Hey Karlijn,
leuk om ook een ervaring van iemand anders te lezen.
Het is idd zo dat niet iedere papegaai het direct wil eten. Dat heeft mijn inziens niets te maken met dat hij het niet zou lusten, maar meer omdat het onbekend is en dat ze het dan gewoon niet hoeven.
Iedere vogel is over te zetten en het heeft dan ook geen zin om een pellet voor 1 of 2 dagen aan te bieden om te kijken of ze het lusten.
Natuurlijk lusten ze het, maar je moet gewoon streng zijn. Proefzakjes zijn dan ook niet om te kijken of ze het willen eten, maar meer om de verzorgen te laten zien wat voor soort pellet het is. Natuurlijk kun je de inhoud van een proefverpakking wel gebruiken om de vogel kennis te laten maken met het voer.
Iedere vogel is anders, maar je kunt iedere vogel overzetten op welke pellet dan ook. Het hangt totaal af van de verzorger. Hoe streng kun je zijn voor je vogel.

Gisteren was de bak bij Japie en Cocootje nagenoeg leeg. Ze moeten samen ongeveer 141 gram per dag krijgen. Dit gaan ze niet krijgen (maximaal 100 gram), want ze krijgen bij mij niet alleen Optibird te eten.
Gisteren had ik ze 80 gram gegeven en dit was nagenoeg dus op. Vanochtend heb ik ze 90 gram gegeven. En het leuke was dat ze allebei voor de etensbak gingen zitten om te gaan eten. Het is dus blijkbaar goedgekeurd door ze.
Voor mij is het overzetten nu klaar. Wat mij betreft is het al gelukt, omdat ze het al volledig eten en ik ze niet meer in de gaten hoef te houden wat betreft hun gewicht. Ze eten immers voldoende.
Had niet verwacht dat ze het zo snel zouden accepteren.
Nu is het afwachten hoe ze er verder op vooruit zullen gaan. Dit duurt natuurlijk langer voordat je dat kunt gaan zien.