Auteur Topic: Tot welke leeftijd vogels plaatsen bij huidige vogels?  (gelezen 2565 keer)

Kristel

• Gast
Tot welke leeftijd vogels plaatsen bij huidige vogels?
« Gepost op: januari 25, 2010, 15:40:59 pm »
Ik heb er al wat over geschreven in een ander topic, maar was daar niet helemaal op z'n plaats denk ik.

Ik heb sinds afgelopen vrijdag 2 pyrrhura's (mollinae cinnamon). Ik heb een enorme kooi (soort kamervoliere), en daar is nog voldoende ruimte over. Ik vind ze allemaal prachtig, dus ik zou er wel 1 of 2 bij willen. Bij Babyvogels (waar mijn eerste pyrrhura's vandaan komen) zei men dat ik er dan minimaal 2 bij moest zetten, omdat de 4e anders problemen zal krijgen met de eerste 2 (klinkt logisch). Ook werd me geadviseerd dit te doen binnen 3 maanden, omdat ze binnen die tijd geen problemen zullen krijgen met elkaar, maar als ze ouder zijn wel. Vandaar dat ik er nu maar meteen achteraan ga. Klopt dit inderdaad? Moet ik ze binnen 3 maanden 2 nieuwe vrienden geven, en daarna niet meer (in dezelfde kooi)? Moet ik er zowiezo 2 bij zetten in plaats van 1? Kan ik er ook 1 of 2 maisparkieten bij zetten?
Jonge maisparkieten heb ik (tot nu toe, dat zeg ik er alvast bij) nog niet kunnen vinden, alleen oudere vogels.

Is er iemand die op dit moment Pyrrhura's (of maisparkietjes natuurlijk) heeft zitten, die binnenkort naar 'n nieuwe kooi mogen? Zo ja, wat voor pyrrhura's, en wat moeten ze kosten?

Alvast bedankt!

Groetjes, Kristel

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Tot welke leeftijd vogels plaatsen bij huidige vogels?
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2010, 16:38:43 pm »
als je er een andere soort bij zet kan je er beter van elk 2 hebben als 1 van 1 soort en 2 van de ander..
die ene wordt dan een beetje alleen denk ik

wbt de leeftijd maakt het geen bal uit, de ene went sneller dan de ander,
als je na 50 jaar alleen ineens een gaai met zn 2 zet is dat misschien wel een probleem
maar zo op kort termijn is dat geen probleem.

SLUIT NIET UIT dat het ook niet kan klikken, wij mogen ook niet iedereen!

ik heb geen ervaring met pyrrhura's, dus ik weet niet of die met 3 kunnen..

arnootje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 25, 2010, 16:50:14 pm »
in het begin zal het allemaal wel goed gaan, maar als ze op een gegeven moment broedrijp zijn zou ik het niet meer aandurven. Of je moet echt een buitenvlucht van enkele vierkante meters hebben. Andere vogels is geen optie, die gaan voer voor je pyrrhura's worden, hoe groot ze ook zullen zijn.

Kristel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 25, 2010, 16:54:49 pm »
Bedankt voor jullie reacties! Maisparkieten maar vergeten dus... Maar dat maakt niet uit, ik vind pyrrhura's erg leuk, speels en mooi. Die van mij vermaken zich goed in de kooi en halen de raarste fratsen uit.  Wat een mafkeesjes! Maar goed, ik zal eens op m'n gemakje op zoek gaan naar 2 pyrrhuravriendjes.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: januari 25, 2010, 17:47:31 pm »
Ik heb ook 2 pyrrhura's van bijna 4 jaar.
Ik zoek eigenlijk ook een ander huisje voor ze,
maar ze kunnen absoluut niet bij andere kleine
vogels in de voliere. Ze hebben hier een aratinga afgeslacht.
Voorheen ging het wel maar ineens dus niet meer.

Kristel

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 25, 2010, 19:30:31 pm »
Hm, en dat terwijl ik gedacht had dat de aratinga wat feller zou zijn. In dat geval kan ik het dus beter bij soortgenoten houden. Gewoon andere pyrrhura's erbij zetten, met z'n tweetjes tegelijk.

arnootje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 25, 2010, 20:56:08 pm »
Hoi Kristel,  Volgens mij begreep je mij en antonia niet helemaal, zoals ik al zei kan het met 3,4,5 enz enz pyrrhura's goed gaan totdat ze broedrijp worden. Vanaf dat moment gaan de hormonen opspelen en zul je zien dat er steeds meer en vaker ruzie van komt. Dit geld voor bijna alle soorten aratinga's en Pyrrhuras, ik weet dat het met de Pyrrhura Perlata perlata wel goed gaat hier worden zelfs goede koloniebroed resultaten geboekt in een ruim genoege voliere.

Dus ben slim en blijf gewoon bij 2 vogels en geniet hier lekker van of schaf een extra kooi aan voor het geval het helemaal verkeerd gaat.

Kristel

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 25, 2010, 21:05:24 pm »
Hoi, dan begreep ik je inderdaad verkeerd. Jammer, had een kleine uitbreiding wel leuk gevonden. Vind die Perlata Perlata wel erg mooi trouwens, maar goed, de twee cinnamons heb ik natuurlijk al. Had ik dit eerder geweten, dan had ik misschien van begin af aan voor Perlata perlata gekozen ipv cinnamon... Maar bedankt voor jullie tips in ieder geval.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2010, 21:22:48 pm »
Wat mij niet helemaal duidelijk is: als de hormonen beginnen op te spelen, kan dit problemen opleveren. Maar is dit ook het geval als je twee mannetjes bij elkaar hebt? Of verwachten jullie die problemen en ruzies alleen bij 3 of meer vogels in een kooi?

arnootje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2010, 06:01:51 am »
alleen bij 3 of meer

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2010, 22:33:30 pm »
Oh, ok. Ik dacht al, was ik net zo ver dat ik er toch maar over nadacht een vriendje voor Marcus te zoeken.....
Nu gewoon even denken of ik het wel wil en dan wachten tot de rust bij ons is weergekeerd (bezig met verbouwing nieuwe huis, binnenkort verhuizen) en een geschikt adres vinden. Is het trouwens beter een heel jong (net zelfstandig, ik wil geen handopfok) vogeltje te nemen, of eentje ongeveer net zo oud?