Ik ben wat informatie aan het inwinnen over papegaaien (specifiek de grijze roodstaart) omdat ik er graag 1 in huis wil gaan nemen.
Ik heb geen enkele ervaring met het houden van vogels dus ik kan wel wat informatie gebruiken.
Als eerste heb ik nog wat twijfels bij de woonsituatie. Ik woon op dit moment met 3 andere jongens in een rijtjeshuis.
We hebben een behoorlijk grote, goed verlichte woonkamer dus dat zit opzich wel goed. Waar ik me zorgen om maak is dat de papegaai doordeweeks over het algemeen het grootste deel van de dag alleen zal zijn (van 9 tot 4 gewoonlijk, hoewel er zeker 1 a 2 keer peer week iemand eerder thuis is).
1. Is dit een probleem of kan de vogel zich in die tijd wel zelf vermaken??
2. Omdat we hier met zijn vieren wonen zijn er wel vaak mensen in de woonkamer maar die persoon kan wel vaak met andere dingen bezig zijn (spelletjes of tv kijken bijvoorbeeld) zal de vogel daar problemen mee hebben als ie zich misschien genegeerd voeld?
3. Verder hebben we best vaak visite over de vloer en dan kan er nog wel eens aardig wat gerookt worden, dit vind ik zielig voor de vogel dus is het bijvoorbeeld mogelijk om hem op zo'n moment op mijn eigen kamer te zetten? En is het dan misschien slim om een tweede (kleinere) kooi daarvoor te nemen??
4. Verder kom ik af en toe pagina's tegen waarop heel negatief wordt gedaan over papegaaien (niet alsof het echt slechte beesten zijn maar het lijkt meer om mensen de realiteit te laten zien of zelfs af te schrikken), ik snap dat dit gedaan wordt vanwege het grote aantal vogels dat in asiel terecht komt maar hoeveel moet ik mijn keuze hierdoor laten beinvloeden?
als voorbeeld deze pagina:
http://www.papegaaienvrijenblij.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59:een-papegaai-is-niet-voor-iedereen&catid=38:aanschaf&Itemid=375. Daar komt het een beetje over alsof elke papegaai er een zooitje van maakt, de boel kapotmaakt of de boel bij elkaar krijst, maar dat lijkt mij toch veel te maken te hebben met het geven van een juiste opvoeding? Ik weet namelijk niet of mijn huisgenoten er blij mee zijn als mijn vogel de boel voortdurend kapot of vies maakt.
6. Verder gaf één van mijn huisgenoten aan zich zorgen te maken over het gekrijs, de vraag is dus: hoe veel krijst de gemidelde vogel (ik las al ergens dat het iets is wat vaak sochtends / savonds in ieder geval even gebeurt) en is het krijsen af te leren of te verminderen?
7. Ik lees ook veel over ongewenste beloningen en het daarmee aanleren van ongewenst gedrag. Nou heb ik dus 3 huisgenoten die mogelijk kunnen reageren als de vogel bijvoorbeeld vervelend zit te doen, is het mogelijk om de vogel aan te leren dat ik degene ben die verteld wat wel en niet kan (zoals bij veel honden bijvoorbeeld kan) zodat mijn huisgenoten of visite de vogel niet per ongeluk verkeerde dingen aanleren?
8. En hoe zit het bijvoorbeeld met behoefte doen? is het mogelijk om de vogel aan te leren om dit alleen op/in de kooi te doen zodat het niet in de hele kamer komt?
9. Verder zag ik ergens een vogel die met iemand mee naar buiten ging aan een tuigje, ik wist niet zo goed of ik dit leuk of zielig moest vinden, is het interessant voor een vogel om af en toe mee naar buiten te mogen? En is een tuigje dan een optie of is dit zielig?
10. Maakt het geslacht van de papegaai uit, ik weet dat het bij sommige dieren veel uit maakt of je als man een mannetje of vrouwtje als huisdier neemt? Maakt het ook nog uit voor de opvoeding welk geslacht het beest heeft?
11. Als laatste ben ik nog op zoek naar iemand die één of meerdere papegaaien (liefst grijze roodstaart) heeft in de buurt van Arnhem waar ik misschien een keer zou kunnen komen kijken en die me misschien nog wat informatie kan geven over de verzorging en opvoeding van de papegaai, iemand enig idee??
ik heb de vragen maar even genummerd zodat het misschien makkelijker is om ze te beantwoorden