Auteur Topic: vriendje of vriendinnetje voor Marcus  (gelezen 4489 keer)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
vriendje of vriendinnetje voor Marcus
« Gepost op: december 20, 2009, 16:06:45 pm »
al een tijdje denk ik erover om een vriendje voor Marcus te zoeken. Het gaat heel goed en hij vermaakt zich goed in en op zijn kooi, maar hij zit toch wel vaak alleen. Nu sinds een paar dagen lijkt Marcus mij als partner te beschouwen en lijkt hij te proberen met mij te paren  :)
Dit deed mij denken dat een vriendje misschien minder in de smaak zal vallen dan een vriendinnetje. Maar hoe werkt dat? Ik heb eigenlijk niet zo'n zin in een nestje maar dat zal er wel in zitten als je een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zet. Dus dan toch liever twee mannetjes?
Gaat het wel altijd goed als je twee mannetjes pyrrhura's bij elkaar zet? En een mannetje en een vrouwtje, wordt dat altijd een koppeltje?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: vriendje of vriendinnetje voor Marcus
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2009, 14:30:49 pm »
ben je er al een beetje uit  :CENS

als je geen koppel wilvormen , helpt het ook al als ze geen nestgelegenheid krijgen ,en 2 maatjes wil niet echt zeggen koppel  ;)

arnootje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2009, 17:12:49 pm »
Bij pyrhura's kan je best mannetje/mannetje of vrouwtje/vrouwtje samen zetten, ze zullen zelfs een koppeltje vormen en waarschijnlijk zelfs paren en bij vrouwtjes heb je zelfs kans op eieren en broedden.

maar succes met je beslissing :thumsup:

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2009, 10:53:38 am »
Ok, bedankt. Dus het maakt eigenlijk niet uit voor de gezelligheid die Marcus ervan krijgt of het een mannetje of een vrouwtje is.
En voor de behuizing: ik ga er een beetje vanuit dat ik een grotere kooi zal moeten aanschaffen. Hoe groot raden jullie aan voor een tweetal? De kooi nu is, 53 x 35 x 65 cm.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: december 26, 2009, 14:14:10 pm »
voor marcus niet, voor jou wel!
zou dus voor een man gaan ;)

wbt kooi.. zou ik voor minimaal 40*60*70 gaan!

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #5 Gepost op: december 26, 2009, 18:20:04 pm »
een man is inderdaad wel beter dan, want ze slapen graag in een hutje of broedblok en die kan je er nu dus gewoon in hangen zonder dat je straks met kleintjes zit ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2009, 21:08:45 pm »
Ja Marcus slaapt inderdaad altijd in een tentje. Dat wil ik hem toch wel blijven bieden hoor. Is zo schattig...
En wat de kooi betreft: die ik heb is dus bijna groot genoeg.
Ik weet wel dat vaak gezegd wordt, hoe groter hoe beter. Maar wij zitten toch ook met de overige spullen in de woonkamer....

Hoe gaat het eigenlijk met het sociale gedrag naar de mensen toe? Wil Marcus straks nog wel met ons spelen als hij een soortgenootje heeft? Nu is het spelen met ons meer belangrijk voor Marcus. En zelfs nu ik dit tik, zit Marcus op mijn hand te poetsen. (9 vingers blind tegenwoordig dus ;D) En het nieuwe vriendje, die wordt neem ik aan minder makkelijk tam. Marcus was na 1 dag al heel aanhankelijk, maar die had dan ook weinig keuze natuurlijk.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2009, 21:46:59 pm »
het zijn nieuwsgierige beestjes dus als de eerste al erg tam is zal het voor de 2e makkelijker zijn om ook tam te maken,
van de 3 tamme hier zijn er 2 nog steeds supertam, die andere heeft zich aangesloten bij een niet tam koppeltje, dus die vind mij niet zo belangrijk meer ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: december 28, 2009, 22:46:54 pm »
Ok, bedankt. Dat klinkt logisch, en positief :thumsup:
Hoe zit het eigenlijk met het geluid? Marcus vraagt geregeld aandacht door gekke geluidjes te maken of door hard te schreeuwen. Het harde schreeuwen is wel steeds minder geworden omdat hij erachter is dat hij dan zijn zin niet krijgt. Maar ook de gekke geluidjes (piepen, gekke fluitachtige geluidjes of tikken, maar het toverwoord is RikkiRikki. Had Marcus zelf bedacht maar is toevallig ook al jaren de bijnaam van mijn vriend Richard onder zijn vrienden) kunnen knap irritant zijn als je je probeert te concentreren. Ik kan me voorstellen dat twee schooiers meer herrie kunnen maken omdat ze elkaar opjutten, maar ook dat ze minder aandacht zullen vragen omdat ze elkaar hebben. Hoe ervaren jullie dat?

arnootje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2009, 23:37:35 pm »
Quiney en Quin zijn hier alleen druk als ze in de kooi zitten, als ze in de kamer zitten maken ze totaal geen geluid, of het is me nog nooit opgevallen.
In de kooi doen ze het alleen als ze ergens van schrikken of als ze denken dat hun etensbak leeg begint te raken. Ik kan niet zeggen dat het erger is geworden sinds we er 2 hebben, maar als ze het doen doen ze het natuurlijk beide.

Het aandacht vragen naar jou toe zal zeker minder worden, of misschien zelfs helemaal verdwijnen.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #10 Gepost op: juni 13, 2011, 16:19:25 pm »
al weer een tijd geleden, dit topic....
ik ben nog steeds aan het twijfelen. Marcus is vaak alleen en vraagt veel om aandacht. Hij schreeuwt vaak en ik zie hem weinig spelen omdat hij dan drukker is met aandacht vragen. Hij speelt en sloopt wel goed als we er niet zijn, getuige de troep in zijn kooi als we weer thuis komen.
Het komt op mij over als een gefrustreerd vogeltje dat niet weet wat hij moet doen om aandacht te krijgen.
dit pinksterweekend is er veel tijd en aandacht voor hem, en daar lijkt hij dan ook volop van te genieten. Ik heb hem zelfs uitgebreid zien spelen in zijn kooi.

Nu speelt bij mij de gedachte dus weer door mijn hoofd: een vriendje voor Marcus, dat zou hij wel heel fijn vinden.
Waar ik alleen bang voor ben is dat ze samen nog meer herrie gaan maken. De buren zeggen nu nog het leuk te vinden (zo grappig als je hem hoort, dan is hij zo druk bezig...) maar ze hebben het er wel vaker over. dus ben bang dat het ze gaat irriteren. Af en toe een geluid moet kunnen. Zeker als er een duidelijke oorzaak is (er vliegt een hele grote vogel langs bijvoorbeeld) dan is het ook zo weer over. Maar als het alleen maar piepen en schreeuwen is om aandacht. Hartverscheurend vind ik het, maar ook oorverdovend soms...

En nu zijn er weer jonge pyrrhura;s op het forum en die zijn zo schattig  :-[

Eigenlijk zou ik graag proberen hoe het gaat, een vriendje erbij. Maarja, als het niet gaat, als het toch veel herrie wordt, of het klikt niet.... Wat dan?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: juni 13, 2011, 18:00:43 pm »
Ja ik heb het zelfde dilemma, meer herrie met twee.. maar ik heb met Koosje niet de problemen die jij hebt met Marcus.. Koosje speelt veel in zijn kooi, ook als ik gewoon in de kamer ben. Piepen en schreeuwen om aandacht ken ik niet en ik zou er zeker ook nooit op reageren. Ik geef hem eigenlijk helemaal niet zoveel aandacht....  :) Dus voor mij en Koosje is het best zo ;) Ik ga ook echt niet zeggen dat het allemaal mee zal vallen, ik weet het gewoon niet.

Moet wel zeggen dat er hier in huis ontzettend veel reuring is, hond, katten en nog twee papegaaien, dat is misschien ook een verschil?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #12 Gepost op: juni 13, 2011, 21:46:06 pm »
ik denk dat een maatje helemaal nooit kwaad kan  :)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #13 Gepost op: juni 13, 2011, 22:38:10 pm »
Twee maakt niet veel meer lawaai dan 1 hoor, hier zitten er vier, het gaat alleen wat harder als ze ergens van schrikken.
En bij jou zitten ze binnen dus geen vreemde vogels of katten  ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2011, 18:52:01 pm »
Geen katten inderdaad, maar vogels destemeer! We wonen op de 2de verdieping van een appartementengebouw met daaromheen alleen maar lagere gebouwen en veel groen. Veel vogels vliegen naar onze goot die direct boven onze ramen zit: kauwtjes, duiven en halsbandparkieten vliegen af en aan. De verschillende soorten ganzen en eenden komen minder vaak op de goot zitten, maar vliegen wel langs. Hoog in de lucht vliegen de meeuwen, die zijn echt spannend! :nailbiting: Maar het toppunt van vreemde vogels die hier Marcus' blikveld komen kruisen is toch wel de vliegtuigjes met zo'n gekke vlag aan zn staart (we wonen vlak bij het strand)! :seestars:

Dat zal wel een van de redenen zijn dat Marcus vrij veel schreeuwt. Ik kan het redelijk goed negeren, maar mijn vriend kan dat niet (al vindt hij zelf van wel) waardoor Marcus heeft geleerd dat schreeuwen om aandacht effect heeft. Als ik alleen thuis ben schreeuwt Marcus weinig, als Richard thuis is dan schreeuwt Marcus veel meer. Vervelend probleem, ook de buren hebben er last van.
Het gaat nu iets beter: sinds een week staat Marcus lager. Zijn kooi stond op een kast en nu op een laag tafeltje. Hierdoor ziet hij minder van het raam en dus minder van de lucht en vogels. En wellicht is het ook waar wat elders op het forum staat over rangorde en hoger plaatsen van kooi en vogel dan je zelf.

Een maatje voor Marcus lijkt me heel leuk, zeker als dat maatje ook een beetje tam wordt en Marcus tam blijft. Want ondanks alle herrie: Marcus is een heel leuke vogel, superintelligent en ontzettend grappig. Je kan alleen niet terug, als het niet goed gaat. Ik zou graag proberen wat het effect is. Maar ja, een pyrrhura lenen gaat ook niet....