Auteur Topic: gezocht (hand) tamme Splendid Parkiet  (gelezen 3419 keer)

yvonne1968

• Gast
gezocht (hand) tamme Splendid Parkiet
« Gepost op: november 08, 2009, 13:38:43 pm »
Hallo,

Ik ben op zoek naar een Splendid Parkiet, liefst een blauw mannetje, en ander lekker bont gekleurd. Ik heb op Marktplaats al gezocht, en daar zitten veel kwekers. Deze leveren ze echter niet (hand)tam, en dat is dus wel wat ik zoek. Ik wil de kooi zovaak mogelijk open laten zodat ie er uit kan als ik thuis ben. Ik zal hem echter in de kooi terug moeten kunnen doen als ik de deur uit ben. Het liefst wil ik hem natuurlijk zo jong mogelijk. Dus als ie net zelfstandig is. Ik heb al een grote lege kooi klaar staan, en daar passen er ook met gemak 2 in.
Heeft iemand toevallig een paar Splendid jongen die handtam zijn, en met de hand zijn opgevoed? Of weet iemand een ander die deze toevallig heeft?
(foto's, omschrijving, etc. van deze parkiet zijn o.a.  te vinden op http://www.vogelproblemen.nl/Splendidparkiet.html).

Groetjes,

Yvonne

(ik had dit topic per ongeluk in het papegaaien forum geplaatst....hier dus ook maar even neer gezet)
Edit 180sonic: opgelost!
« Laatst bewerkt op: november 08, 2009, 13:55:26 pm door 180sonic »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re:gezocht (hand) tamme Splendid Parkiet
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2009, 13:56:35 pm »
hoi yvonne
welkom op het forum!
zo te lezen weet je wat je wilt! :)
hier zijn volgens mij geen jongen nu.. maar misschien wel mensen die weer kwekers kennen!
succes!

yvonne1968

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2009, 14:05:57 pm »
Voor ik tot mijn keuze kwam heb ik heel wat gelezen, nagevraagd, foto's bekeken, etc. Vrienden van me in Duitsland, die ook in de vogelkweek zitten, zijn ook al aan het kijken of er kwekers binnen hun vogelvereniging een (hand)tamme Splendid voor me beschikbaar is. De kooi heb ik ook al staan, dus het huisje staat klaar mocht het zo ver zijn. Anders zit er weinig anders op dan afwachten...en wellicht dat dit kan betekenen dan ik moet wachten tot er weer iemand een broed heeft zodat er eentje op aanvraag met de hand kan worden op-/bijgevoed. De kooi is groot genoeg voor eventueel een koppel. Mocht het dus zo zijn dat ik alleen een koppel kan afnemen dan is ook daar de ruimte voor. :dance:
Vaak is het dus inderdaad zo dat kwekers weer andere kwekers kennen. Ik kan dus alleen maar hopen op een (liefst snelle) reactie.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2009, 17:44:40 pm »
Een jonge vogel nu vinden is al een probleem, laat staan een splendid.
Ben bang dat je daar nergens voor gaat slagen.
Ik stuur je een PB, heeeeeel misschien weet ik iemand die je verder kan helpen.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2009, 18:01:51 pm »
Een jonge vogel die net zelfstandig is, is nog niet echt tam hoor, dat zal je zelf met veel tijd en geduld voor elkaar moeten krijgen, net uit het blok zijn ze gewoon nog onder de indruk van alles en gewoon jong. Als ze vaak in de hand genomen zijn is handopfok niet nodig en al zeker niet wenselijk, het beste krijgen ze van de ouders mee.
Dit is helaas nog steeds een grote misvatting en daardoor worden overal jongen uit het blok weggerukt bij hun ouders,... :cry:

yvonne1968

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2009, 19:43:54 pm »
Ik zal de misopvatting dan even recht trekken. Met zelfstandig bedoel ik inderdaad dat ze zelfstandig kunnen eten, en dat ik ze niet eerst nog een paar weken met de hand moet voeden. Met handtam bedoel ik dat ze aan handen gewend zijn en niet er vandoor gaan als een hand in de buurt komt, of dat ze de kooi gestressed rondvliegen als er een hand in de kooi komt. De reden is dat ik niet wil dat de vogels in de stress schieten. Verder mogen ze bij mij straks los in de kamer als ik thuis ben. Betekend dat ik ze in hun kooi moet kunnen doen als ik de deur uit moet. En ik denk dat het dan niet goed is als ik achter ze aan moet 'jagen'.
Dat na de kweek, en dat ze zelfstandig kunnen eten, mijn werk pas begint om ze tam te maken is me bekend.

@George: Bedankt voor je PB. Ik heb even een mail naar ze gestuurd. Mochten ze me niet kunnen helpen, dan kennen zij wellicht weer iemand. Mocht het me niet lukken, dan zal ik geduld moeten hebben en misschien moeten wachten tot een volgende broed.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2009, 20:11:51 pm »
Gelukkig bedoelde je anders maar je zal ze de kost moeten geven die a. om een handtam vogeltje vragen en dan ook denken dat ze gelijk op zitten en pootjes geven of b. denken dat hoe jonger je ze uit het nest haalt hoe tammer ze worden. Het begrip hand tam heeft daardoor vele betekenissen gekregen helaas.
Ik wens je veel succes op je zoektocht en hoop dat je een mooi vogeltje vind, ik heb zelf ook een koppel splendids gehad in mijn volière, was helaas niet zo'n goede combi met mijn grasjes al had ik er nazoek werk over verricht en gevonden dat het goed kon. Maar het was toch geen ideale combi...
Wel hele mooie beestjes vooral de man;