Auteur Topic: mijn reis naar burkina faso (nu met filmpjes)  (gelezen 4144 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
mijn reis naar burkina faso (nu met filmpjes)
« Gepost op: december 21, 2010, 20:17:17 pm »
ik heb er een 50-tal opgeladen , zomaar willekeurig gekozen
kijk en geniet

hier al mijn kleine princesje

KLIK HIER VOOR HET ALBUM

vorlopig moet je het doen met foto's
tekst en uitleg komt wat later
en filmpjes nog wat laterder  tongue2
« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 17:39:23 pm door vivke »

Offline coco

• Birds are the most amazing thing in the world
  • Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Welkom op de site
Re: mijn reis naar burkina faso
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2010, 20:21:41 pm »
super !! dat moet een fantische ervaring geweest zijn  :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2010, 20:29:27 pm »
mijn mooiste verjaardag ooit

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2010, 22:05:52 pm »
Wauw Vivke, dat is al een heel goede indruk die we zo krijgen!! Wat een schatje is het!! En wat een mooie broek heb je aan! Leuk dat er een dromenvanger van jou daar hangt! En wat een magere ezel!  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2010, 11:24:32 am »
Mooie foto's Vivke  :thumsup:

Dat moet indruk op je gemaakt hebben  ;)
Ik zag een paar mooie batik doeken, heel mooi,
ik heb een paar heel kleine.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2010, 13:56:09 pm »
deze batik doeken worden gemaakt door franck, onze reddende engel
ze zijn ook te koop zoals je ziet ,als je er ééntje wil ,duid hem aan en ik doe het nodige  ;)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2010, 14:00:41 pm »
Wow, heel mooi!  :thumsup: En die krokodil :nailbiting:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2010, 14:20:32 pm »
Ooh echt, misschien wat voor m'n nieuwe slaapkamer.
Op foto 3028 staat een mooie bruine met 4 olifanten.
Weet niet hoe groot het is ...
We moeten maar ff pben ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2010, 17:30:32 pm »
delen uit men dagboek

Mijn reis naar Burkina Faso , 2010

7/12
Morgen is het eindelijk zover, de reis waar ik al jaren naar uitkijk
De ontmoeting met men pleegkindje Aida, die ik al bijna 10 jaar help en sponsor.
De valiezen zijn gevuld tot op de laatste kilo en nog zijn er dingen die ik wel wil meenemen
Nog maar goed dat er een limiet opstaat of ik had een hele vracht mee
De voorbereidingen van deze reis zijn al bezig van in de zomer ,inentingen ,visa en visum ,pillen die je nodig hebt ,alles kost tijd en geld
Maar ik heb het ervoor over ,het zien van men pleegkindje maakt alles goed
Morgenavond komen we aan in Burkina “ouagadougou” en we zouden daar blijven overnachten .
Donderdag morgen komen ze ons daar dan ophalen ,Franck, Hamidou en ……………..
Men kleine meisje komt ook mee.
Het zal nogal een ontmoeting worden ,mijn eigen kennende heel emotioneel. Maard die tranen zijn er dan van geluk.
Of er vannacht van slapen veel in huis komt weet ik eigenlijk niet, waarschijnlijk niet ,de zenuwen komen eraan .
Valiezen vele keren herschikt en terug gevuld en weer gewogen .Nu blijven ze toe tot ginder.
Tot morgen , slaapwel .

8/12
vrij rustige nacht gehad maar veel te vroeg opgestaan,domme poes die me wakker maakte, koffie drinken,sigaretje roken,douchke nemen, nog eens de handbagage gecheckt,nog wat bijgestoken en op de valreep nog aan men paspoort gedacht , waar zou ik staan zonder.
Het is half 9 nu er rest me niks dan wachten en nog waachten.

9/12
Half 5 plaatselijke tijd, half 6 bij ons eindelijk aangekomen in koudougou .
Hier volgt een korte inhoud van gisteren.

We zijn dus vertrokken in lille om 14.30 en moeten nog 1 u naar cdg , daar aangekomen vliegensvlug de trein af, zenuwachtig staan wachten op de valiezen en dan haasten naar boven , naar de gate
Lopen met 2x 23kg en 10kg handbagage is niet zo evident , karretje nemen is geen optie ,die gaan niet op de roltrappen,de lift nemen is vragen om problemen.
Aangekomen aan de incheckbalie krijgen we het verschrikkelijke nieuws , vlucht gaat niet door, alle vluchten zijn afgelast tot minstens 17uur,met het risico dat we vandaag helemaal niet vertrekken , landingsbanen liggen onder een laag sneeuw van 15cm
We hadden vanuit de tgv wel gezien dat het sneeuwt maar aan 300km/uur kan je echt niet zien hoeveel er valt .
Ben zelf buiten gaan kijken, een echte sneeuwstorm , ongelooflijk !!
Het thuisfront op de hoogte gebracht , de reisbestemming op de hoogte gebracht met het nieuws dat we waarschijnlijk vandaag niet zouden aankomen. Ik kon me zo hun ontgoochelde gezichten voorstellen , zelfs ik was een beetje ontgoocheld, stomme sneeuw !!!
Om 16u kregen we het nieuws dat we niet weg konden voor 19u , okéé dan, beter 19u dan helemaal niet.
Dan ineens tot onze grote verbazing konden we om 17u inchecken, inchecken,snel naar taxfree zone, tasje koffie met een broodje en om 19u zaten in het vliegtuig (oef) en konden we vertrekken.
Jaaaaaaaaaaaa, dat dacht je dan …….
Eerst moest nog al de bagage op het vliegtuig raken ,dat ging niet zo makkelijk met die kleine wagentjes in die dikke laag sneeuw en het duurde dus een hele tijd .Dan moest het vliegtuig nog “ontijst” worden ,dus wachten in de file voor het “ontijsen" ,dat duurt een 20-tal minuten.
En uiteindelijk zijn we om 21u opgestegen . In Ouagadougou zijn we geland om 0200u plaatselijke tijd, bij ons 0300u dus.
Uitstappen, douane passeren ,niet modern zoals bij ons, dan de valizen vastkrijgen , dat duurt nog een tijdje want alles gaat hier manueel .
We zijn met z’n drieën en natuurlijk kwamen onze valiezen ook in drie keren.Dan naar buiten waar ze ons opwachten.
Franck die me begroette, Hamidou die zelf naar me toekwam, ik had hem er zelf nooit uitgehaald, veels te donker.
Aida was er ook bij en het kleintje was doodmoe, maar ik heb haar toch vastgepakt en maar half fijn geknuffeld.Dan de valiezen in de wagens verdeeld en ik natuurlijk bij Hamidou in de wagen, naast men kleine meisje.De hele terugweg heeft ze bijna geslapen , te moe om wat te vertellen , arm dutske.
Bij Maria ,onze gastvrouw aangekomen , de kamers getoond , helf slapend gedag gezegd en ons te rusten gelegd, dat dacht ik toch.
De hanen kraaiden, de Imam brabbelde vanuit zijn minaret , de andere hanen die antwoorden , tenslotte heb ik toch 2 uurtjes geskapen.Niet volledig uitgerust maar toch monter opgestaan ,doucheke genomen , heel primitief maar ik kon me douchen en da’s al heel wat.
Klein verkenningstoertje gedaan en dan aan het ontbijt dat Maria had klaargezet . Een goede tas koffie zou wel deugd doen .
De 2 anderen waren ondertussen ook al op.
Momenteel zijn we aan het wachten op onze chauffeur, we gaan naar de officiele opening van een opleidingscentrum van kouilbi.

9/12 namiddag

Het Afrikaanse uur is nog erger dan het leuvense uur , de opening begon normaal om 11u en de hoge pieten kwamen pas rond 12.30u , we zaten in de snikhete zon te wachten tot het gedaan was , Veel heb ik er niet van begrepen ,maar het was wel de moeite om eens mee te maken en ik sta op de foto met de burgemeester van koudougou en die van een stadje in duistland ,chique toch hé .
Terug naar de thuisbasis waar Maria al volop aan het koken was .
Toen kreeg ik telefoon van Hamidou of Aidake mocht komen, tuurlijk mag ze komen, ik vraag niet liever. Dus op dit moment zit ze naast me . Ze heeft net al haar pakjes gekregen en open gedaan , je moet zien hoe voorzichtig ze alles opendoet. Haar kleurboeken zijn favoriet , gelukkig heb ik educatieve genomen.Maar de stickers plakken doet ze nog het liefst. Kinderen hé !!!!!

9/12 s’avonds

Hamidou is net Aida komen ophalen ,samen met de belofte dat we mekaar snel gaan weerzien .Zeer tevreden ben ik die avond gaan slapen

** aidake was wat onwennig , is ook normaal, al bij al ben ik een vreemde voor haar , maar het zal snel wel wennen**

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2010, 22:07:52 pm »
10/12

goeiemorgen, het is 7.30u en ik ben reeds gewassen en heb men tasje koffie al op.Ooh wat snak ik naar een echte goede tas koffie ipv de oploskoffie hier.Ben uitgeslapen ondanks de vorige korte, zelfs zeer korte nacht.
Franck is me komen ophalen om naar zijn boetiek te gaan .Ik wou zo graag een echte batik hebben en heb er nu eindelijk één naar men zin , zelfs 2 , die andere was ook zo schoon.
Om 10u werden we verwacht op het gemeentehuis , we hebben een rondleiding gekregen van Hamidou .Wat een zooitje die buro’s , een kat vind er haar jongen nooit .
Vele handjes schudden , vragen hoe het gaat met de familie eb de gezondheid ,dat is de beleefdste manier om hier iemand te begroeten .
Met de Franse taal ,hin 2de taal heb ik geen probleem, maar met hun eigen taal Mauréé , dat wil maar niet lukken..Het makkelijkste woord is BILFOU ,wwz tot ziens .
Dan naar de plaatselijke kantine iets gaan drinken.De wandeling in deze enorme hitteis bijna, ik zeg wel bijna gekkenwerk.Men vreet stof ,stof en nog eens stof.Je merkt dat trouwens heel goed aan de lokale mensen ,dat als er een vrachtwagen aankomt ,iedereen zijn mond en neus in hun pull steken .Da’s ook zoiets, ik zeg pull, het is momenteel rond de 30 graden en zij hebben het koud ,terwijl wij ons hier kapot zweten.

Na het middageten ;oh oh ,wat was die pasta lekker , njam njam, hadden we afspraak met Hamidou ,die kwam ons ophalen om naar de koer van Aidake te gaan .
**hier moet ik uitleggen wat een koer is, een koer is een ommuurd stukje grond met een binnenplaats en al de kleine woninkjes tegen de muur aan gebouwd **

Ik was volop in spanning om naar haar koer te gaan , haar pleegouders te ontmoeten en wat weet ik nog wat allemaal . De spanning sloeg toe , we moesten nog wachten op ons vervoer want zonder auto ben je in Burkina niets.Uiteindelijk er toch geraakt en wat een weerzien was dat !!!! Aida vloog in mijn armen toen ik uitstapte , ze was helemaal niet verlegen meer , het was een heel ander meisje dan de dag ervoor . Het gevoel dat op dat moment door me ging kan ik echt niet beschrijven, gelukkig maar net iets meer …..
Al de kinderen op de koer kwamen kijken , hoeveel weet ik niet, ik kreeg ze maar niet geteld. De begroeting van de oude “le vieux” , een begroeting van wederzijds respecten van zijn kant heel veel dankbaarheid.
Een paar kindjes waren bang van die blanke madam, ze hadden nog nooit een “NASAARA” gezien, vreslijk eigenlijk die angst in die ogen, di eprachtig eogen die zich vulden met tranen van schrik .Eéntje was komen voelen aan men wang ,om te voelen of het wel echt was die bleke huis, en ja hoor ,ze ging niet af op der handje, het was echt .
Je had haar gezichtje moeten zien toen ze tot de conclusie kwam dat dat bleke vel niet afging op haar handjes.
Het is ongelooflijk moeilijk de ontmoeting met de pleegmama te beschrijven, het was zeer ingrijpend, zowel voor haar als voor mij , misschien nog meer voor haar dan voor mij .
De dankbaarheid die ze toonde , de blijdschap om me nu te zien en me te kunnen bedanken door de kansen die ze krijgt mede door mijn steun .
Ze heeft me vastgenomen en me in haar taal toegesproken , ik heb er niets van verstaan , maar wist zonder de vertaling ,alles wat ze me vertelde .
**Achter af heb ik gehoord dat het echt ieder voor zich is , maar dit probeer ik nog wel eens uit te leggen**

Dan de kinderen, natuurlijk stak er veel in de valies om uit te delen . Ik kwam handen tekort , ikke, ikke, ikke en ikke was het enige wat ik hoorde , de schrik voor de nasaara was ineens weg , het was gewoon geweldig.
Veel te snel was het tijd om op te breken ,afscheid nemen MAAR met de belofte dat ik een nacht bij hun blijf slapen en de ganse volgende dag bij hun kan doorbrengen.
Dat gaat nog wat worden, slapen op de grond, de wc is een gat in de grond. Maar ik wil het wel , het is één groot avontuur en zo leer ik alles beter kennen ook .
En voor hun is het een grote eer om mij als gast te hebben .Ze hebben niets om me te geven behalve hun dankbaarheid en hun gastvrijheid. En ik, ….. ik mag daar gebruik van maken.
Het verhaal van deze belevenis zal uitvoerig worden beschreven en wat dan ook nog leuk is, de dag die ik bij hun ga doorbrengen is net op mijn verjaardag .Het word een dag om nooit te vergeten. Een aparte verjaardag . Ik kijk er al naar uit !!!
« Laatst bewerkt op: december 22, 2010, 22:39:37 pm door vivke »

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2010, 11:45:39 am »
wat een mooie ervaring lijkt me dat.. maar ook een emotionele rollercoaster..
prachtige foto's.. mooi verhaal.. echt ik hang aan je lippen voor meer...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2010, 11:56:15 am »
Jee Vivke, de tranen staan me in mijn ogen, wat prachtig mooi om mee te maken!! :hart:

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2010, 14:58:00 pm »
11/12
goedemorgen , geslapen tot half 8 , joepieeeeeeeeeee
om kwart na 4 de haan die me wekte, mezelf omgedraaid en weer gaan slapen
deze voormiddag veel volk ontvangen , kinderen die geholpen worden door ASAE en die hun pakje en /of brief komen halen , niks dan gelukkige kindergezichtjes.
Een plezier om naar te kijken.
Onze Franck, de reddende engel hier voor ons komt elke dag , de vereniging heeft ongelooflijk veel steun aan hem.Hij heeft het hart op de juiste plaats, niets is hem teveel. Hij houd van rummikub spelen en is natuurlijk bij mij daarvoor op de juiste plaats. Ik heb men spel meegebracht, de reisversie en dat blijft hier bij hem, dat had ik hem beloofd bij zijn bezoek in de zomer..de kinderen kwamen kijken en dan meespelen, ik ga hier de geschiedenis in als “zij die haar volk leerde rummikubben” Ze waren hier al aan het grappen dat ik daarvoor een standbeeld zou krijgen.

Met Franck een goed gesprek gehad over wat ik nu het beste kan doen voor Aida en haar pleegmama. Franck is van hier en kent de situatie het beste en weet waar het beste hulp word geboden. Hij kent ook de koer van Aida .Dus heb ik zijn raad opgevolgd. Allereerst heb ik een deftige matras gekocht , Aida en haar mama sliepen op de grond(daar had ik echt geen idee van ) dan nog 50kg maïs en 50 kg rijst , zo kunnen ze een maand of 3 verder.
Franck heeft de matras op zijn brommer gaan halen en weggebracht , jammer genoegheb ik daar geen foto van .
Da’s grote dingen vervoeren op zijn Afrikaans.
In de namiddag zijn we samen de rijst en de maïs gaan brengen .Awa (mama van Aida) was diep onder de indruk en zeer gelukkig .Ook deze keer kan ik het gevoel niet in woorden omzetten. Met een goed gevoel weer naar de thuisbasis gekeerd om wat te rusten.
Afrikaanse wegen zijn een hel om te berijden , ook al hebben we nu een wagen waar 4x4 opstaat , je word heen en weer geschud ,iets ongelooflijks. Er zijn putten in de weg waar een halve auto inpast en ipv die dicht te gooien herleggen ze gewoon het spoor om in te rijden .Echt typisch Afrika .  Slaapwel .

12/12
goedemorgen, vandaag heel vroeg wakker , om 0400u en het ergste was, klaarwakker.Heb me maar geforceerd van te blijven liggen,dit is echt wel te vroeg.
Ik heb ook gedroomd vannacht, k’heb in Aidake haar huisje alle muren wit geverfd en voorzien van mooie muurschilderingen , zo toont het wat groter en klaarder,Ze hebben maar 2 plaatsen, daar waar je binnenkomt en daar waar de rommel staat, met rommel bedoel ik alles, kleding,kookpotten,fiets ,gewoonweg allesen daar slapen ze ook op hun “natte” een soort van mat op de grond. Maar vanaf nu niet meer ,nu hebben ze een degelijke matras.Die hebben ze van mij gekregen,ben wel benieuwd hoe ze hebben geslapen ,misschien wel zeer onwennig om wat comfortabeler te liggen.
**Wat ik het ergste vind is dat het soms echt ieder voor zich is**
Op de koer van Aida wonen verschillende gezinnen, De oude , zijn 3 vrouwen(de 1ste is overleden) ,elke vrouw heeft haar huisje.De oudste kinderen wonen daar ook ,er word gewoon een huisje bijgebouwd op die paar tientallen meters , zo staan er nu 7 huisjes op die koer .
En ieder zorgt voor zijn gezin , dus als er iemand geen centjes meer heeft ometen te kopen dan eten die gewoon niets. De anderen die die dag wel eten hebben gaan meestal ook niet delen, zelfs niet voor d ekinderen.Ik weet wel ,er is niet veel en dan nog moeten delen is moeilijk , maar toch hé.
Naar wat ik deze dagen al heb begrepen is dat als Aida mij niet zou hebben als meter/sponsor ze geen 9 jaar zou zijn geworden ( dat is wel ff slikken zenne)
Aida haar mama is de armste onder de andere vrouwen, ze heeft nog 9 kinderen van de oude ,sommige daarvan zijn weg en sommige daarvan wonen ook op die koer.
De oude is me gisteren komen bedanken voor het goede werk ik heb gedaan en dan bedenk ik me ,het kan hem toch schelen .

Vandaag gaan we naar Sabou, naar de heilige krokodillen.Lijkt me echt eng.Naar het schjnt kan je zelf op de foto gezeten op de krokodil.
Het gaat zo, je koopt een krokodil , ze binden een straffe koord en gooien die in het water, de krokodil nadert op het geluid van de plons en het geschreeuw van de kip en HAP ,dan beginnen ze te trekken zodat de krokodil aan land komt , de kip word niet meer gelost door dat grote beest , dan neemt er iemand de staart vast en de mensen kunnen er gaan opzitten voor de foto en dan pas mag de krokodil los om zijn prooi op te peuzelen. Ik weet niet of ik er straks durf  gaan opzitten voor de foto, ben een echte held op sokken !!!
Maar allzins dit verhaal hoor je laters wel.Tot straks.

Hier ben ik alweer, ik had bij de kleermaker hiernaast een broek laten maken in een Afrikaans stofje, ze is klaar en ben ze net gaan halen, wat zit ze lekker. De kleur en de tekening vechten wel een beetje met mijn europese bloes, maar hier zeggen ze , hoe contraster 2 dingen , hoe leuker het staat, dus ben ik nu gekleed in Afrikaanse mode !!

Héhe, de krokodillen heb ik overleefd, het viel allemaal wel mee, het is een kleine soort van krokodil.
Ze noemen ze hier “le crocodille sacré” de heilige krokodillen.
Ze bijten niet aan de mensen , de lokale bevolking eren deze dan ook , s’nachts komen ze uit de het water “mareegau” en lopen door de straten van het dorpje Sabou.Ze leggen ook hun eieren in het dorp en komen hun jongen halen als de tijd rijp is. Niemand doet er wat aan, ze zijn zeer gerespecteerd. De bevolking gaat zelfs zover dat als er een krokodil sterft er een hele ceremonie aan te pas komt en de krokodil word dan aan de overkant op de heilige plaats begraven.De lokale kinderen zwemmen tussen de krokodillen, nooit gebeurt er iets , nuja, zij liever dan ik hoor .

** er loopt nog een legende, als er iemand ziek is en de medicatie en behandelingen helpen niet ,dan gaan ze naar Sabou , kopen een kip en gooien die voor de krokodillen, happen ze toe dan is de genezing in zicht , happen ze niet toe dan genees je nooit en zal je binnen korte tijd overlijden. Dit zou echt geen fabeltje zijn.**

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #13 Gepost op: december 23, 2010, 17:11:47 pm »
Hele mooie foto,s  en een prachtreis voor een goed doel .   :thumsup: :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2010, 17:12:23 pm »
Haha, als je hoop op genezing krijgt zal het vast al beter gaan!! Dus dat was die mooie broek die ik zag!! Wat een verhaal Vivke van zo'n vent die zoveel vrouwen heeft en ze dan aan hun lot overlaat.. :(