Ik werd in het begin ook bang omdat Kaya steeds meer begon te bijten. Degene die mij toen kwam helpen deed een dikke handdoek om de arm, en zei streng "nee" tegen Kaya als ze wilde bijten (dit werkt niet bij alle gaaien "nee zeggen", omdat dit juist bij een andere gaai aanmoedigend kan werken: dat is drama, dus dat moet per vogel getest worden). Bij Kaya werkte dat wel intimiderent.
Daarna ging de handdoek af en werd de mouw van de trui over de hand getrokken, ook toen maakte ze geen aanstalte meer met bijten: Tijdens deze oefening werd er alleen maar korte commando's gegeven: stap op en stap af, nee (streng en kort) en bij een nette opstap van Kaya een vrolijke positieve: Goed Zo!!!! Echt we hebben nog geen middag nodig gehad om het gedrag terug te draaien in een lieve niet bijtende vogel. Die zelfde dag hadden we geen handdoek of trui meer nodig om te beschermen. Nu heb ik het wel over een grijze roodstaart, bij een kaketoe zul je nog duidelijker moeten zijn dat jij de baas bent, maar vooral uitstralen en zelf geloven: ik ben niet bang! De handdoek en die mouw is een hele goeie start. Verder hoeft die man ook niks met de kaketoe te doen, als hij de vogel maar kan en durft te laten opstappen dan heeft dreigen van de vogel geen zin meer. Gewoon mouw of handdoek over de hand en streng toespreken met: stap op; niet boos worden= negatieve energie dat voelt de vogel ook, altijd rustig blijven. Kijk eens naar de hondenfluisteraar (Cesar). Deze man werkt dan wel met honden maar in de kern is wat hij de baasjes leert op elk mens en elk dier toepasbaar. Straal altijd rust uit en laat zien dat je niet bang bent. Ik ben het nu ook op mijn hond aan het toepassen, had hem steeds minder onder controle hij is 9 jaar. En serieus als je even consequent doorpakt en zelf rustig blijft dan win je in een paar uurtjes al resultaat. Zelfs ik zat van het weekend met open mond naar mijn hond te kijken

hij deed gewoon meteen na 1 commando wat ik zei

Daarbij heeft hij een gedragsprobleem, als hij eten heeft veroverd/gevonden (dus niet zijn voer in de voerbak) kun je hem dat niet afpakken, hij zal je meteen bijten, dit deed hij al enkele jaren. Een gedragtherapeute zei me eens dat hoort bij deze hond en krijg je er niet uit. Kijk terug naar de wolven, hij heeft dit instinct nu eenmaal ontwikkeld, ruil maar met een koekje wat hij heeft veroverd, dat was alles wat ik kon doen. Maar dat zorgt vaak voor gevaarlijke situatie's waar ik niet blij mee ben/was zeker bij kinderen. Inmiddels lukt het al aardig om hem van alles af te pakken, zonder dat hij ook maar dreigt met bijten. Dus je ziet maar met de juiste instelling krijg je bijna alle dieren weer op de juiste rit, leeftijd/soort maakt daarin niet uit.