Auteur Topic: verdampen van etherische olie slecht voor parkieten?  (gelezen 1206 keer)

marijnvdzaag

• Gast
verdampen van etherische olie slecht voor parkieten?
« Gepost op: maart 31, 2010, 19:50:16 pm »
Ik kocht net twee flesjes met van die lekkere ruikende olie voor de verdamper met waxinelichtje die ik laatst had gekregen. Nu vroeg ik me wel plotseling af of die dampen slecht zouden zijn voor mijn twee catherina's die in de zelfde kamer leven... Op de flesjes zie ik een oranje teken met een zwart kruis staan (irriterend). Op beide flesjes staat dat het dipenteen bevat en daarover staat letterlijk de volgende boodschap:

...kan overgevoeligheid veroorzaken bij contact met de huid. is schadelijk voor in het water levende organismen. kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken.

Oftewel, er staan alleen waarschuwingen voor het spul dat kan irriteren en in water schadelijk kan zijn voor waterdieren. Nou is het wel zo dat ik het dus verdamp en misschien komen de schadelijke stoffen daarbij niet eens in de lucht, dat weet ik niet zeker. Enige gefundeerde adviezen hierover? Vast bedankt.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: verdampen van etherische olie slecht voor parkieten?
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2010, 19:51:50 pm »
ik DENK dat het met overmatig gebrui wel schadelijk kan zijn.
Goed ventileren en niet elke avond 6 kaarsjes met dat spul aansteken

marijnvdzaag

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2010, 19:56:02 pm »
Quote van de engelse wikipedia over dipentene (limonene):

"No information is available on the health effects of inhalation exposure to d-limonene in humans, and no long-term inhalation studies have been conducted in laboratory animals."

Lijkt erop dat de kans vrij klein is dat het negatieve effecten heeft, inderdaad zolang ik er niet belachelijk scheutig mee ben. Er wordt voornamelijk over kleine, onzekere kansen gepraat op lange termijn. Correct me if I'm wrong...

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2010, 20:03:08 pm »
correct

net als met bier

geniet maar gebruik met mate  ;)