Auteur Topic: Vliegen  (gelezen 1211 keer)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
Vliegen
« Gepost op: februari 12, 2010, 18:03:07 pm »
Marcus kon vliegen voordat Pascal hem kortwiekte. Bij ons vloog hij nooit, behalve als hij erg schrok. Dan fladderde hij op en ging in een dalende lijn naar de grond. Die lijn werd steeds minder schuin doordat hij nieuwe vliegpennen kreeg. Nu heeft hij flink wat nieuwe vliegpennen maar echt vliegen deed hij nog niet. Hij vloog wel hoger op en verder horizontaal als hij ergens van schrok. Maar het kwam niet in zijn koppie op dat, als hij op zijn kooi zit en naar ons toe wil, hij kan vliegen. Dan zit hij minuten lang te wippen op de hoek van de kooi en gaat uiteindelijk schreeuwen in de hoop dat we hem komen ophalen.
Nu krijgt hij langzaam aan door dat hij kan vliegen. Als hij van schrik opvliegt kan hij gericht onze richting opvliegen en bij ons landen. Wat ik me afvraag is of hij gewoon niet graag vliegt of dat hij het niet goed meer weet om het expres te doen. Denken jullie dat hij het ooit leuk gaat vinden?
Ik twijfel heel erg of ik hem weer zou willen (laten) kortwieken. Als hij nu die spieren wat meer oefent lijkt me dat niet slecht. Maar aan de andere kant, als hij het nu niet gebruikt, mist hij het ook niet als hij gekortwiekt wordt. Daarnaast zou ik het eigenlijk ook wel leuk vinden als hij wel kan vliegen en naar ons toe vliegt als hij los mag en bij ons wil zitten.

Hoe zijn hier de meningen over kortwieken?

Offline Bobbie

• Aan de leg
Re: Vliegen
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2010, 18:19:12 pm »
Ik heb hetzelfde met Dinky. Ik twijfel ook. Ze is haar hele leven gekortwiekt geweest en nu vliegt ze stukjes. ze krijgt nu door dat als ze bij me wil zijn, ze alleen maar haar vleugels uit hoeft te slaan. Zolang ik twijfel doe ik niets, laat de veren gewoon groeien. Dit omdat ze toch niet los mee naar buiten gaat, altijd in een bench of in de rugzak. Ben er al eens 1 kwijt geraakt omdat ik te laat was met wieken. Die kon ineens de lucht in. vandaar dat er geen vogel meer los mee gaat naar buiten.

Juultje wil ik wel kort houden. Die vliegt als ze broeds is Dinky aan. Als ze dan ook nog eens kan vliegen is dat niet prettig voor Dinky natuurlijk. Juutlje hokt samen met Bumba dus die 2 hou ik dan maar kort in de vleugelveren.

Kort samengevat :-[ : ik twijfel. Zolang ik twijfel blijft de schaar in de la. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2010, 18:30:07 pm »
Je zou het uit kunnen proberen he? Ik kan het niet doen ivm de poes.. die loert toch al zo op Koosje..

Het kan zijn dat hij ongekortwiekt wat minder tam is.  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2010, 00:00:39 am »
ik merk het met lucky heel erg, die gaat nu echt goed vliegen, maar het liefste wordt meneer nog overal gebracht en gehaald..
ik denk dat dat gewoon gewenning is en opvoeding, ik denk dat je hem, net als ik trouwens, onbewust geleerd hebt dat als hij gaat kontdraaien op zijn kooi of op de boom, dat je hem komt halen! omdat hij toch niet kan vliegen , nu hij dat wel kan, blijft hij het oude vasthouden tot jij hem goed geleerd heb dat hij zelf kan vliegen..
zich zelfstandig mag en kan verplaatsen!

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2010, 22:29:42 pm »
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Marcus is nu een keer of 3 naar me toegevlogen, min of meer bewust. Hij kan echt goed vliegen. Een keer vloog hij onder de tafel tussen de stoelen en onder een stoel door richting zijn kooi, bedacht zich, bleef even bij zijn kooi in de lucht hangen (als een kolibrie, heel apart) en draaide zich toen met een vloeiende bocht/duikvlucht richting de bank waar wij zaten om vervolgens mooi op de uitgestrekte arm te landen!
Maar het lijken toch nog steeds vergissingen, hij is vaker om aandacht aan het piepen en wippen op zijn kooi in de hoop dat we hem komen halen.
Ik twijfel nu wel nog meer. Het is echt superleuk om hem zo te zien vliegen en als hij naar ons toekomt. Maar het maakt het natuurlijk wel moeilijker hem veel los te laten. In ons nieuwe huis, waar wij over een maand hopelijk gaan wonen, kunnen een hoop ramen en deuren naar balkon open. Heerlijk lekker veel frisse lucht! maar ook heel veel gevaarlijke ontsnapkiertjes. Bij mijn ouders zijn wij eens een keer een heel tam grasparkietje kwijtgeraakt door een deur die openging. Gelukkig de volgende dag weer kunnen vangen. Maar dat heeft mij wel geleerd, hoe tam ze ook zijn, als ze eenmaal buiten vliegen......

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2010, 22:57:13 pm »
Ik merk het aan Sjakko ook hoor. Ze kan vliegen, maar doet het niet. Ze gedraagt zich alsof ze nog gewiekt is. Nu ik hoor van je nieuwe huis en de ramen zou ik het gewoon lekker laten zoals het was (gekortwiekt), hij weet toch niet beter en het is echt idioot gevaarlijk, ze zijn zo foetsie!!  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2010, 09:45:44 am door Loes »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2010, 00:13:04 am »
.... In ons nieuwe huis, waar wij over een maand hopelijk gaan wonen, kunnen een hoop ramen en deuren naar balkon open. Heerlijk lekker veel frisse lucht! maar ook heel veel gevaarlijke ontsnapkiertjes. ..

als je dit nu al weet zou ik nu al beslissen!

want als je eerst hem verhuisd en erna binnen korte tijd beslist hem toch weer te wieken zijn dat 2 drastische veranderingen voor hem in korte tijd,
dat lijkt me niet best voor het beestje.. beter nu alvast wennen aan niet meer vliegen en over een paar maanden wennen aan een nieuw huisje,
als beide veranderingen op kort termijn van enkele weken..

succes!