Auteur Topic: Lam pootje Catharina parkiet  (gelezen 5747 keer)

Irmpje

• Gast
Lam pootje Catharina parkiet
« Gepost op: februari 21, 2010, 16:33:46 pm »
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb 4 Catharina parkieten waarvan 1 sinds een week een hangend pootje heeft.
Hij kan wel met zn scharnier boven aan zn pootje goed bewegen maar zn klauwtje zelf zit helemaal geen kracht meer in dus die hangt er maar een beetje bij. Hij zit dus ook elke keer met zn lamme pootje vast tussen de tralies dus dat is best wel een zielig gezicht ! :-(

nu zijn we hiervoor naar dierenarts geweest en hebben we Endrofloxoral Drops hiervoor gehad. Dit moeten we 10 dagen geven en als het niet zou helpen zou de arts het ook niet weten ?

Heeft iemand hier enige ervaring mee ??

Alle hulp is welkom !!

Groetjes Irma

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Lam pootje Catharina parkiet
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2010, 17:54:03 pm »
Endrofloxoral Drops: das toch antibiotica?
weet niet of dat zal helpen, zal eerder een spier of bot iets zijn..

zou een vogelarts raadplegen , met spoed!
een dierenarts heeft oppervlakkig verstand van vogels, maar is hierin niet kundig genoeg hoor!!

sterkte!

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2010, 18:10:21 pm »
ik zou ook naar de vogelarts gaan  ;)

Irmpje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2010, 21:37:35 pm »
Hoi Hoi,

Nou ben naar de vogelarts geweest daar hebben we pijnstilllers meegekregen om in het water te doen. Ook pallets om wat aan te sterken alleen dit alles helpt niets.........Ik had van de week gebeld omdat er geen vooruitgang zit maar het enige wat ze kunnen doen is een rontgenfoto maken en dan kunnen ze zien of het pootje gebroken is of dat er een spier gescheurd is....( alleen daar kunnen ze dan niets aan doen ) dus heeft het tijd nodig om te genezen.Het is ook een heel klein beestje dus opereren gaat hem niet worden mocht er iets vanuit de rug mis zijn :(

Alleen nou begint rond het pootje de veertjes grijs te worden en volgens  mij zit hij ze eruit te trekken of valt het ervanzelf uit.......

dus ik weet niet meer zo goed wat ik kan doen eigenlijk.

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft ???? Allle tips zijn welkom !!

Groetjes Irma

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2010, 22:09:12 pm »
och jee.. lastig verhaal dit..

heeft het beestje zelf pijn? denk je dat het pijn heeft?
de veertjes rond het pootje worden waarschijnlijk meer geschuurd dan gepoetst waardoor ze vies blijven..

marieke

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2010, 07:03:33 am »
als het pootje gebroken is kan je er een spalk rond doen, heb ik al gedaan met een kanarie en het pootje is terug goed gekomen.
maar dat had de VA toch moeten zien of het gebroken is

Irmpje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2010, 21:33:11 pm »
Hoi Hoi,

Ja het was bijna zeker niet gebroken....je ziet geen breuk of nix...pootje zit er voor de rest normaal uit alleen hij houdt hem constant omhoog en als hij aan het klimmen is sleept het pootje erachteraan. De vogelarts dacht eigenlijk niet dat het gebroken was. Het beestje ziet er niet uit dat hij pijn heeft.
Hij eet gewoon goed,,,en zit zich te poetsen alleen ook de veertjes rondom zn pootje gaan er steeds vreemder uitzien.

Dus ik weet ook niet wat ik moet doen.

Met vriendelijke groet,

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2010, 22:05:12 pm »
Bij ons was een keertje een Turquoisine pop die had vast gezeten in het rooster van het raam, hierdoor klemde haar pootje niet meer rond de stok en gebruikte ze het ook niet meer, deze parkiet zat meer op haar pols en zocht de bredere natuurlijke takken op voor betere steun. Haar veren aan de poot bleven hetzelfde,wel nam ze een horizontaal blok ipv een verticaal blok en heeft nog twee nesten groot gebracht hier, bij de kweker waar ze nu is gaat het nog steeds goed met haar. Misschien heb je hier iets aan. ;)

Irmpje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2010, 21:57:48 pm »
dat is precies wat de catharina nu ook steeds meer doet...hij gaat op zn pols zitten. Het is alleen te hopen dat die veren van tijdelijke aard is anders gaan we maar weer langs de vogelarts. Die arten kosten meer als het vogels zelf  :)

Maarja.....als je om vogeltjes geeft dan maakt dat ook niet meer uit

Bedankt voor jullie berichtjes !!!!

Offline coco

• Birds are the most amazing thing in the world
  • Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Welkom op de site
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2010, 13:31:02 pm »
succes nog met je parkiet  :thumsup:

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #10 Gepost op: maart 16, 2010, 14:34:38 pm »
er is niks te zien?
ook geen verkleuring van de poot?
dan denk ik dat het gekneusd is..
hou hem/haar maar goed in de gaten..
toch kunnen vogeltjes met een "handicap"nog een heel leuk leventje leiden hoor..
ik heb hier een vogel met een "gewiekte"vleugel (door moeders afgebeten) en de kweker zei die kan nooit meet vliegen...
nou Charlie vliegt hoor!! al zijn het maar kleine stukkies maar hij vliegt en hij heeft veel plezier!! dus ze leren er wel mee omgaan als het nodig is!
als ze maar geen pijn hebben!

groetjes!

Irmpje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 16, 2010, 21:41:35 pm »
Nee er is echt niks te zien ! het ziet er exact hetzelfde uit als zn gezonde pootje....maar ik moet ook zeggen dat ie er steeds beter om kan gaan.
Maar ik hou het zeker in de gaten als iets me niet bevalt zit ik ook weer bij de arts

Zelf heb ik ook het gevoel dat ie gekneusd is

Groetjes

Auk13

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 10, 2010, 01:13:57 am »
Mijn catharina had ook een lam pootje. Volgens de vogelarts had hij klem gezeten met z'n pootje en zich losgerukt, waarbij een zenuw onherstelbaar beschadigd was. Is niet meer goedgekomen. Zijn pootje was een soort kluwen, waarmee hij overigens wel verbazend hard kon rennen. Maar op de kop hangen, wat ze graag doen, was wel moeilijk, natuurlijk. We moesten wel erg op de groei van de nageltjes letten, want die dreigden in z'n vlees te groeien als ze te lang werden. Kortom: heel jammer, maar niet levensbedreigend. Maar misschien was dit toch iets anders: zijn pootje zag er echt niet meer uit als een normaal pootje.
Hij leeft niet meer, tot ons verdriet, maar dit had niets met het pootje te maken.
Succes,
Auk