Auteur Topic: Tralies likken??  (gelezen 2477 keer)

Elysia

• Gast
Tralies likken??
« Gepost op: september 22, 2010, 15:09:42 pm »
Hey,

Mijn nieuwe grasparkietje dat ik zaterdag uit het asiel heb gehaald, doet het heel goed. Maar sinds gisteren merk ik een vreemd gedrag bij hem op.

Hij likt aan de tralies! Gisteren deed hij dat zeker een half uur of langer! Ik nam een sponsje en ging over de binnenkant van de kooi, maar hij begon gewoon opnieuw op dezelfde plek. Toen ik ging slapen nam ik hem mee naar mijn slaapkamer. Hij deed het toen ff niet, en na een kwartier merkte ik dat hij weer aan de tralies likte. Vandaag heb ik hem dit nog niet zien doen, maar moest hij het weer doen wil ik toch graag weten of dit niet gevaarlijk is voor hem?

Ik zou het vreemd vinden moest hij een tekort hebben dat hij niet kan aanvullen op een andere manier. Ik geef hem dagelijks twee schepjes XtraVital voor grasparkieten, met Beaphar multivitamine druppeltjes met B6/B12, vers oestergrit, vers water, en twee keer per week krijgt hij eivoer. Hij heeft ook een mineraalblokje om aan te knabbelen, en krijgt regelmatig een vers stukje appel en het loof van worteltjes. Is er iets dat hij nog tekort komt dat zou kunnen verklaren waarom hij de kooi likt, of is er een andere reden? En hoe kan ik hem dit gedrag afleren? Ik ben net een vertrouwensband met hem aan het opbouwen.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
Re: Tralies likken??
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2010, 21:28:10 pm »
je weet zijn achtergrond neit, hij kan ook een geestelijk een tik hebben gehad bij de vorige eigenaar, waardoor dit een soort van 'tik' is geworden.
als je een goede kooi heb moet het geen probleem zijn, mocht het geen nieuwe kooi zijn even extra controleren of er geen plekjes van roest op zitten. ;)

Elysia

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2010, 21:59:13 pm »
Dank je wel voor je antwoord. Dan ben ik gerust!  :thumsup: De kooitjes hebben geen roestplekken, en ik zal hem dan regelmatig proper maken dat hij er zeker niets vies opdoet. Vandaag heb ik hem het niet zien doen. Moest hij het toch terug doen, dan ben ik tenminste niet meer zo ongerust dat hij iets gaat krijgen! Moest het inderdaad een tik zijn, dan zal die normaal wel verbeteren als hij met de andere vogeltjes samen zit en mag vrij rond vliegen.  :thumsup:

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
    • unSOUND's webstek
« Reactie #3 Gepost op: september 23, 2010, 02:31:43 am »
Ik heb een Aratinga en een aantal Kanaries die precies hetzelfde doen... Bij mij zijn het verder prima vogels zonder stress of ziekte, dus ik denk dat het gewoon iets is wat ze af en toe leuk vinden om te doen...

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: september 23, 2010, 17:06:30 pm »
Ik heb ook 2 mannetjes parkietjes hier in de voliere die samen heel vaak als het geregend heeft de tralies af gaan likken :)

Elysia

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2010, 19:58:55 pm »
Oef! Ik was ongerust omdat ik over dat gedrag nooit iets had gehoord of gelezen, en bij een google search kreeg ik ook geen resultaten! Dacht al dat er iets raar aan de hand was...  :-[

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #6 Gepost op: september 23, 2010, 20:00:57 pm »
eind goed al goed :thumsup: