
voordat je bent waar je wilt zijn, hou vol en hou voor ogen dat deze zware tijd het waard is
ten opzichte van de vele jaren die je nog plezier met hem / haar zal hebben!!
over het eten kan ik het volgende zeggen:
je kent ze vast wel.. van die mensen die niets lusten, altijd het zelfde eten, en je ze niets kan laten proeven..
je kent ze vast wel.. van die mensen die altijd wat nieuwe combinaties eten, het nieuwe gerecht proberen, en zelfs van alles proberen met eten en drinken!
zo zie je dat je mensen hebt van het ene uiterste naar het andere uiterste.. zo zijn vogels ook!
ik heb hier een vuilnisbak en een kieskeurig ding.. de vuilnisbak eet alles wat eetbaar is..
en het kieskeurige ding pakt niet eens een zonnepitje aan!
natuurlijk kan hij / zij op den duur wel durven proberen wat anders te eten.. maar dat kan niemand van te voren garanderen!
veel succes!