Auteur Topic: Het geel  (gelezen 5230 keer)

Offline VampieraNL

• Lovey & Whiskey
  • Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
  • Dierenleed mag niet!
Het geel
« Gepost op: augustus 09, 2009, 20:59:58 pm »
Ik heb geen idee of we moeten vrezen voor onze kromsnaveltjes, ik denk dat het wel meevalt.
Hier het nieuwsbericht afkomstig van www.destentor.nl

Vooral groenling moet vrezen voor 'Het geel'

Door Frouke Tamsma. zondag 09 augustus 2009 | 17:44 | Laatst bijgewerkt op: zondag 09 augustus 2009 | 17:47

DEN HAAG (GPD) – Ook in Nederland heerst nu ‘het geel’, zo heeft Vogelbescherming Nederland vandaag bekendgemaakt. Vijf vragen over deze dodelijke vogelziekte, die afgelopen zomer in Duitsland al aan tienduizenden zangvogels het leven kostte.

WAT IS HET?
‘Het geel’ is een voor vogels zeer besmettelijke infectieziekte, veroorzaakt door infectie met de eencellige parasiet trichomonas gallinae. Na besmetting ontstaat een witgeel, kaasachtig gezwel in de keelholte. Binnen vier dagen sterven de vogels door verstikking of verhongering.

Volgens Hugh Jansman van onderzoeksinstituut Alterra is zeker 95 procent van de aangetroffen dode vogels groenling. ‘Daarnaast werden in Duitsland ook vinken en merels slachtoffer. Dit is opmerkelijk omdat het geel normaal gesproken vooral onder duiven, uilen en roofvogels huishoudt.’ Of het om een gemuteerde variant van het klassieke geel gaat, is onderwerp van studie.

HOE VERSPREIDT HET ZICH?
Het is nog onduidelijk naar welke regio’s de ziekte zich heeft verspreid. De afgelopen twee weken kwamen er bij de Vogelbescherming een tiental verdachte meldingen binnen. De meeste daarvan kwamen uit Overijssel en Gelderland, maar de ziekte is volgens Alterra ook al in Noord-Holland aangetroffen.

Besmetting vindt via de snavel plaats. Duiven geven het bijvoorbeeld door aan hun jongen als die uit hun bek eten. Uilen en roofvogels worden ziek doordat ze zieke dieren opeten. Zangvogels besmetten elkaar doordat zaden en water bij de ene vogel uit de bek vallen, waarna een ander er opnieuw in hapt.

VOOR WIE IS HET GEVAARLIJK?
Het geel houdt nu vooral huis onder groenlingen, vinken, merels en eksters. Volgens Alterra hoeven Nederlandse kippenhouders niet te vrezen. ‘Het geel is incidenteel bij kalkoenen aangetroffen, nooit bij kippen’, zegt Jansman. Anders dan voor vogelgriep zijn er voor het geel geen aanwijzingen dat de ziekte overdraagbaar is op de mens.

HOE LANG GAAT HET DUREN?
Het geel duikt vooral op bij warm en droog weer, ook doordat vogels elkaar dan makkelijk besmetten bij het schaarse aantal drinkplaatsen. Daarnaast blijft de parasiet bij hoge temperaturen langer buiten het lichaam leven, wat de kans op besmettingvergroot. De parasiet wordt minder actief naarmate het kouder wordt.

WAT KAN IK DOEN?
Behandeling van wilde vogels is vrijwel onmogelijk. ‘Besmetting kan wel worden voorkomen, door badjes, water- en voerstations regelmatig te verversen en schoon te maken’, zegt Hans Peeters van Vogelbescherming Nederland. ‘Dat kan met verdund bleekwater, goed naspoelen en drogen. Natte zaden moeten van de voerplaats worden verwijderd.’

Voor de onderzoekers is het belangrijk om te weten hoe de verspreiding in Nederland verloopt en welke vogelsoorten besmet raken. Peeters: ‘Iedereen die een dode, wilde vogel vindt kan dit de komende weken melden via de website www.vogelbescherming.nl.’ De verse exemplaren kunnen, goed in plastic verpakt, in de koelkast worden bewaard. Zo kunnen ze nog worden onderzocht.

Wie een nog levende zieke vogel vindt, kan contact opnemen met het Servicecentrum van de Vogelbescherming, via telefoonnummer 030-6937700.

Mijn vogels zitten iedere dag buiten. Ik hou in ieder geval duiven weg en verder ben ik niet al te bang. Maar mocht iemand nog tips hebben dan heel graag!

Offline tommy-z

• NOP Sponsor
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • japie en Bowy.
Re: Het geel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2009, 21:32:12 pm »
ik had het ook gelezen.
hier in de omgeving komen alle vogelsoorten die ze opnoemen veel voor .
als Japie en Bowy buiten zijn zet ik ze onder een afdak of onder een parasol.
voor de rest is het goed opletten of er wat uit de lucht valt en dat dan gelijk opruimen.
meer kan je eigenlijk niet doen lijkt mij. ???

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2009, 22:17:59 pm »
Tis in elk geval een ziekte die ook voorkomt bij papegaaien,
dus idd extra opletten en beschermen tegen vogels buiten.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2009, 23:09:12 pm »
Tx voor de waarschuwing! ;)

peter wauben

• Gast
Re:Het geel
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2009, 21:15:23 pm »
 :o :CENS Ik zou er toch maar eens verder op letten en niet alleen globaal:

Artikel van Harrie Van Der Linden:

Trichomoniasis
Deze ziekte wordt veroorzaakt door Trichomonas gallinae, een eencellige parasiet die tot de familie van de zweepdiertjes behoort. Ofschoon trichomoniasis vooral een gevreesde duivenziekte is, komt de ziekte ook regelmatig voor bij papegaaiachtigen en andere vogelsoorten. De parasieten worden door de ouderdieren op de jongen overgebracht door de kropmelk. Onderling besmetten de vogels elkaar via het drinkwater.
Een kenmerkend verschijnsel van trichomoniasis is een geelachtige, korstvormige aanslag in de keel en een opgezette krop als gevolg van een verhoogde slijmvorming in de keel. Aangetaste vogels zijn lusteloos, tonen een matige eetlust, vermageren sterk en hebben doorgaans lichte diarree. Bij nestjongen treedt bovendien vaak een navelinfectie op, die zich steeds verder uitbreidt, uiteindelijk ook de lever en andere inwendige organen aantast en aldus de dood veroorzaakt. Een zekere diagnose is alleen te stellen door microscopisch onderzoek van het keelslijm.
Aangetaste vogels moeten onmiddellijk worden geïsoleerd en behandeld met dimentridazole, bijvoorbeeld Emtryl oplosbaar poeder 40% (Specia). Het verdient aanbeveling ook de gezond schijnende vogels een kuur met dit anti-protozoaire middel te geven.

Harrie v/d Linden
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stukje van mijzelf:

Flagellten

Bij Flagellaten beval is het idd zo dat men eerst aan megabacteriën en gist denkt.
Echter een collega kweker en ik zijn momenteel van mening dat het de hoofd oorzaak is van de meeste sterf gevallen onder de vogels.
De symptomen duiden altijd op megabacteriën en gisten, de vogels worden dan ook hier als eerste op behandelt.
Meestal heeft het dus geen effect en wordt antibiotica gegeven.
Deze doodt dus ook lekker de goede darm bacteriën, met als gevolg even een opleving van de vogel om vervolgens alsnog de pijp uit te gaan.
Flagellaten zijn ook vaak de oorzaak van nest sterfte , jonkies die achterblijven in de groei. De bekende diarree bij jonge en volwassen vogels, het plotseling afmageren , bol zitten, ontstoken darmen, ontstoken krop, enz...
Het gaat volgens mij zelfs zover dat het verantwoordelijk is voor de algemene conditie van de oudervogels met als gevolg, kleinere nesten, slechte bevruchting, afsterven van de kiem, dood in de dop.
Het is dus bij deze geen garantie dat het ook zo is, echter flagellaten behandeling wordt of achterwege gelaten of helemaal niet toegepast omdat de vogel of vogels dan al zijn overleden.
De vogels kunnen hier ook drager zijn zonder ziek te zijn en het is zeer besmettelijk.
De jongen worden besmet door de kropmelk en de andere vogels kunnen elkaar besmetten door het drinkwater of door elkaar te voeren.
Een flagellaat aandoening kent dus een hele hoop verschijningsvormen en bijverschijnselen dit even ter verduidelijking.
Ik ben geen DA maar hoop hiermee toch enkele mensen aan het denken te hebben gezet.

Peter Wauben
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stukje tekst van Peter Wouters:

Flagellaten

Ik zet deze aandoening op de eerste plaats omdat ik vind dat ze zwaar onderschat wordt. Het betreft ééncellige diertjes (Protozoën). Ze bewegen zich voort door middel van zweepdraden aan hun lichaam (Flagellen). Om welke soort het bij mijn vogels ging ben ik nu zeker. Het gaat om Trichomonas. Gedurende stress-situaties zoals rui en reproductie kan de aandoening de kop opsteken. Bij mij kwam het aan het licht doordat een man aan het eind van een kweekronde plots sterk begon te vermageren. Z'n algehele toestand verslechterde zodanig dat ik een bezoek bracht aan de vogelarts. Hij onderzocht de krop en de mest van de man en zijn pop en constateerde Megabacterien bij de man. Bij het popje vond hij niets. Heel mijn bestand werd vervolgens tegen megabacterien behandeld maar de man bleef achteruit gaan tot hij uiteindelijk bezweek. Inmiddels had ik ontdekt dat de pop onverteerde zaden in haar uitwerpselen had. Onverteerde zaden kunnen het gevolg zijn van Megabacterien en wormen. Aangezien beide niet voorkwamen bij de pop moest het nog iets anders zijn. Op het web vond ik enige beperkte info over Flagellaten en hoe deze bij parkieten meestal in de darmen voorkomen en soms voor onverteerde zaden kunnen zorgen. Ik heb de pop vervolgens behandeld met Ronidazol(Tricho plus). Dit is verkrijgbaar bij de apotheek in zakjes van 4gr met 5%(of 200mg) actieve stof. Één zakje wordt toegevoegd aan 2 liter drinkwater. Na de gebruikelijke behandelingstijd van 7 dagen was er een minimale afname van onverteerde zaden. De firma Oropharma raadt aan om in geval van problemen de dosis te verdubbelen en dit heb ik ook gedaan. Na weeral 7 dagen waren er geen onverteerde zaden meer te bespeuren. Flagellaten blijken niet gemakkelijk weg te slaan. Ooit geinfecteerde vogels zouden 2x per jaar preventief moeten behandeld worden daar er nog Flagellaten in de geplooide kropwand kunnen achterblijven. Dit geld ook voor alle nieuw aangekochte vogels. Enkele symptomen die ik waargenomen heb en verantwoordelijk acht aan Flagellaten:

braakneigingen

dode nestjongen

één enkel geval waarvan de buikveren half doorgebeten waren

irritatie aan de onderbuik

secundaire infecties

vermageren

plotse dood

onbevruchte eieren

onverteerde zaden

diarree
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het Geel, flagellaten of Trichomoniasis, hoe men het ook noemt . Dat heeft niks meer te maken met buiten, het zit al binnen.
Alle vogelsoorten kunnen besmet zijn, soort maakt niet uit . Het is zelfs al bekend bij kwekers van meeuwen en tropen.
Het is al jaren een onderschatte ziekte omdat het meestal aan een andere ziekte of aandoening wordt gekoppeld met dezelfde symptomen.
Dus wees op je hoede,
Effe vogeltje kopen in de winkel , vogelmarkt, andere kweker, TT, enz.

Misschien dat men nu ook eens iets wijzer wordt als een vogel dik zit met hangende vleugeltjes.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2009, 21:18:12 pm door peter wauben »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re:Het geel
« Reactie #5 Gepost op: september 22, 2009, 21:41:53 pm »
Dank je wel voor de informatie! ;)