Auteur Topic: veeruitval en niet meer kunnen vliegen  (gelezen 8704 keer)

Offline Marian

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: veeruitval en niet meer kunnen vliegen
« Reactie #15 Gepost op: januari 27, 2010, 23:52:15 pm »
o wat erg  :cry: is dat ook dodelijk voor de vogel  :CENS ik hoop maar dat ie iets heb waar wat aan te doen is. heel veel sterkte  console

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #16 Gepost op: januari 28, 2010, 07:19:49 am »

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #17 Gepost op: januari 28, 2010, 08:00:14 am »
Sorry maar hier wil ik even op reageren :-[

Wij hebben een Rosé die drager is, gewoon netjes in de veren en niet ziek, reactie van vogelarts was dat 90% van de rosé's drager is maar zelden tot nooit ziek.
Wij hebben een voliere waar wij bij onze allereerste broedronde (en tevens allerlaatste om die reden) een aantal jongen vlak voor het uitvliegen de staart en slagpennen verloren, dus kruipersziekte. Deze jongen hebben na de rui gewoon al hun veren weer gekregen en zouden nu nooit herkend kunnen worden als kruiper.
Een volwassen vogel verliest niet zijn pennen vanwege kruipersziekte, is mij verteld door diezelfde vogelarts.

Is ie zijn slagpennen verloren, of heeft ie ze eruit getrokken.
Het zal waarschijnlijk een popje zijn, misschien erg last van hormoontjes?

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #18 Gepost op: januari 28, 2010, 20:19:06 pm »
Een volwassen vogel verliest niet zijn pennen vanwege kruipersziekte, is mij verteld door diezelfde vogelarts.
als ik het juist begrepen heb is het vogeltje zo'n 6 maanden, precies de leeftijd waarop de jeugdrui plaatsvind.

cihan

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2010, 13:11:53 pm »
klopt ca 6 maanden oud.
is veeruitval (als het niet ernstig is) so'n beetje enig van deze ziekte?
Heeft het wel of geen zin naar de vogelarts te gaan en als laatste ik lees soms dat de veren later weer terugkomen en soms lees ik dat nooit meer terug komt, wat is waar?

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2010, 13:58:19 pm »
Ik verwacht eigenlijk niet dat het kruipersziekte is, vanwege de ervaring die wij hiermee in de voliere hebben.
Deze ziekte kent natuurlijk wel verschillende gradaties en wij hebben de "milde" vorm dan waarschijnlijk. De enige manier om dit te testen is via bloedonderzoek.
Ik zou naar een vogelarts gaan met de vogel en dan ook wat uitgevallen veertjes meenemen.
Waarschijnlijk zal de vogelarts ook testen op luis/mijt en als dat het gaval is, is dat goed te behandelen.
Kun je ook een foto plaatsen van een uitgevallen lange veer (slagpen of staartveer)?

@ Neophema Plaza: juist met die jeugdrui kregen onze parkieten weer al hun pennen terug en zagen ze er weer normaal uit.

cihan

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: januari 29, 2010, 16:33:20 pm »
ik hoop van harte dat het geen kruipersziekte en dat het weer goed kan komen. Als ik vanavond thuis ben zal ik wat foto;s van de losgeraakte veren op zetten.
wordt na 20:00 uur.

O ja ik schreef al dat druppels tegen mijnt gekocht hadden, als het door luis of mijt kwam zou het nu niet helpen?
En trouwens is het de bedoeling dat de behandeling dagelijks wordt toegepast of gewoon 1 of 2 keer en dan 1 maand later weer? Zo heb ik het gedaan.
Op pakje staat niets over de frequentie. Of helpt dit niet tegen luis of bepaalde soorten mijt?
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2010, 16:51:51 pm door cihan »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #22 Gepost op: januari 29, 2010, 18:27:15 pm »
volgens mij is dat een pakje met 2 tubetjes, een keer en dan na een week weer dacht ik.. dan zijn beide tubes op..
zoveel zit er niet in ook.. in de nek he, niet op de buik :)

een vogelarts kan beter zien of het luis of mijd is dan wij ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #23 Gepost op: januari 29, 2010, 21:51:07 pm »
@ Neophema Plaza: juist met die jeugdrui kregen onze parkieten weer al hun pennen terug en zagen ze er weer normaal uit.
laten we hopen dat ik ongelijk heb  ;)

cihan

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: maart 29, 2010, 13:00:47 pm »
We zijn een tijd terug bij de vogelarts geweest en ze zei dat het een genetische afwijking was. Inmiddels is hij nog kaler geworden en we beginnen medelijden met hem te krijgen. Eerlijk gezegd willen we "van hem af"zo lijdend toezien is niet leuk. Als zo doorgaat houdt hij geen veer meer over. Wat kunnen we het beste doen? Lten inslapen, zo ja waar  hoe?
Ikdenk niet dat iemand deze parkiet wil hebben.
Iemand suggesties??

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #25 Gepost op: maart 29, 2010, 15:02:54 pm »
als je over inslapen denkt zou ik het eerst goed bespreke met de dierenarts  :CENS of het vogeltje pijn heeft of er zwaar onder lijd :CENS dan heb je geen keus vindt ik want een diertje hoeft niet te lijden das zielig  :( maar weet wel dat verhaal van die kakatoe die ziek was en had bek en verenrot was helemaal kaal mmaar in zijn wereldje heel gelukkig zag er alleen niet uit zo een kale kip :(maar hij speelde errop los en kwekke dansen noem maar op en had geen pijn :CENS ik denk dat een goede vogelarts je heel goed kan begeleiden met hoe of wat  ;) sterkte met alles  console 

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #26 Gepost op: maart 29, 2010, 16:43:24 pm »
tja in laten slapen..
kijk ik ben het met mn voorganger eens..als het beestje nergens last van heeft... waarom dan zn leventje afnemen? omdat hij "lelijk"is
kennissen van mij hadden ook een grasparkietje die half kaal was en regelmatig van zn stok afviel.. dat was volgens de VA gewoon door inteelt.. eigenlijk gewoon een "mongooltje"als ik het zo hard mag zeggen... maar het was een stik lief beestje en hij had de tijd van zn leven... geen pijn oid..
het beestje is ruim 8 geworden en ook hun dachten erover toenom hem te laten inslapen...
achteraf gezien waren hun heel blij dat ze hem toch nog 8 jaar hebben gegeven.. want het was een heel leukbeestje!

als het diertje er last van heeft of pijn ja dan vind ik het een ander verhaal,
ik zou toch persoonlijk de VA opzoeken en vragen wat die er van vind....

cihan

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: maart 29, 2010, 17:29:26 pm »
heb nu 2 foto's bijgevoegd, zie nu wondjes (?) daar waar hij de veren afplukt. De vogelarts heeft niets van luizen of iets deregelijks gezien, begin wel te vermoeden alsof hij ze zelf uittrekt, zeker nu er een compeet nieuwe kale plek onder de vleugels is ontstaan.
Heeft iemand idee wat voor wondjes/bultjeds dat zijn onder de veren? Daar waar hi jniet met zijn snavel bij kan is niets aan de hand (z'n kopje)

en

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #28 Gepost op: maart 29, 2010, 17:49:44 pm »
pfoe nee ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen... het enigste wat me te binnenschoot was.. littekenweefsel? door het continu beschadigen van de huid... ???

arm ding.. issie wel tam ofniet?

cihan

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: maart 29, 2010, 18:06:11 pm »
Redelijk tam niet 100%
wat kunnen we dan doen?