Auteur Topic: zenuwachtige parkiet  (gelezen 7266 keer)

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
  • cherry
zenuwachtige parkiet
« Gepost op: juni 05, 2009, 08:32:15 am »
Hallo allemaal,

ik heb een paar dagen geleden een berichtje geschreven over m'n parkietje elvis, dat hij niet te vangen was.
ik ben met het parkietje langs een vogel kweker langs geweest en heb hem na laten kijken, en hij vond het een goed idee om aan 1 kant de vleuges iets af te knippen. wel zo dat ze ook weer aan groeien maar om hem net iets rustiger te houden.
maar nu het volgende, ik heb gelezen dat je elke dag met je hand in de kooi moet maar ik zie geen verandering hij blijft nerveus en vliegt ontzettend rond. nou heb ik geen idee hoe lang het duurd dat een parkietje rustig wordt van je hand?? dus als iemand mij ongeveer een richtlijn kan geven en me nog wat tips kan geven???
we hebben hem allemaal lekkere dingetjes gegeven (een knabbel stokje, en een stukje appel.) maar hij eet alleen zijn voer. is hier ook een reden voor?

groetjes Lotte

Egwene

• Gast
Re: zenuwachtige parkiet
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2009, 09:03:47 am »
MM, ik zou nooit maar aan 1 kant de vleugel knippen, ik zou altijd beide vleugels doen anders raakt hij uit balans. Dat lijkt me niet goed....
Uhm, hoe lang dat duurt...ik denk dat dit per parkiet verschillend is en hoe veel tijd je er per dag aan kan besteden.
Als ik het goed begrijp is het parkietje nog jong. Als hij niet gewend is om andere dingen te eten dan zaad, zal hij dit niet meteen doen, maar moet hij dit leren. Parkieten zijn vaak wel verzot op trosgierst. Je kan dit ook in kleinere stukjes aanbieden als je het vast wil houden om hem zo tam te maken.

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2009, 09:10:50 am »
ik heb trosgierst aangeboden en dat neemt hij ook niet, en de reden dat hij aan 1 kant geknipt is is omdat parkieten zich aan kunnen passen als er 2 geknipt zijn en dan kan hij met enkele weken gewoon weer net zo goed vliegen en aangezien ik een woonkamer van 11 meter heb en kleine elvis zich niet laat vangen ben ik dan weer 5 uur bezig om het beestje in z'n kooi te krijgen.
maar dat terzijde, hij is inderdaad nog jong en ik denk dat hij nooit met de hand gevoerd is. dus dat hij helemaal geen handen kent. ik heb ergens iets gelezen over brildragende baasjes dat daar iets mee aan de hand is??? want als ik voor de kooi ga staan en die staat niet te laag om dat ff duidelijk te maken. dan begint hij al heen en weer te springen op z'n stokje. en bij m'n vriend doet hij dat bijna niet.
wel begint hij al flink om aandacht te vragen met fluiten en als hij het ff niet krijgt dan gaat het over in kwetteren/krijsen.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2009, 10:45:57 am »
Kortwieken heeft bij grasjes weinig zin en is eigenlijk alleen zielig, je zal hem er niet makkelijker tam mee krijgen.
Je hebt er idd angsthaasjes bij maar het enige wat helpt is heel veel geduld en doorgaan met je hand in de kooi, vlak met zaad erop. Niet naar hem toe gaan er mee, hij moet komen, zo niet uit de kooi en over een half uur weer proberen, maar niet opjagen. Komt ie niet ook goed en ga je weer weg, zo leert hij dat hij niets te vrezen heeft en het zijn van nature nieuwsgierige beestjes dus uiteindelijk gaat ie wel kijken.
Wat brillen betreft, ik weet het niet maar zou juist denken dat ze het leuk vinden want alles wat glimt of spiegelt is interresaant.

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2009, 10:54:26 am »
hij is niet gekort wiekt want z'n veren groeien gewoon terug na de rui en er is maar een heel klein stukje af.
en ik ga het proberen met wat zaad en trosgierst op de vlakke hand. ik besteed er denk ik wel genoeg aandacht aan want als ik hem roep dan fluit hij al en als ik weltrusten of goeiemorgen zeg dan reageerd hij ook. de 1e 2 dagen waren we al helemaal verast als hij floot hahaha

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2009, 10:56:14 am »
Veren knippen is kortwieken, en groeit idd weer aan. ;)
En grasjes zijn zo licht dat ze toch wel fladderen. dus om tam te maken heeft het niet zoveel zin, ze kunnen er zelfs angstiger door worden.
Wieken is naar mijn mening alleen zinvol bij het grote spul...

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2009, 11:00:41 am »
nou oke. in mijn beleving is kortwieken iets blijvends maar dan heb ik dat verkeerd begrepen.
hij is zeker niet angstiger dan toen hij wel vloog want toen krijsde en beet hij ook en dat doet hij nu zeker niet meer het is nu een lieve vogel. :thumsup:

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2009, 11:01:45 am »
Het blijvend wieken heet geloof ik leewieken... :CENS

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #8 Gepost op: juni 05, 2009, 11:03:39 am »
weer wat geleerd  :)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: juni 05, 2009, 11:46:44 am »
Het blijvend wieken heet geloof ik leewieken... :CENS

leewieken is zorgen dat een vliegen beestje NOOIT meer zal vliegen, ze halen hierbij een stuk van de vleugel af, dus niet van de veren, maar het lichaam.

kortwieken, of wieken is een stukje afknippen van de veren die gebruikt worden om voor draagkracht te zorgen bij het vliegen.

het is niet nuttig om een grasparkiet of een dergelijke parkiet van dat formaat te wieken
gezien het feit dat deze kleine vogeltjes ZO WEINIG draagkracht nodig hebben om te vliegen
het kort wieken in welke manier (er zijn manieren ;) ) dan ook is hier niet nuttig, ook niet de kortste manier..

dus een klein stukje wieken zoals hieronder besproken is totaal niet nuttig, jammer genoeg heeft de kweker dit niet begrepen.
jij kan daar niets aan doen, dat weet je niet, en je gaat op de kennis van de kweker af! console

om een oplossing te geven voor je zenuwachtige parkietje, misschien dat je zo iets meer inzicht krijgt!
je hebt hem onlangs nog helemaal in paniek gehad, omdat hij ontsnapte en weer naar binnen moest, en niet wilde,
en je hem moest vangen, vlak hiervoor is hij waarschijnlijk weg gehaald bij pa en ma, en vriendjes, dus dat is redelijk traumatisch achter elkaar.
hij is misschien even helemaal de weg kwijt, voorlopig zou ik een paar dagen proberen alleen tegen hem te praten,
lief fluisteren of een deuntje fluiten, zodat hij begint te begrijpen dat je geen bedreiging ben.

erna zou ik gewoon beginnen met het tam maken proces. er zijn hierover vele topics te vinden.
de kunst is vol houden.. het duurt misschien wel 4 weken, elke dag opnieuw oefenen ,
voordat je bent waar je wilt zijn, hou vol en hou voor ogen dat deze zware tijd het waard is
ten opzichte van de vele jaren die je nog plezier met hem / haar zal hebben!!

over het eten kan ik het volgende zeggen:
je kent ze vast wel.. van die mensen die niets lusten, altijd het zelfde eten, en je ze niets kan laten proeven..
je kent ze vast wel.. van die mensen die altijd wat nieuwe combinaties eten, het nieuwe gerecht proberen, en zelfs van alles proberen met eten en drinken!

zo zie je dat je mensen hebt van het ene uiterste naar het andere uiterste.. zo zijn vogels ook!
ik heb hier een vuilnisbak en een kieskeurig ding.. de vuilnisbak eet alles wat eetbaar is..
en het kieskeurige ding pakt niet eens een zonnepitje aan!

natuurlijk kan hij / zij op den duur wel durven proberen wat anders te eten.. maar dat kan niemand van te voren garanderen!

veel succes!

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #10 Gepost op: juni 05, 2009, 11:55:17 am »
bedankt, hier heb ik heel wat aan! ik fluit heel veel aar hem en dan fluit hij vrolijk terug en als ik op houd dan gaat hij net zo lang door tot ik ook weer ga fluiten. dus dat werkt. praten helpt ook daar wordt hij rustiger van dus dat gaan we nog ff een weekje volhouden.

dankje :thumsup:

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #11 Gepost op: juni 06, 2009, 09:09:21 am »
we hebben al een kleine verandering, Elvis blijft rustig op z'n stok zitten naar me kijken als ik voor de kooi kom staan, en en en  hij reageerd op m'n fluiten. daar wordt hij rustig van en als ik met een liedje mee zing vind hij dat ook leuk dan kijkt hij heel nieuwsgierig. en hij verlinkt de kat als die iets stouts doet hahaha alleen geeft de kat niks om elvis die doet net of hij er niet is  ???

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #12 Gepost op: juni 07, 2009, 10:03:22 am »
Yes!! we hebben voorruitgang!! elvis heeft een nieuw speeltje gekregen en hij is er helemaal gek van hij is er niet weg te krijgen. hij is nu ook helemaal op z'n gemak zit lekker op z'n speeltje met bolle veertjes, en oogjes half dicht. nu zit hij te genieten van een aardbeitje en speelt hij met z'n speeltje. echter doet hij niks met z'n spiegeltje, hij ziet het niet als partner ofzo misschien omdat er kraaltjes voor hangen

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: juni 07, 2009, 12:45:15 pm »
spiegeltje hoeft ook niet aantrekkelijk te zijn hoor,
maar de kraaltjes maken geen verschil, die heb ik hier ook!

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #14 Gepost op: juni 07, 2009, 19:51:15 pm »
oh want las hier allemaal dingen over het spiegeltje maar hij vind het fantastisch dat er een voorbakje voor zit en zit de hele dag op dat ding en vogel geluidjes via de laptop afspelen vin hij geweldig. het is een heel andere vogel aan het worden en ik ben zo blij :-[