Auteur Topic: Wat vragen over gedrag en verzorging (grijze roodstaart)  (gelezen 2429 keer)

Offline BeVeR

• Bevrucht eitje
  • **
  • Geslacht: Man
Wat vragen over gedrag en verzorging (grijze roodstaart)
« Gepost op: januari 07, 2011, 11:39:05 am »
Ik ben wat informatie aan het inwinnen over papegaaien (specifiek de grijze roodstaart) omdat ik er graag 1 in huis wil gaan nemen.
Ik heb geen enkele ervaring met het houden van vogels dus ik kan wel wat informatie gebruiken.

Als eerste heb ik nog wat twijfels bij de woonsituatie. Ik woon op dit moment met 3 andere jongens in een rijtjeshuis.
We hebben een behoorlijk grote, goed verlichte woonkamer dus dat zit opzich wel goed. Waar ik me zorgen om maak is dat de papegaai doordeweeks over het algemeen het grootste deel van de dag alleen zal zijn (van 9 tot 4 gewoonlijk, hoewel er zeker 1 a 2 keer peer week iemand eerder thuis is).
1. Is dit een probleem of kan de vogel zich in die tijd wel zelf vermaken??

2. Omdat we hier met zijn vieren wonen zijn er wel vaak mensen in de woonkamer maar die persoon kan wel vaak met andere dingen bezig zijn (spelletjes of tv kijken bijvoorbeeld) zal de vogel daar problemen mee hebben als ie zich misschien genegeerd voeld?

3. Verder hebben we best vaak visite over de vloer en dan kan er nog wel eens aardig wat gerookt worden, dit vind ik zielig voor de vogel dus is het bijvoorbeeld mogelijk om hem op zo'n moment op mijn eigen kamer te zetten? En is het dan misschien slim om een tweede (kleinere) kooi daarvoor te nemen??

4. Verder kom ik af en toe pagina's tegen waarop heel negatief wordt gedaan over papegaaien (niet alsof het echt slechte beesten zijn maar het lijkt meer om mensen de realiteit te laten zien of zelfs af te schrikken), ik snap dat dit gedaan wordt vanwege het grote aantal vogels dat in asiel terecht komt maar hoeveel moet ik mijn keuze hierdoor laten beinvloeden?
als voorbeeld deze pagina: http://www.papegaaienvrijenblij.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59:een-papegaai-is-niet-voor-iedereen&catid=38:aanschaf&Itemid=37

5. Daar komt het een beetje over alsof elke papegaai er een zooitje van maakt, de boel kapotmaakt of de boel bij elkaar krijst, maar dat lijkt mij toch veel te maken te hebben met het geven van een juiste opvoeding? Ik weet namelijk niet of mijn huisgenoten er blij mee zijn als mijn vogel de boel voortdurend kapot of vies maakt.

6. Verder gaf één van mijn huisgenoten aan zich zorgen te maken over het gekrijs, de vraag is dus: hoe veel krijst de gemidelde vogel (ik las al ergens dat het iets is wat vaak sochtends / savonds in ieder geval even gebeurt) en is het krijsen af te leren of te verminderen?

7. Ik lees ook veel over ongewenste beloningen en het daarmee aanleren van ongewenst gedrag. Nou heb ik dus 3 huisgenoten die mogelijk kunnen reageren als de vogel bijvoorbeeld vervelend zit te doen, is het mogelijk om de vogel aan te leren dat ik degene ben die verteld wat wel en niet kan (zoals bij veel honden bijvoorbeeld kan) zodat mijn huisgenoten of visite de vogel niet per ongeluk verkeerde dingen aanleren?

8. En hoe zit het bijvoorbeeld met behoefte doen? is het mogelijk om de vogel aan te leren om dit alleen op/in de kooi te doen zodat het niet in de hele kamer komt?

9. Verder zag ik ergens een vogel die met iemand mee naar buiten ging aan een tuigje, ik wist niet zo goed of ik dit leuk of zielig moest vinden, is het interessant voor een vogel om af en toe mee naar buiten te mogen? En is een tuigje dan een optie of is dit zielig?

10. Maakt het geslacht van de papegaai uit, ik weet dat het bij sommige dieren veel uit maakt of je als man een mannetje of vrouwtje als huisdier neemt? Maakt het ook nog uit voor de opvoeding welk geslacht het beest heeft?

11. Als laatste ben ik nog op zoek naar iemand die één of meerdere papegaaien (liefst grijze roodstaart) heeft in de buurt van Arnhem waar ik misschien een keer zou kunnen komen kijken en die me misschien nog wat informatie kan geven over de verzorging en opvoeding van de papegaai, iemand enig idee??

ik heb de vragen maar even genummerd zodat het misschien makkelijker is om ze te beantwoorden  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Wat vragen over gedrag en verzorging (grijze roodstaart)
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2011, 13:02:13 pm »
Goed van je dat je je goed laat informeren!!
Ik zal antwoorden geven, anderen kunnen aanvullen.

1. Van 9 tot 4 alleen zijn hoeft geen probleem te zijn. Als je veel speelgoed in de kooi hebt kunnen ze zich goed vermaken. Ik heb voor mijn grijze ook bijvoorbeeld de tiki take out hangen waar ik dan achter de houten dingen gedroogde banaantjes in stop, dan is ze wel even zoet (moet de houten spijltjes op een gegeven moment gaan doorknagen voor ze er bij kan).

2. Geen probleem hoor met aandacht voor iets anders. Jij bent de baas en als de vogel aandacht vraagt is het beter om dat te negeren en aandacht geven wanneer jij het wilt. Zeker geen aandacht geven als de vogel zich negatief gedraagt  (schreeuwen bijvoorbeeld) en wél als hij zich goed gedraagt.

3.Dat is een optie maar niet zo leuk voor de vogel, die houdt wel van gezelligheid. Je kunt ook buiten of onder de afzuigkap gaan roken he? Effe doorbijten en gewoon als regel in jouw huis instellen.

4. Je hebt hier zelf heel erg de hand in, kwestie van opvoeden Negatieve dingen negeren, positieve belonen, dit hoeft niet met voedsel, maar met aandacht). Je moet ook echt heel goed beseffen wat je doet. In jouw geval moet je echt zorgen dat je al je gezinsleden op de hoogte brengt van dit soort dingen.. Als er 1 tussen zit die er verkeerd mee omgaat kan dat negatief werken uiteraard. dus als er één wél reageert op schreeuwen, krijg je gegarandeerd een schreeuwer.

5. Zie hierboven. En meestal heeft de vogel een eigen plek (bijvoorbeeld op zijn kooi of op een speelplaats en dat zal dan de enige omgeving zijn waar hij peopt. Ik heb daar kranten onder liggen. Ze kunnen er wel een zootje van maken ja, het zijn echte rommelmakers met voer, dingen die ze kunnen knagen (touwen, wilgentakken), maar ook dat kan je beperken tot de kooi of speelplek. Als je de vogel er uit haalt kan hij inderdaad wel eens ergens anders poepen, maar een keukenrol bij de hand en prima toch?

6. Mijn grijze roodstaart krijst nooit. Ik heb ook nooit gereageerd op een schreeuw, maar alleen op leuk fluiten en praten. dus ze wist snel wat ze moest doen en niet doen (door de aandacht). Er zijn andere soorten (amazones bijvoorbeeld) die best wel eens een schreeuw uurtje hebben, maar over het algemeen valt het mee, mijn amazone doet het in ieder geval nooit).

7. Nee, als er vier huisgenoten zijn die zich ergens mee bemoeien heeft dat invloed. Goede afspraken maken en goed uitleggen hoe het werkt. Zie je dat visite iets ongewenst doet, leg dan uit hoe en wat.

8. Nee dat kan je beter niet aanleren omdat je daar problemen mee kunt krijgen (als ze het op gaan houden buiten de kooi).

9. Ik neem mijn grijze wel eens mee naar buiten, maar dan los (ze is gekortwiekt). En ja, ze vindt dat geweldig. Ze gaat ook wel eens mee op de fiets en de honden uitlaten.

10. Geslacht maakt weinig uit bij een grijze. Geslacht kan ook alleen bepaald worden door een test en is verder nergens aan te zien.

11. Ik ken wel iemand in de buurt van Arnhem.. maar die zal zelf wel reageren misschien, haha

Offline BeVeR

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2011, 13:19:33 pm »
hey Loes,

bedankt voor je antwoorden, daar heb ik veel aan.
Het roken is idd iets waar we wel afspraken over kunnen maken.

ik had sowieso nog 2 vraagjes:
Kan ik een plekje voor hem maken op mijn slaapkamer waar hij zijn ding kan doen als ik bijvoorbeeld aan het werk ben. Dat hij lekker bij mij in de buurt kan zitten maar toch zijn eigen ding kan doen?? (zoals ik zei zat ik te denken aan een 2e, kleinere, kooi. Maar dit kan ook in de vorm van bijvoorbeeld een stok om op te zitten)

Je zegt dat je jou vogel gekortwiekt hebt, dit zou voor mij ook een goed alternatief zijn maar ik woon in de stad dus als ik hem mee naar buiten zou nemen zou ik toch bang zijn dat hij erges van schrikt en probeert weg te vliegen. Heb je hier ervaringen mee of blijft jou vogel gewoon stoer zitten?? En geeft kortwieken geen problemen met vliegen???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2011, 15:23:22 pm »
Je moet ze so wie so laten wennen, dus niet meteen huppakee mee naar buiten in de drukke stad. Toen ik voor het eerst met Sjakko naar buiten ging heb ik bewust een stukje gekozen waar geen auto's langs kwamen, het is de eerste keer natuurlijk heel eng voor ze. Toen ze wat gewend was ben ik op een stoep gegaan waar verkeer langs kwam, ze schrok gelukkig niet. Mocht ze wel schrikken: net doen of er niets aan de hand is. Je kunt ook de eerste keer dat er een auto voorbij komt een beetje afschermen dus je rug een beetje naar het verkeer toe houden en kijken hoe de vogel reageert. Maar ik denk dat dit allemaal van later zorg is..

Natuurlijk kan je een plekje maken op je kamer, dat is toch gezellig. Ook in een kleinere kooi zal hij het leuk vinden dicht bij je te zijn. Kan ook een standaard of speelplaats zijn natuurlijk. Kortwieken geeft zeker problemen met vliegen maar dat is juist de bedoeling. Het zou niet zo leuk zijn als ze wegvlogen en uit het oog verloren worden he? Als ze op de goede manier gekortwiekt worden kunnen ze alleen maar dalen en niet meer opstijgen. ;)

Voor speelplaatsen is dit misschien wel leuk om eens door te kijken:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=23746.0

« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 15:26:29 pm door Loes »

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2011, 22:25:40 pm »
Ik heb je een pm gestuurd zodat je eventueel een afspraak zou kunnen maken om langs te komen.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2011, 22:36:08 pm »
een heleboel vragen

hier mag je ook steeds eens komen kijken, hier zitten 3 grijze roodstaarten ,1 roseetje, 2 forpusjes en 1 aagje

allemaal handtam (behalve forpusjes die blijven in de kooi)

ik woon wel in belgie ,dus misschien wel wat ver  ;)

Offline BeVeR

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2011, 12:14:13 pm »
hehe belgie is inderdaad wat ver viv, maar bedankt voor het aanbod! ;)

Ik heb je een berichtje terug gestuurd kilian :)