Auteur Topic: Hoe het best de winter doorkomen  (gelezen 4669 keer)

Offline spritetje

• Pas uitgevlogen
Hoe het best de winter doorkomen
« Gepost op: oktober 03, 2010, 11:36:06 am »
Zoals jullie weten hebben wij hier thuis sinds een paar weken een voiliere.En het is ook het eerste jaar dat mijn vogels buiten vertoeven.
Ze hebben plaats om gewoon op hun stok te zitten in de open ruimte en ook als ze het te tochtig vinden kunnen ze zichzelf achter de panelen verschansen.de voorkant is open en de ene zijkant en de binnenkant zijn omring door een muu,ze hebben nooit wind of regen vanaf de voorkant van de voiliere.

Dus wij kunnen :
*de open delen afschermen (doorschijnend) en een nachthokje plaatsen
*de open delen afschermen (doorschijnend)
*Alleen een nachthok plaatsen

van voeding :
Wat kan je geven van extra voeding?

Wat zijn jullie voorzorgen op de winter door te komen?
Qua voeding
Qua afscherming
Andere dingen

Offline Betty

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
  • Jack & Jill
Re: Hoe het best de winter doorkomen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 03, 2010, 13:27:20 pm »
Ik heb er een vraag bij  ;)
Is er kunstmatige verlichting nodig?

Offline spritetje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2010, 14:26:47 pm »
Dat vraag ik mij dus ook af,dus de experts onder ons shoot maar  :)

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2010, 14:48:24 pm »
Wij doen zodra de gure dagen gaan beginnen:
De voliere inpakken met doorzichtig tafelzeil.
de vogels meer zonnepitten voeren (gepelde) ook vuurdoornbessen en rozenbottels die we nu plukken en invriezen.
Verder blijven wij bij ongeveer 12 lichturen per dag dit omdat de vogels anders voor 1700uur moeten eten omdat het dan buiten al donker is strakjes, onze lichtklok gaat om 7.30 uur aan en om 2000 uur uit dan dimt het licht nog toto 2030 uur waarna een nachtlichtje aanblijf. ;)

wij hebben ook binnen vluchten en binnenkooien, de voliere van de binnenkooi is in dezelfde ruimte, deze wordt vorstvrij gehouden op onge veer 5 grsden boven 0 dmv vloerverwarming en radiatoren. ;)

Offline spritetje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2010, 15:04:13 pm »
Daar heb ik het ook een probleem bij,bij dat licht,ik moet elke dag om 06.30 naar mijn werk,nu voer ik ze 's avonds net voor het donker wordt,ze zijn dit gewoon,en geeft geen problemen.Ik voer ze ook op hetzelfde tijdstip van de dag omdat 's morgens voeren geen optie is,tenzij ik de buitenverlichting aanzet anders is het in het donker te doen en ik wil ze niet laten schrikken  ;)

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2010, 19:14:04 pm »
Hoi hoi..
WAt ik in de winter doe..
mijn voliere's staan met de brede kant tegen de garage.. waar ook de ingangen voor het binnenhok inzit..(klein..)
ik heb vorig jaar mijn buiten voliere's ingepakt met windbreekgaas, en de tochgaten afgeschermd  met winddicht Folie..
dit jaar ga ik het makkelijker maken.. en gewoon raamwerken maken en daar dat windbreekgaas in.. want op een mooie zonnige dag haalde ik het gaas een beetje weg zodat ze lekker int zonnetje konden zitten.. maar met 1 groot "laken"ging dat niet echt handig..
dus dit jaar raamwerken ;)

Verder geen verwarming of verlichting.. en mijn vogeltjes eten altijd voor het donker word...naja Schransen..
in het binnenkot vriest het net wel net niet...

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2010, 19:15:04 pm »
Een simpele tl balk met een tijdklok op de balken boven je kooi is al goed genoeg om de avonduren een beetje te rekken, het wordt in de winter al gauw om 1700 donker dan is de tijd om het verse voer te eten te kort omdat ze in de winter meer verbranden doordat ze zich ook warm moeten houden dus meer energie kost. ;)

Offline spritetje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #7 Gepost op: oktober 03, 2010, 19:36:54 pm »
Dus extra lichturen en extra voer om aan te sterken

en wat met het water,ja ik weet,elke dag verversen,maar wat kun je er in doen om niet te bevriezen ,zodat we geen catha ola ijslolly's hebben  :hot:

mijn vriend mag dus wel voortmaken,zodat ik zo vlug mogelijk electriciteit heb  :please:

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #8 Gepost op: oktober 03, 2010, 21:02:17 pm »
Met koud water vullen in ieder geval warm water bevries eerder, iets erin doen doen wij niet wel wortels enzo door een beetje eivoer dit is ook vochtig. De vogels likken aan ijs om zo vocht binnen te krijgen dit werkt ook.
Als je er toch stroom krijg er zijn ringen te koop die je onder de drinkbakken kan doen deze gloeien een beetje om drinkwater vrij van bevriezen te houden  ;)

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #9 Gepost op: oktober 04, 2010, 09:14:20 am »
oke,
en het drinkwater doe ik gewoon 3x perdag verversen (als het hard vriest)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #10 Gepost op: oktober 04, 2010, 11:14:50 am »
Ik ga gewoon alleen water in het nachthok zetten, daar gaan we een vorstbeveiliger plaatsen.Ja veilig achter gaas  ;)

We hebben gisteren een Dimo dimmer besteld met tijdschakelaar en wat daglicht halogeen lampen.

Verder ga ik even op zoek voor wat voorzetramen voor de voliere en isolatiemateriaal voor het nachthok.
En dan maar hopen dat we ze vrolijk en gezond de winter door kunnen sleuren.

Offline spritetje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #11 Gepost op: december 01, 2010, 21:07:31 pm »
oef het is nu echt koud  :angry: en gevaarlijk  :angry: :angry: :angry:

maar kom,ik kon tot nu toe elke dag regelmatig hun water checken,telkens bevroren,telkens ververst.We hebben de voiliere winddicht gemaakt en het gaat goed,nu moet ik maandag terug beginnen werken en ik heb vandaag zo een warmteelementen gekocht + plastic drinkbakken voor er op.Alle inox drinkbakken eruit want het vriest toch maar aan en denk niet dat de vogels zin hebben in een rondje schaatsen  :)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #12 Gepost op: december 01, 2010, 21:46:55 pm »
Ja het is nu echt super koud :nailbiting: mijn vorstbegrenzer doet iig nog goed z'n werk gelukkig :thumsup: we gaan binnenkort ook nog ff plastic tegen de buiten voliere aan knallen zodat ze naar buiten kunnen blijven gaan om elke dag ff flink de vleugels te strekken ;)

Offline spritetje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #13 Gepost op: december 01, 2010, 22:14:57 pm »
wel ik heb een beetje overdreven,ik heb een kabel gekocht en die naar de voiliere geleid.Het werkt dus,ik ben benieuwd voor morgenvroeg.Alleen denk ik dat mijn kabel te lang was  :) , denk dat 20m genoeg ging zijn,heb er 50 gekocht  :) , morgen inkorten en onder de grond laten gaan,nu ligt hij bovengronds om de drinkbakken te depaneren  :)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #14 Gepost op: december 02, 2010, 14:55:30 pm »
Haha, beter te veel als te weinig he ;D