Auteur Topic: Pootje valkparkiet  (gelezen 1553 keer)

Christa

• Gast
Pootje valkparkiet
« Gepost op: juni 21, 2010, 12:19:20 pm »
Hallo,

Ons koppeltje valkjes heeft 3 jonkies.
De kleinste hebben ze in het begin een beetje verwaarloosd, door zelf bij te voeden heb ik hem er gelukkig weer bovenop gekregen.
Het probleem is dat het rechterpootje helemaal naar rechts uitsteekt, het andere pootje trekt ie wel goed onder het lichaam.
Hij zit nu wel gewoon steeds in het hok met z'n koppie omhoog en krijgt ook voeding van de ouders.

Mijn vraag is het volgende:
Kan zo'n beestje zich redden in de kooi? Ze zullen natuurlijk op den duur uitvliegen. Het broedhok hangt hoog in de kooi, en ik ben bang dat ie zo naar beneden kukelt.
Of moet ik hem/haar apart in een kooi doen? Ik heb zelf de neiging om er nog een kooi voor aan te schaffen, want ik wil het diertje graag houden.

De tweede vraag heeft ook te maken met het uitvliegen (misschien een domme vraag, maar we hebben nog nooit een nestje gehad). Moet er nog eens stok boven in het hok in het verlengde van het stokje van het broedhok? Zodat ze daar eerst kunnen gaan zitten? Of vliegen ze zo weg en redden zich wel?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Groetjes van Christa

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: Pootje valkparkiet
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2010, 15:36:24 pm »
dit heet een nestpoot of spreidpoot
je kan hem verbinden staat genoeg over op internet.

Ook met een spreidpootje kan een vogel zich op den duur prima redden.

Ze vliegen prima uit zonder een stok in het verlengde van je broedblok

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2010, 20:25:23 pm »
maar je kan er voor de zekerheid wel 1 bij doen, als er niet genoeg ruimte is op die stok voor al het grut :)

Christa

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2010, 21:50:41 pm »
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik had zelf al het idee dat het kleine beestje met 1 verkeerd pootje het wel gaat redden. Maar op een stokje?? Ik weet het niet.
En om mezelf gerust te stellen ga ik morgen toch iets maken in de kooi, zodat ze niet van een klein stokje afvallen (het is een nogal grote kooi, ze zouden dan ongeveer 1,60 meter
naar beneden vallen. Ik heb ergens gelezen dat dit wel eens gebeurd was!

Nu ben ik nog aan het twijfelen of het het "spreidpoot"vogeltje ook gewoon kan uitvliegen in die kooi of dat ik hem/haar apart zal gaan zetten.
Wat kunnen jullie me aanbevelen?

Groetjes
Christa

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #4 Gepost op: juni 21, 2010, 22:22:20 pm »
Als ze genoeg voeding krijgt en goed groeit zal dat niet zon probleem zijn.
duurt het te lang met uitvliegen kan je hem/haar er nog altijd uithalen toch?

Ik zou nartuur lekker zijn gang laten gaan en alleen ingrijpen als het echt nodig is.
Als het jong nog niet te oud is kan je het pootje ook aan het andere pootje vast maken met een elastiekje of stukje stof en dan hopen dat goed komt
heb er zo geen afbeelding van maar die kun je wel vinden op google.