Auteur Topic: spoedje! handvoeren ja/nee? warm houden?  (gelezen 3834 keer)

Offline Marian

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: spoedje! handvoeren ja/nee? warm houden?
« Reactie #15 Gepost op: december 11, 2009, 10:15:29 am »
 console

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #16 Gepost op: december 11, 2009, 11:03:26 am »
ik denk dat het voornamelijk te maken heb met het leeftijd verschil met het andere jong.
ze had 5 eitjes gelegd, en even later zaten de ouders toch weer bovenop elkaar :o
en later begon ze er eitjes bij te leggen, uiteindelijk lag er 1 jong (Remi) een paar eitjes waarvan ik niet zeker wist of ze bevrucht waren had ik laten liggen en andere weggegooid en uiteindelijk die er nog lagen gemerkt en die erbij kwamen weer weggedaan.
het was dus een rommeltje geworden met de datums wanneer de eitjes gelegd waren, en ik dacht dat het gewoon bij 1 kuiken zou blijven, die is nu 1 maand, en nu kwam alsnog dat kleintje ???
dus ik denk dat de ouders al het gevoel hadden bijna klaar te zijn met Remi en wel op de eitjes liggen en ze beschermen, maar het niet de natuur is dat er zo'n verschil in leeftijd is.
het was in ieder geval weer een ervaring, ik weet niet of er nog een ei uit kan komen.
in ieder geval gaat het blok er meteen uit zodra Remi uit is gevlogen, en kijken we volgend jaar wel weer verder.
dat was sowieso al de bedoeling, dus Remi krijg nu alle aandacht :)

bedankt voor jullie berichtjes ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #17 Gepost op: december 12, 2009, 22:34:56 pm »
Ik heb ooit een valkje gevoerd vanaf dag 3 omdat ie niet meer werd gevoerd door ouders.Succes, Nel

heb jij ook wel eens meegemaakt dat er lucht in het kropje zat?
want ik had ooit al eens gelezen dat je dat er echt uit moet krijgen, en net toen ik dat voorzichtig had gedaan overleed hij in mijn hand :cry:
het is ook nog zooo klein, maar je hecht er wel snel aan, ik was ook even een poos niet te genieten hoor :-X
ik voel me toch schuldig,en de volgende keer dat er eitjes komen zal ik ze na het 6e eitje gelijk merken zodat ik nooit meer zo'n leeftijdsverschil zal krijgen :(
in ieder gaval heb ik nu wel de kruik enz enz voor het geval dat... maar toch..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #18 Gepost op: december 12, 2009, 22:38:35 pm »
console Kan me voorstellen hoor dat je er al aan hecht.. zo'n lief klein kwetsbaar wezentje waar je voor zorgt.. console

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #19 Gepost op: december 13, 2009, 09:07:23 am »
heb jij ook wel eens meegemaakt dat er lucht in het kropje zat?
want ik had ooit al eens gelezen dat je dat er echt uit moet krijgen, en net toen ik dat voorzichtig had gedaan overleed hij in mijn hand :cry:
het is ook nog zooo klein, maar je hecht er wel snel aan, ik was ook even een poos niet te genieten hoor :-X
ik voel me toch schuldig,en de volgende keer dat er eitjes komen zal ik ze na het 6e eitje gelijk merken zodat ik nooit meer zo'n leeftijdsverschil zal krijgen :(
in ieder gaval heb ik nu wel de kruik enz enz voor het geval dat... maar toch..

Nee, nooit een jonkie gehad met lucht in de krop. Het jonkie dat ik vanaf dag 3 voerde legde ik ook constant terug bij ouders/broertjes/zusje. Na 2 weken werd dit jong weer meegevoerd. Achteraf was ze te zwak om haar koppie op te tillen en werd verdrongen door broers en zus. Na 2 weken door mij gevoerd te zijn was ze weer sterk genoeg om zelf te bedelen.

Wel heb ik een keer een jong gehad (gewoon bij ouders) die zijn krop niet leegde. Dat is ook heftig hoor. Mee naar de vogelarts, die heeft de krop leeggemaakt. Jong weer terug naar ouders, die gaven hem weer eten maar de krop leegde nog steeds niet en hij bleef bedelen want hij kreeg niets in zijn maagje. Die hebben we in moeten laten slapen. Ik weet dus hoe snel je aan zo'n kleintje hecht. Het doet donders zeer als het slecht afloopt.