Auteur Topic: halsbandparkiet net bij ons en bijt  (gelezen 3625 keer)

Lydia

• Gast
halsbandparkiet net bij ons en bijt
« Gepost op: november 01, 2009, 19:41:24 pm »
We hebben sinds ruim een week een halsbandparkiet van ongeveer 14 maanden.
Bij z'n vorige eigenares was ie heel tam, altijd op de schouder, kusjes geven en aaien.
Als ik met m'n hand bij hem om of zijn kooi in moet voor zijn verzorging, valt ie me aan.
Alleen m'n dochter mag hem op z'n rug aaien, maar dan vertoont hij broeds gedrag en dat wil ik niet.
Heeft iemand een tip voor mij en en weet iemand ook hoe lang het duurt voordat hij een beetje gewend is

Offline Suzanne

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re:halsbandparkiet net bij ons en bijt
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2009, 09:54:43 am »
Hij zal ongetwijfeld nog wel een tijdje moeten wennen, die wenperiode is voor iedere vogel anders.
Waarschijnlijk zal het ook wel even duren voordat je de dingen mag doen die de vorige eigenaar wel mocht, je bent nou eenmaal een vreemde voor hem.
Ik heb zelf ook een halsband van 5 jaar en ik mag hem sinds kort pas over zijn hoofdje aaien dus ja met geduld komt het vanzelf.

Is het een nieuwe kooi die hij heeft of al die hij had, want ze kunnen best beschermend zijn over hun leefruimte!
Probeer het eens met wat lekkers zodat hij jouw hand met iets leuks gaat herkennen, een zonnebloempit ofzo  :thumsup:

Als hij een beetje vertrouwen in zichzelf krijgt en gewend is zal dat stapje voor stapje vanzelf komen.  ;)

Succes!

Gr Suzanne

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2009, 09:56:19 am »
Ik heb wel een tip voor je: je niets aantrekken van het bijten en gewoon doorgaan met wat je wil doen.. Het bijtgedrag negeren dus. Als hij bijt ook niet reageren, dus zelfs geen kik geven, maar net doen of er niets aan de hand is..  :)

Je moet duidelijjk zijn vertrouwen nog winnen na zijn vorige eigenares. Inschatten hoe lang dat duurt is moeilijk. De ene vogel is de andere niet he? Kijk ook uit dat je niet reageert als hij zelf aandacht vraagt, maar dat jij eerst de aandacht krijgt (door in je handen te klappen oid) en daarna hij pas. Anders voelt hij zich degene waar alles om draait en krijgt het gevoel dat hij de baas is en mag bijten etc.  ;)

Lydia

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2009, 12:53:01 pm »
het is een andere kooi, iets ruimer.
Zijn vorige eigenares vertelde me dat ie inderdaad nogal "waaks" is  met betrekkijng tot zijn water en voer.
Ik tape mijn wijsvinger nu wel in als ik de kooi in ga, in ieder geval tot de wond weer dicht is.
Hij eet wel uit mijn hand, dat gaat prima

groetjes Lydia

Bart

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2009, 12:54:30 pm »
dat is toch al een begin. ;)

Offline coco

• Birds are the most amazing thing in the world
  • Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Welkom op de site
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2009, 21:32:51 pm »
Met dieren moet je veel veel geduld hebben.
Het is ook niet leuk voor dat beestje om van baasje te veranderen,
je bent gewend aan je baasje en dan moet je veranderen.
Veel succes  :thumsup: