Auteur Topic: mijt of luis?  (gelezen 3864 keer)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
mijt of luis?
« Gepost op: juni 06, 2009, 18:00:54 pm »
hallo, ik had een vraagje.
heeel lang geleden had ik eens een donker beestje op mijn arm gezien, vlak nadat ik mijn Princess of Wales parkiet pop vast had gehouden, nouja.. van 1 zo'n ding raak ik niet gestrest ook nooit meer meegemaakt.

echter de laatste tijd was 1 van mijn  Pyrrhura's kaal op d'r borst, had het even aangekeken en ik had de verdenking ervan dat de man dat deed, maar nu sinds een paar dagen had een ander popje last van een kale borst, en omdat ik dacht dat het door 1 van de andere Pyrrhura's was gedaan, heb ik het jonge koppel gescheiden, van de overige poppen.
nu had ik deze 3 vandaag even op balkon gezet, en even later had ik ineens weer een bruin beestje op mijn arm, wat mij gelijk deed denken aan een mijt of luis?

nu wil ik dus alle vogels sowieso behandelen hiervoor, zijn er aparte middels voor, kan ik iets doen T/M maandag zodat ik dan naar de vogelwinkel kan om er iets voor te halen?
ik heb wel biobad en happyshower, maar dat heeft geen werking tegen dit tuig natuurlijk?
is er ook een bepaald merk wat goed werkt? want ik wil hier zo snel mogelijk vanaf natuurlijk, en..... is dit iets wat je preventief kan doen, of het beste wanneer je dit pas constateer?

alvast bedankt ;)

(ik heb totaal 9 parkieten nu verdeeld over 3 kooien)

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
Re: mijt of luis?
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2009, 18:22:28 pm »
Chemische kan je bij de dierenwinkel vast wel een spuitbus vinden die dit probleem aankan.

Maar je kan ook bv knoflookpoeder door het drinkwater doen en kijken of het ongedierten weg gaat .

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2009, 00:15:53 am »
http://www.beaphar.nl/productdetail/anti-parasiet-10-vogel-2pip/597/

En de kooien goed schoonmaken met bijv dit;

http://www.baroen.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=103&category_id=48&option=com_virtuemart&Itemid=1
Ik gebruik het om alles wat van de vogels is mee schoon te maken, ruikt aangenaam en kan geen kwaad voor de vogels.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2009, 08:15:28 am »
dank jullie wel :-*

arnootje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2009, 08:34:03 am »
Als het bloedluis is is het ook biologisch goed te bestrijden, kijk hier maar eens. http://www.refona.nl/refona/pages/nl/dutchy-s-r.php

Je kan eerst een stukje pvcpijp met een stukje karton erin aan 1 van de zitstokken kunnen hangen dan kun je ongeveer zien hoeveel of dat het er zijn. Als je met chemisch aan de gang gaat ben je verplicht hiermee verder te gaan, ik zou ten alle tijde voor de biologische aanpak gaan. Ik zie dit vanwege mijn werk ook positief werken, vooral roofmijten doen hun werk heel erg goed.
Lees maar eens op de site van refona, Bloedluis zit in donkere plekjes, dus schroef voor de gein maar eens een broedblok open.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2009, 14:36:57 pm »
Poultry guard is niet chemisch hoor. Veilig en biologisch afbreekbaar. ;)

arnootje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2009, 17:19:47 pm »
Poultry guard is niet chemisch hoor. Veilig en biologisch afbreekbaar. ;)

Dan zou ik zeggen gebruik beide, met bijvoorbeeld een bio middel en roofmijten heb je uiteindelijk 100% resultaat

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2009, 17:46:57 pm »
ik zal zo eens voor de gein in het blok gaan kijken, maar eigenlijk zou je toch denken dat er meerdere vogels kaal moeten worden, de Cruentata is nu idd wel meer kaal aan het worden, maar bij de roodbuik pop blijft het hetzelfde, en dat is al een poos zo eigenlijk.
en ik zie zelf nooi plukken of enig idee hebben dat ze jeuk hebben.

ik zal morgen even kijken wat ze in de dieren winkel hebben, want voordat ik iets binnen heb via internet zijn we weer een paar dagen verder.
volgens mij zag ik pas geleden dat ze nu veel biologische dingen hadden, maar heb er verder niet naar gekeken.

en dan maar hopen dat ze er voor altijd vanaf zijn, want het idee alleen al geeft mij ook jeuk ;D ;D

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2009, 18:56:42 pm »
ik heb in het blok gekeken, maar helemaal niets te zien ???
en ze hebben er toch maanden met zijn 5en ingezeten...

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2009, 20:48:20 pm »
ik heb net 2 kooien die normaal worden gebruik zodat de vogels in de zomer op balkon kunnen behandeld, dus morgen gaat het gespuis hier even tijdelijk wat krapper zitten, en krijgen ze een pipetje in de nek, en dan ga ik de grote kooien doen. (het koppel Pyrrhura's zitten weer even terug bij de andere)

ik las ook dat na een chemische behandeling je 6 weken moet wachten, en dan kan je met roofmijten verder, dat ben ik dan ook wel van plan.
het idee dat je levende beestjes uitzet doet al jeuken, maar ik denk dat we ook niet willen weten hoeveel huismijt we om ons heen hebben ;D ;D

bedank voor de infomatie :thumsup:

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2009, 00:52:10 am »
Veel succes, hoop dat alles weer goed komt!

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2009, 15:23:02 pm »
dank je, ja ik hoop het ook, de 2e die kaal werd is nu nog kaler, misschien heeft ze een allergische reactie op dat spul, ik hoop maar dat het voor zeer korte duur is :nailbiting:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #12 Gepost op: juni 18, 2009, 20:25:37 pm »
heeft iemand enig idee hoelang het kan duren voordat je beterschap kan zien?
bij Gappie, de eerste die kaler werd is nog niets te zien, bij Kirby zie ik al een paar dagen aan 1 kant pennetjes, en de andere kant... nou, dan gaat dat wel heeel traag :cry:

als ik soms voel hoe snel ze nieuwe pennen in de nek hebben enzo, maar nu je nieuwe pennen op de borstjes wil zien duurt het maar errug lang zeg maar ??? :(