Auteur Topic: Fabrieks-of natuurlijke zitstokken  (gelezen 6679 keer)

Haize

• Gast
Re: Fabrieks-of natuurlijke zitstokken
« Reactie #30 Gepost op: augustus 10, 2005, 11:36:51 am »
Nou, ik heb gisteren dus wilgentakken gehaald. Ik heb ze direct op maat gezaagd en opgehangen. Eerst vonden mn vogels (behalve mn nieuwe Catharina's heb ik ook nog 3 koppeltjes tropen in mn binnenvoliere; deze zitten er echter al ruim een jaar in) het wel een beetje eng, al die nieuwe takken en bladeren. :o

Maar nu zien ze wel in dat het toch wel erg leuk & gezellig is; ook de Catharina's begonnen gisteravond te vliegen en te onderzoeken. Ze vinden het dus wel redelijk geslaagd, heb ik t idee.

Ik heb nog een paar grotere takken over en die ga ik vandaag aan de achterkant van mn voliere bevestigen, zodat ze daar lekker overheen kunnen klauteren. Lijkt me wel een interessant projectje voor in mn vakantie. S kijken of mn vogels het daarmee eens zijn...  :CENS;D

dylantjuh

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: augustus 10, 2005, 11:44:55 am »
Haha die van mij doen helemaal niks met wilgentakken..

Haize

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: augustus 10, 2005, 11:48:40 am »
Haha die van mij doen helemaal niks met wilgentakken..

O, echt waar, wat voor vogels heb je dan? :CENS

dylantjuh

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: augustus 10, 2005, 11:49:23 am »
Grasparkietjes

Haize

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: augustus 10, 2005, 11:52:55 am »
Ok, mss zijn die minder geneigd tot knagen dan? :-[

Rupicola

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: augustus 10, 2005, 12:24:19 pm »
 :D
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 00:40:27 am door Rupicola »

Haize

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: augustus 11, 2005, 10:50:58 am »
ik zou toch met enige regelmaat takken blijven geven. Is namelijk ook zeer bevordelijk voor de ontwikkeling (of herstel) van het evenwichtsgevoel en de pootjes, die verschillende diktes moeten omklemmen.Ik hen groepjes grasparkieten die helemaal gek worden van plezier als ze wilgentakken krijgen!

Noot:
Sommige soorten moet er echt even een poosje aan wennen voordat ze in de gaten hebben dat die takken zo leuk zijn.
Ik weet dat er vogels zijn die soms wekenlang niet weten wat ze er mee moeten of er in eerste instantie min of meer bang voor zijn. Geldt voor meer zaken (Douchen bijvoorbeeld) bij vogels die het nooit eerder hebben meegemaakt.
Groot is dan ook het voordeel als ze in de gelegenheid zijn om dergelijke zaken af te kijken van andere vogels.
Dan is de terughoudendheid van de (nieuwe) vogel(s) meestal een kwestie van dagen.

Ja, dat klopt wel ongeveer als ik dat vergelijk met mijn ervaring uit de praktijk met mn Catharina's. Ik heb eergisteren mn meeste zitstokken vervangen door zitstokken van de wilg. Hierop volgde nog geen echte reactie. Behalve dan van mn tropen, die elke verandering enthousiast begroeten; deze vogels zijn zeer nieuwsgierig & levendig.  ::)

Mn Catharina's, net vorige week aangeschaft, vonden het vooral eng en ook wel een beetje spannend allemaal. Mn tropen hebben wel eerder een dergelijke 'herinrichting' meegemaakt en zijn niet zo erg meer onder de indruk dus. ;D

Gisteren heb ik de rest van de voliere 'beplant'met wilgentakken en nu komen de Catharina's ook langzaam los. Ze beginnen te klauteren, onderzoeken en knagen nu ook op de talrijke takjes. Ze maken hier ook redelijk geluid bij; ze murmelen nogal. Ik ben zo vrij hieruit af te leiden dat dit in dit geval betekent dat ze het leuk/interessant vinden.  :thumbsup:

jb

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: augustus 11, 2005, 14:21:39 pm »
In deze tijd van het jaar streef ik er naar om alle vogels minstens eens per maand, maar liever vaker nieuwe wilgentakken te geven. Alle oude takken gaan er dan uit.
Laatst had ik mijn muller amazones nieuwe takken gegeven. Toen ik daarna buiten de voliere liep, deden de geelvoorhoofd amazones in de naburige voliere heel jaloers en probeerden door het dubbelgaas aan de wilgen van de mullers te knagen. Ze waren echt in jubelstemming toen zij ook nieuwe takken kregen. Meestal hebben ze het grootste gedeelte binnen een week gestript, mijn witvoorhoofd amazones zijn daar ook heel snel in.

Ik plaats de takken van verschillende dikte op allerlei manieren: scheef, recht, krom, aan kettingkjes, aan touwen etc.

Rupicola

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: augustus 11, 2005, 20:55:51 pm »
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 11:01:12 am door Rupicola »

Ton van jaantje

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: augustus 12, 2005, 00:48:00 am »
Java hout als zitstokken is wel duur 25 euro voor een vertakte zitstok, maarhoelang heb je je gaai en wat is dan 25 euro. In middels hebben we er 4 van plus slijtstokken in diverse afmetingen en vormen maar ook die zijn prijzig 15 tot 22 euro
En inderdaad ze kunnen eeltknobbeltjes krijgen, het blijft moeilijk een natuurlijke omgeving na te bootsen. ik durf geen hout uit de natuur te nemen ben bang voor bacterien en schimmels  je weet immers ook niet als het hout bespoten is.

Rupicola

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: augustus 12, 2005, 11:16:32 am »
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 00:41:06 am door Rupicola »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #41 Gepost op: augustus 12, 2005, 11:25:38 am »
Ik neem wilgentakken mee van de rivier, maar was inderdaad wel wat huiverig voor schimmels etc. Omdat ik zag dat anderen het ook gewoon doen en er dus blijkbaar niets aan de hand is, ga ik ermee door.. :thumbsup:

Haize

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:15:14 pm »
Ja, ik neem de takken ook zo mee uit de natuur en plaats ze zonder behandeling in het vogelverblijf. Ik let er alleen op dat deze takken niet bespoten zijn of te dicht bij de weg hun oorsprong hebben, ivm uitlaatgassen. ::)

Heb mn binnenvoliere t liefst zo natuurlijk mogelijk; dus, natuurlijke (wilgen) takken, beukensnippers met losse takjes en bladeren en steentjes op de vloer. De vloerbedekking, naast beukensnippers, wissel ik af nav t betreffende seizoen. Bijv. vorig jaar in de herfst/winter heb denneappels geplaatst. Vonden mn tropen ook geweldig, want daar kun je in pikken, en dan gaan ze wel ns rollen... ;D

Met mn nieuwe Catharina's is t tot nu toe afwachten, omdat ik pas eergisteren klaar was met herinrichten, maar mn tropen vinden t echt geweldig, die variatie. Ze zijn dan echt de hele dag in de weer om alles toch maar zoveel mogelijk te kunnen inspecteren. 8)

Maar de Catharina's zijn nu wel een stuk levendiger, valt me op, nadat de binnenvoliere in n mini-jungle is veranderd! Dus we houden dit ritme maar in stand, denk ik.:)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #43 Gepost op: februari 20, 2006, 20:25:05 pm »
kheb dit topic overlezen en als ik goed begrijp mag eigenlijk bijna elk soort hout in de kooi/voliere komen
in de tuin staat ,notenboom,kerselaar,pruimenboom en perelaar,dan mag ik van elk van die bomen een tak aanbieden??
maar mag je ook jonge twijgjes geven,die vb;beginnen te botten of al kleine blaadjes hebben ?
en als ik naar de camping ga ,gaat onze flip natuurlijk mee dan kan ik hem denneappels geven,die liggen daar in overvloed,wat gaat hij een pret hebben zeg
grtzz

Cosch

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: mei 04, 2006, 11:21:42 am »
Ik heb het idee dat Kaya te weinig zit stokken heeft in zijn kooi!
Ik heb namelijk zijn slijtstok er uit gehaald en aan de buitenkant gehangen. Zodat hij daar 's avond lekker op kan zitten.
Dat doet hij ook, dus dat is wel fijn.

Nu heeft hij 2 stokken voor zijn bakjes. 1 hoge zitstok en een wilgentak schuin in de kooi. En een etensbakje hoog ik de kooi die hij gebruikt als zitstok en waar hij op slaapt.

Maar sinds ik de slijtstok heb weg gehaald, zit hij steeds meer op dat etensbakje. Ook als ik thuis kom enzo!

Coco benut al zijn stokken in zn kooi, dus daar wil ik liever geen stok uithalen!
Dus ik ga straks maar ff een mineraal zitstok kopen! Zo'n gele. En probeer ik nog een tak ergens vandaan halen!

Gr Corina