Auteur Topic: Senegal Papegaai (Bonte boertje)  (gelezen 19308 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Halsband parkiet
« Reactie #15 Gepost op: december 25, 2009, 09:58:10 am »
Ik denk eigenlijk dat je met een grote kooi niet erg veel meer werk hebt dan met een kleinere kooi.. Ik heb voor Koosje een kleinere kooi maar net zo veel werk als met de grote gaaien..  ;)

Offline Suzanne

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #16 Gepost op: december 26, 2009, 14:18:47 pm »
Hoi!

Ik heb zelf een halsband van ongeveer 5jaar een mannetje.
Wat ik ervaar met mijn vogel is dat hij heel erg slim is, binnen een dag kun je hem een nieuw trucje leren!  :thumsup:
Maar ook lekker eigenwijs kan doen :)

Ook zegt hij wel woorden na als je het maar vaak genoeg herhaald, maar het is niet zo goed verstaanbaar als bij papegaaien.
Wat ik ook wel merk is dat hij erg van regelmaat houd, altijd om de zelfde tijd gaat hij er uit, komt het een keertje niet uit dan gaat hij wel echt krijsen, dus kwa geluid zal het wel per halsband verschillen.
Vooral 's ochtends en 's avonds tijdens de schemer laat hij zich ook wel horen.

Wat ik wel adviseer als je voor een halsband gaat, is om er 1 te nemen die met de hand gevoerd is, de mijne komt uit een winkel, en hij zal mijn handen nooit helemaal vertrouwen, doet ook alleen opstappen op me arm.
Maar verder is het een schat!

Succes met je keuze!

gr Suzanne

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #17 Gepost op: december 26, 2009, 14:29:46 pm »
Wat ik wel adviseer als je voor een halsband gaat, is om er 1 te nemen die met de hand gevoerd is, de mijne komt uit een winkel,
en hij zal mijn handen nooit helemaal vertrouwen, doet ook alleen opstappen op me arm.

dit is ZEKER GEEN MUST!
Het advies om er geen uit de winkel te nemen sluit ik mij helemaal bij aan!
maar handgevoerd niet! Vogels hoeven niet handgevoerd te worden om handtam te worden..
Een kweker zal jongen die handtam verkocht moeten worden met regelmaat uit het blok halen,
om ze te laten wennen aan mensen en de handen.. Handvoeren is daarbij geen voorwaarden hoor!

Als je er genoeg tijd en geduld in steekt zal hij wel aan jou handen kunnen wennen hoor suzanne! ;)
je bent immers zijn maatje, dus zal hij je wel vertrouwen!

In een dierenwinkel kunnen ze daar in tegen wel een trauma voor handen oplopen ja.. jammer genoeg..

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #18 Gepost op: december 26, 2009, 17:08:27 pm »
Daar wil ik ook op inhaken,
Halsbanden zijn idd best moeilijk met vertrouwen..
Handopfok verschillen de mensen in.
Wat WEL zeer belangrijk is in mijn ogen bij een halsband.

Dat hij minstens,de mensenhand gewend raakt IN het blok.
er zijn genoeg kwekers die de jongen meedere malen even uit het blok halen en de jongen vastpakt.

Maar,
Handopfok Kan ook maar wat ik al eerder zei daar verschillen de meningen over.
maar handopfok word ook op veschillende manieren uitgevoerd. en daar benik het niet altijd mee eens.
Al ik niet tegen handopfok ben.
Sterker nog,ik ben nu mijn Kaka met de hand aan het opvoeden.

Offline Suzanne

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #19 Gepost op: december 27, 2009, 21:53:23 pm »

Met dierenwinkels kom ik ook liever niet in aanraking, zeker niet voor dieren zelf.
mijn vogel heeft zeker trauma's opgelopen, hij heeft bijvoorbeeld heel veel tics gehad die nu gelukkig zo goed als weg zijn. (en komt nogwel bij de vogelkelder vandaan die toch ook hier een vrij goed imago heeft.....)

Hij zal altijd 'bang' blijven voor mijn handen, misschien is bang nog niet eens het juiste woord, hij eet wel uit mijn handen en vertrouwd ze met trucjes enzo maar erop zitten zal hij nooit doen.
Dat vond ik in het begin altijd jammer nu heb ik zoiets het komt vanzelf wel of niet.

Hij is dus wel tam, maar het blijft een ramp als ze je handen niet vertrouwen dat je alles met ze kan doen als je bv naar de VA moet.

Als ze veel in aanraking zijn geweest met de kweker die ze er veel uit haalt zal het ook wel veel schelen denk ik maar het zal er ook wel aan liggen hoeveel koppels een kweker heeft, lijkt me dat het er anders toch wel bij inschiet......

Groetjes Suzanne

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #20 Gepost op: december 29, 2009, 18:26:29 pm »
Ik heb mijnhalsband vanaf 3 weken oud  :-[ , heb haar zelf grootgebracht ...
Aangezien ik net wat maandjes ervoor mijn grijsje zelf heb gevoerd (wist toen nog niet beter) , durfde ik dat aan ...

Wat mij opvalt is dat met bv grijsjes en nog wat papegaaiensoorten er echt keus is ... wil je natuurbroed , handopfok door de kweker , zelf handopfok doen, alleen in de hand nemen enz enz ... voor elk wat wils en voor elk wel een kweker te vinden in Nederland ...
Maar met mijn zoektocht naar een halsband kwam ik uit op kwekers die geen tijd hebben voor in de hand nemen ,laat staan handopfok .... dus dan krijg je OF een halsband die al een aantal weekjes is en nooit een hand of mens heeft gezien en dat je dus vertrouwensproblemen kan krijgen .. OF dus zelf grootbrengen ... een echte middenweg is er helaas niet   :(  

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #21 Gepost op: december 29, 2009, 18:46:24 pm »

Maar met mijn zoektocht naar een halsband kwam ik uit op kwekers die geen tijd hebben voor in de hand nemen ,laat staan handopfok .... dus dan krijg je OF een halsband die al een aantal weekjes is en nooit een hand of mens heeft gezien en dat je dus vertrouwensproblemen kan krijgen .. OF dus zelf grootbrengen ... een echte middenweg is er helaas niet   :( 

dat lijkt me niet hoor jane, er zal toch inmiddels echt wel iemand zijn die er zo de tijd voor neemt,
het gebeurd bij grasjes, vlakjes, grijsjes en ara's dus waarom niet bij halsbandjes..
het is alleen misschien ver van je woonplaats.. ik heb ook ruim een uur moeten rijden om lucky op te halen..
maar ja daar kies je voor he..

marieke

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: december 29, 2009, 18:50:07 pm »
Ik heb mijnhalsband vanaf 3 weken oud  :-[ , heb haar zelf grootgebracht ...
Aangezien ik net wat maandjes ervoor mijn grijsje zelf heb gevoerd (wist toen nog niet beter) , durfde ik dat aan ...

Wat mij opvalt is dat met bv grijsjes en nog wat papegaaiensoorten er echt keus is ... wil je natuurbroed , handopfok door de kweker , zelf handopfok doen, alleen in de hand nemen enz enz ... voor elk wat wils en voor elk wel een kweker te vinden in Nederland ...
Maar met mijn zoektocht naar een halsband kwam ik uit op kwekers die geen tijd hebben voor in de hand nemen ,laat staan handopfok .... dus dan krijg je OF een halsband die al een aantal weekjes is en nooit een hand of mens heeft gezien en dat je dus vertrouwensproblemen kan krijgen .. OF dus zelf grootbrengen ... een echte middenweg is er helaas niet   :(  

ik ben het niet voledig eens met u, hier worden de kuikens alleen weg genomen van de ouders als ze voledig zelfstandig kunnen eten, en toch krijg je ze nog handtam zonder problemen

Edit 180sonic: Quote goed gezet.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2009, 19:09:24 pm door 180sonic »

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #23 Gepost op: december 29, 2009, 18:54:37 pm »
dat lijkt me niet hoor jane, er zal toch inmiddels echt wel iemand zijn die er zo de tijd voor neemt,
het gebeurd bij grasjes, vlakjes, grijsjes en ara's dus waarom niet bij halsbandjes..
het is alleen misschien ver van je woonplaats.. ik heb ook ruim een uur moeten rijden om lucky op te halen..
maar ja daar kies je voor he..

Ik spreek zowiezo al over 3 jaar geleden ... en echt .. het was of dat of dat ...
Zoveel halsbanden waren er toen echt niet te vinden ... Misschien nu wat meer , ben niet op zoek op het moment  tongue2   ;)
En ook al moet ik 6 uur ervoor rijden ..... geen probleem ....

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #24 Gepost op: december 29, 2009, 18:55:57 pm »
van jou weet ik dat ja :) vind ik ook hoor ;)

maar inmiddels is er misschien wel meer te vinden..  :CENS
ik zou in ieder geval bij een kweker even goed doorvragen

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #25 Gepost op: december 29, 2009, 19:05:24 pm »
ik ben het niet voledig eens met u, hier worden de kuikens alleen weg genomen van de ouders als ze voledig zelfstandig kunnen eten, en toch krijg je ze nog handtam zonder problemen

Gelukkig maar , het is het beste ... en zoals ik tegen Sonic al zei ... ik spreek over 3 jaar geleden .. daar is mijn menig eigenlijk op gebaseerd ...

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #26 Gepost op: december 29, 2009, 19:11:26 pm »

Zo vind ik het de beste manier.
maar jij hebt geen halsbandjes he.. jammer.. anders hadden we gelijk een goede te pakken!  :-*

marieke

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: december 29, 2009, 19:23:57 pm »
ik heb ze wel gehad, maar heb ze gegeven aan mijn kleinzoon

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #28 Gepost op: december 29, 2009, 20:20:51 pm »
Goed hoor Marieke, wachten tot ze zelfstandig zijn is het allerbeste!!  :thumsup:

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #29 Gepost op: december 30, 2009, 10:28:27 am »
ik wil ook nog effe reageren na aanleiding van het bericht van Diesel..

Halsbanden worden niet vaak binnen gekweekt of als huiskamer vogel gehouden..
Valken,aga's,ara's etc.. worden vaker gehouden en worden sneller "tam gemaakt"door de kwekers.
Halsbanden is idd een ander verhaal.. veel kwekers van halsbanden kweken idd niet voor huiskamer vogels maar op kleuren..

En dat terwijl het hele leuke en slimme vogels zijn..

maar ik moet Diesel dus gelijk geven.. het is of een zelfstandige vogel of een handopfok..
iets er tussenin word niet vaak gedaan door de halsbanden kwekers...