Auteur Topic: Ben een nieuweling  (gelezen 2932 keer)

Thomas

• Gast
Ben een nieuweling
« Gepost op: november 10, 2009, 20:17:23 pm »
Beste mensen

Na eens een lange tijd info te hebben verzameld over ara's en papegaaien wil ik er toch een hebben.
Ben namelijk met mijn tweeling zus opgegroeid met parkietjes en vogeltjes wil er wel weer een hebben alleen nu iets groters en leukers.
Wat is een leuke papegaai of ara of wat dan ook. Maken de meeste veel geluid?
Hoe zit het met de Edelpapegaai kan die ook leren praten?
En is het inderdaad zo dat ik met veel dingen in het huis moet oppassen als ik hem binnen in het huis loslaat of buiten?
Ik had namelijk gelezen dat deze beestjes best snel vergiftigd raken door koper en lood en stof of schoonmaakmiddelen als je aan het schoonmaken bent en ook dat
ze niet tegen sommige bomen kunnen (zoals naaldbomen of bessen) zijn ook giftig.
Kunnen jullie mij misschien advies geven en mij helpen te zoeken wat bij mij past en wat het mij allemaal gaat kosten??

Tnks allot mensen
Groeten Thomas Yilmaz

PS Ik wil dit ook doen als een soort cadeau voor mijn tweeling zus :thumsup:

Offline coco

• Birds are the most amazing thing in the world
  • Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Welkom op de site
Re:Ben een nieuweling
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2009, 20:30:58 pm »
grijze roodstaarten zijn volgens mij de beste, het zijn ook de meest gehouden papegaaien in belgie en nederland.
Zeker opgepast als er kookpannen en al zo'n dingen in de kamer staat.
Dat kost zo'n 1100 euro maar je moet de kooi dan ook nog kopen en al zo'n dingen.
Je kan hem ook nog kortwieken dus wat ik ermee bedoel veel verzorgen.
Alvast veel succes  :thumsup:

Thomas

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2009, 20:57:00 pm »
hoe zijn de hyacint macaws dan want ik vind de grijs staart een beetje droog mss is het een super geweldig beest als ik hem heb maar ben wel benieuwd.
Maakt het ook nog uit of ik hem zelf opvoed dus van jongs af aan of dat ik eentje neem die toch iets zelfstandiger is. Heeft dit allemaal geen invloed op dat ie weg kan vliegen als ik er mee naar buiten wil (wil hem niet kortwieken vind dat het beestje ook best mag genieten van het leven).

Offline Marian

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2009, 22:51:18 pm »
welkom  :-* een ara die niet gekortwiekt is of welke gaai dan ook loop je altijd de kans dat als je naar buite gaat dat ie weg kan vliegen.kijk maar in het voorjaar op marktplaats je leest niet anders dan me gaai vermist weggevlogen. je kan wel een tuigje gebruiken maar mag maar 2 uur per dag. vindt persoonlijk als je nog nooit een papegaai heb gehad en er totaal geen ervaring mee heb een ara nogal hoog gegrepen. zou toch eerst ffe goed informeren en mischien kan je bij mensen rondkijken en ervaring op doen? ik heb zelf 2 grijze djarno4jr en prada 1jr en een groenvleugel van 19 weken. als je een papegaai neemt moet je daar heel veel tijd in kunnen steken en inderdaad met alles rekening houden in huis. ook moet je rekening houden dat het best wel veel geld kost alleen de dierenarts al als er wat is.papagaaien zijn net kinderen en heel slim daar moet je ook rekening mee houden.een papagaai neem je ook voor je hele leven want als het tegevalt en je doet hem weg heeft de gaai daar heel veel last van. de grijze prate het best maar je kan er ook 1 hebbe die geen woordt zegt. djarno van mij praate heel snel al en als brugman en prada doet overal wat langer over en begint nu te brabbelen kusje, djarno en terwijl djarno met 1jr de ore al van je kop praate.voor een ara moet je ook de ruimte hebben zijn best wel groot dus nemen veel ruimte in beslag. mijn gaaien zitten de hele dag los alleen als ik weg ben gaan ze in de kooi.de mijne zijn gekortwiekt omdat ik het gevaarlijk vindt in huis rondvliegen maar daar zijn de meningen over verdeeld. iedereen moet doen met wel of niet kortwieken waar hij zelf achterstaat dat is een keuze die je zelf moet maken  ;)gr mar  

Thomas

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2009, 23:37:23 pm »
thnks mar

dit was echt zeer nuttige informatie. Maar de vraag is waar en bij wie kan ik langs gaan en kijken hoe zo'n dier is en het gevoel krijgen ja dit is em, en zijn er ook eventuele cursussen als ik er een ga aanschaffen.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2009, 00:58:06 am door Thomas »

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2009, 23:40:48 pm »
er zijn hier zat mensen met gaaien dus zou je kunen vragen bij wie je kan kijken? bij mij ben je welkom hoor  ;) en sjaak van dieca kan je heel goed begeleiden met traine en alle  voor vragen zou je hem kunnen bellen. intikke dieca dan kom je op zijn site. zou eerst heel goed rondkijke en nadenken hoor voordat je er 1 neemt. lorre en co geeft informatie avonden zou je ook heen kunnen gaan moet je ffe kijke op de site dan zie je wanneer het is . vooral geen haast ermee nemen alle tijder voor nemen. ik zelf heb 2jr rondgesnuffeld voordat ik djarno ging halen toen was ik er pas uit welke gaai het beste in ons gezin paste. ik kijk altijd wat past het best in ons gezinsleven en daar ga ik uit kiezen.zou niet meer zonder ze kunnen. ik wou al een groenvleugel toen ik djarno pas had en die is nu 4jr en heb nu pas kyara met groenvleugel. je ziet dat ik er eerst heel goed over nadenk  ;) ik heb ook niet alle wijsheid in pacht hoor maak ook foute net zo als ieder ander. maar vindt dat je wel goed moet nadenken voordat je de verkeerde beslissing neemt en het diertje daar de dupe van is. ps vind ik dier wat vriendelijker klinke dan beest. ;)
« Laatst bewerkt op: november 10, 2009, 23:46:14 pm door Marian »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #6 Gepost op: november 11, 2009, 06:42:28 am »
grijze roodstaarten zijn volgens mij de beste, het zijn ook de meest gehouden papegaaien in belgie en nederland.
Zeker opgepast als er kookpannen en al zo'n dingen in de kamer staat.
Dat kost zo'n 1100 euro maar je moet de kooi dan ook nog kopen en al zo'n dingen.
Je kan hem ook nog kortwieken dus wat ik ermee bedoel veel verzorgen.
Alvast veel succes  :thumsup:

Sinds wanneer kost een grijze 1100 want dan ga ik ze vlug verkopen.
Een grijze kost volgens mij no steeds rond de 500-600 zonder kooi zelfde geld voor de edel papegaai.
Edels staan op de 2e plek kwa praten en met de juist opvoeding een super papegaai.
Een edel man is makkelijker dan een pop.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: november 11, 2009, 09:18:03 am »
Ik heb ook erg lang getwijfeld voor welke gaai ik zou gaan en uiteindelijk heb ik voor de edelpapegaai gekozen! Ik heb er geen spijt van, sterker nog, ik heb er nu zelfs 2!
Mr Darcy, de edelman, is nu ruim 3 jaar. Hij kent een aantal trucjes en heeft een grote woordenschat, hij praat niet op commando en zegt ook niet altijd wat terug, maar hij kletst echt behoorlijk, hij kent meer dan 100 woordcombinaties.
Lizzy, de edelpop, is nu ruim 1 jaar. Zij is wat in tegenstelling tot wat men over het algemeen leest over edels wat zachter, liever en knuffeliger dan onze edelman. Lizzy kent nu ruim 30 woordjes denk ik, misschien wat meer.
De edels kunnen wel oerwoudkreten maken overigens. :)
In de dierenwinkels zijn edels op dit moment rond de 800 en ik dacht grijsjes rond de 600; bij kwekers (wellicht) goedkoper.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: november 11, 2009, 11:22:38 am »
Welkom  :-*

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: november 11, 2009, 13:42:35 pm »
hoi thomas!  welkom!

toevallig familie van denise yilmaz?

ik ga het over de hele andere kant gooien, heb je dit al met je zus besproken?
ik zou het namelijk zelf niet kunnen waarderen als iemand mij als cadeau opscheept met een dier waar ik de komende minimaal 20 jaar voor zal moeten zorgen,
oppas voor regelen als ik weg wil naar de camping of vakantie!

een hyacint macaw kan je wel vergeten, dat zijn beschermde diertjes he! zou die echt niet thuis willen hebben ook..

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2009, 14:34:50 pm »
vindt je die voorlichtingsavond bij lorre en co niet iets? vindt dat echt wat voor jou zover ik al je vrage leest :CENS

Thomas

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2009, 15:17:32 pm »
Nou het is meer een cadeau voor ons twee, ik zal hem zeker meer verzorgen dan mijn tweeling zus dat heb ik ook altijd gedaan. Maar zijn vind die beessies ook leuk.
Tnks voor de info over edel papegaaien. Woon in Oldenzaal 30min van Enschede en als ik naar die cursussen moet gaan, is een beetje ver denk je ook niet.
Oh ja Hyacint macaw is een beschermde diersoort zeg je maar ik zie er heel veel op youtube en veel mensen die ze verkopen op internet.

PS beest of beessies gebruiken wij hier meer als dier dus mijn excuses voor mensen die het niet waarderen dat ik soms beessies of beest heb laten vallen. Zal er beter op proberen te letten.

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2009, 15:59:03 pm »
sorry wist niet dat je boos werd. maar je vroeg zelf naar cursusse dus gaf daar gewoon antwoord op en ik weet natuurlijk niet waar je woont. en wat betreft dat ze te koop staan klopt maar je kan ook alles kope als je wil. ik ben pas benaderd of ik een taz manian devil wou kope en een koala beer maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. zijn ook beschermd  diersoort. voor een hyacint ara moet je ook papieren hebben om hem te kunnen houden  ;) wens je in iedergeval succes met zoeken  
« Laatst bewerkt op: november 11, 2009, 16:01:16 pm door Marian »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2009, 16:22:47 pm »
Citaat
hyacint ara moet je ook papieren hebben om hem te kunnen houden   

en een hele dikke portefeuille  :seestars:

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2009, 16:45:02 pm »
Citaat
Oh ja Hyacint macaw is een beschermde diersoort zeg je maar ik zie er heel veel op youtube en veel mensen die ze verkopen op internet.

mensen die ze wel kunnen houden showen er natuurlijk mee, van "kijk mij eens! "
en verkopen van een beschermde diersoort is trouwens verboden he.. maar goed. het zullen oplichters zijn die ze aanbieden hoor! trap er niet in!