Auteur Topic: vreselijke jeuk bij grijsje toni/lichte schimmelinfectie  (gelezen 21479 keer)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: vreselijke jeuk bij grijsje toni
« Reactie #15 Gepost op: januari 15, 2011, 19:34:13 pm »
Eivoer helpt je vogel beter door de rui heen te komen.
Fruit en groente.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #16 Gepost op: januari 15, 2011, 19:57:50 pm »
fruit en groente krijgt hij dagelijks
af en toe een gekookt eitje in stukken

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #17 Gepost op: januari 15, 2011, 20:44:01 pm »
Dan zou ik proberen wat vaker eivoer te geven.

1 hardgekookt ei
70 gram paneermeel
1 schil van het ei min 1 minuut in de magnetron.
Eventueel wat kiemzaad erbij en/of druivensuiker.
Kruimels pellets.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #18 Gepost op: januari 15, 2011, 22:45:34 pm »
misschien domme vraag wesly

maar ik dacht dat men eivoer alleen gaf aan broedende vogels of aan jongen  ???
kan je mij wat meer uitleg geven over het doel dan ,thx

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #19 Gepost op: januari 15, 2011, 23:57:46 pm »
succes en sterkte knffel voor toni :-*

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #20 Gepost op: januari 16, 2011, 13:10:41 pm »
misschien domme vraag wesly

maar ik dacht dat men eivoer alleen gaf aan broedende vogels of aan jongen  ???
kan je mij wat meer uitleg geven over het doel dan ,thx

Eivoer bevat vitamine A. Dit verbruiken ze veel tijdens de rui en kost energie. Dus door wat extra vitamine A te geven komen ze over het algemeen makkelijker door de rui heen.
Er zijn ook wel druppeltjes en voedings sublementen te koop, maar wij doen het liever op nartuurlijke wijze met eivoer en voldoende vers fruit en groente.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #21 Gepost op: januari 16, 2011, 22:48:48 pm »
Te weinig vitamine A is zeer slecht, een vogel die alleen zaad te eten krijgt heeft zonder bijvoeding van ei(voer) zeker een te kort aan vitamine A. (Waardoor o.a slechte rui)
Maar let op te veel vitamine A is ook niet goed. Zeker als de vogel al pellets krijgt, krijgt hij normaal gesproken de juiste dosis binnen. Tijdelijk ietsje meer geven vanwege de rui zal niet erg zijn mits de vogel gezond is. Een heel verhaal die ik nog goed in mijn oren geknoopt heb van toen Kaya zo ernstig ziek was. Infomeer over bijvoeden anders eerst bij een vogelarts. Eens een keer ei geven zal geen kwaad kunnen, maar nogmaals niet overdadig! Vitamine A in druppelvorm geven heeft weinig zin omdat de vitamine binnen enkele minuten "weg" is.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #22 Gepost op: januari 16, 2011, 22:54:27 pm »
Het is een tekst uit papegaaientijdschrigt Coco, ik had het al eens eerder op het forum gezet maar haal het er weer even bij.
http://users.telenet.be/UitgeverijBlanche/1549581.htm

VITAMINE A TEKORT
Vitamine A heeft veel functies in het lichaam van een vogel. Het zorgt onder andere voor het normaal functioneren van de luchtwegen, het maagdarmkanaal, de huid en het verenkleed. Een van de taken van vitamine A is het op gang brengen en snel laten verlopen van de rui. Een papegaai die voldoende vitamine A heeft gekregen, ruit daarom regelmatig en heeft een glanzend, soepel verenkleed en een zachte huid. Papegaaien die jarenlang te weinig vitamine A krijgen ruien vaak niet of veel te weinig. Ook zie je nog wel eens dat een veer in de rui blijft hangen en zich niet normaal ontplooid. Deze dieren zien er daardoor vaak dof, stoffig en zelfs een beetje mottig uit. Als je de dieren vastpakt of aait, voel je dat de veren droog zijn en stug. Ook de huid is vaag droog en een beetje schilferig. Het is goed voor te stellen dat deze vogels makkelijk jeuk krijgen en daardoor gaan verenpikken.

Gebrek aan vitamine A is de meest voorkomende oorzaak van verenpikken bij papegaaien. Dat komt omdat de meerderheid van de papegaaien een dieet krijgt dat voornamelijk uit zaden bestaat. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat dit zaad oud en gedroogd. In vers zaad is er wel wat vitamine A aanwezig, maar tijdens het drogingproces en de tijd van opslag wordt vitamine A langzaam afgebroken. De tijd die zit tussen het oogsten van het verse zaad en het zakje voer in de winkel is gemiddeld twee jaar. In deze tijd is alle vitamine A al lang verdwenen. In papegaaienvoer dat bestaat uit een zadenmengsel zit dus niets aan vitamine A.

Om een papegaai toch van voldoende vitamine A te voorzien zijn veel trucjes bedacht. Zo geven veel mensen hun papegaai vitaminedruppels in het drinkwater. Helaas heeft onderzoek uitgewezen dat vitamine A in dit water maar een half uur actief is. Daarna is alle vitamine A afgebroken. Papegaaien drinken meestal niet ieder half uur en dus is de kans groot dat uw dier op deze manier geen vitamine A binnenkrijgt.

Ook hoor ik vaak het verhaal dat mensen paprika, rode bietjes, maïs en andere groenten geven die een hoog gehalte aan vitamine A hebben. Ik heb eens berekend hoeveel paprika een grijze roodstaart per dag zou moeten eten om voldoende vitamine A binnen te krijgen. Ik kwam uit op ongeveer 500 gram per dag (dat zijn 5 grote paprika's!).  Dat is natuurlijk veel meer dan een papegaaienmaagje kan verwerken.

Een methode die wat beter werkt, is om een lepel zaadmengsel te mengen met een lepel eivoer of krachtvoer. Als de papegaai dit allemaal opeet, dan krijgt hij qua vitaminen en mineralen alles binnen wat hij nodig heeft. Groot probleem bij deze methode is dat de meeste papegaaien eivoer niet lekker vinden. Zij pikken de lekkere zaadjes uit het voerbakje en het eivoer laten ze liggen. Door bij het zaden-eivoer mengsel wat brinta en water te mengen wordt het geheel plakkerig. Als de vogel dan een zaadje pakt, plakt er wel wat eivoer aan. Tijdens het schillen van het zaadje krijgt hij dan meestal wel wat eivoer binnen. Tenzij hij zo slim is om het zaadje eerst af te vegen aan zijn zitstok. Een groot nadeel van deze methode is dat nooit precies te achterhalen is wat de vogel aan eivoer (en dus aan vitamine A) binnenkrijgt.

Gelukkig is er sinds een aantal jaren een goed alternatief op de markt voor al dit geklieder: pellets. De basis van alle pellets is zaden. Daarbij zijn eivoer of diermeel, vitaminen en mineralen toegevoegd in precies de verhouding die een papegaai nodig heeft. Het mengsel van zaden en toevoegingen wordt gemalen en tot brokjes geperst. De papegaai kan nu niet meer de lekkere zaadjes uitzoeken: bij ieder brokje dat hij eet krijgt hij alles precies in de juiste verhoudingen binnen. Recentelijk is een aantal onderzoeken verricht naar de kwaliteit van de diverse merken pellets. Daaruit blijkt dat de meeste pellets van de grote bekende merken, een goede kwaliteit hebben. Koop wel altijd een gesloten verpakking (en dus niet losse pellets uit een voerton bij een dierenwinkel). De meeste pellets hebben namelijk een verloopdatum. En als u het voorgaande gelezen heeft dan begrijpt u dat vitamine A een van de stoffen is die na die verloopdatum snel verdwijnt. Pellets hebben ook nadelen. Een van de grootste nadelen is dat een papegaai moet leren om pellets te eten. De meeste papegaaien eten pellets namelijk niet spontaan. Gelukkig is het zo dat de smaak van de pellets van tegenwoordig veel beter is dan die van een paar jaar geleden. De meeste papegaaien laten zich dan ook makkelijk overhalen om pellets te gaan eten. Voor vogels die niet zo makkelijk over te halen zijn, bestaan er wel enkele trucjes om hen toch aan het eten te krijgen. In een van de volgende afleveringen van "Coco" zal hier uitgebreid op ingegaan worden. .
Mensen vragen wel eens aan mij of het niet voldoende is om een papegaai ieder half jaar een vitamine-injectie te laten geven. Ik denk dat dit geen goede methode is. Ten eerste zal de injectie zeer hoge gehaltes aan vitaminen moeten bevatten om voldoende te zijn voor een half jaar. Dit hoge gehalte aan vitaminen geeft een grote belasting voor met name de lever en nieren. Ten tweede is het ook zo dat de vitaminen alleen goed door het lichaam verwerkt worden als zij in de juiste verhoudingen met de overige voedselbestanddelen (vet, eiwit, water, koolhydraten, mineralen) in het lichaam terechtkomen. Met andere woorden: vitamine kan alleen goed door het lichaam verwerkt worden als zij opgenomen wordt via een uitgebalanceerd dieet.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #23 Gepost op: januari 16, 2011, 23:02:06 pm »
dankje dianne
ga het afdrukken om te lezen , dat gaat beter  :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: januari 16, 2011, 23:19:29 pm »
Ik heb ook even gegoogled op schimmelinfectie omdat ik me afvroeg hoe ze er in godsnaam aan komen..

http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/pape-zieke_gaai/papez-aspergillose.htm

Hier staat dus ook in dat een gebrek aan vit. A de oorzaak kan zijn dat ze echt een infectie krijgen en dat alle vogels blijkbaar geconfronteerd worden met schimmels die in de lucht kunnen zweven. Maar Vivke, jij geeft toch volgens mij al pellets?

Ik vond het echt zielig vanavond om te zien hoe opgefokt hij werd toen hij opgedroogd was!! Hoop dat het snel beter zal gaan. ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
Re: vreselijke jeuk bij grijsje toni/lichte schimmelinfectie
« Reactie #25 Gepost op: januari 16, 2011, 23:23:25 pm »
ze eten niet allemaal pellets loes , alleen flip en lowieke
toni at eerder die ecobird maar nu niet meer ,hij vind het vies  :)

zij eten wel veel fruit en groenten ,allemaal

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #26 Gepost op: januari 16, 2011, 23:25:18 pm »
thx, loes ,dat stuk ga ik ook afdrukken

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #27 Gepost op: januari 17, 2011, 11:43:10 am »
Die vorm van schimmel gaat meer over aantasting van de luchtwegen. Maar wel interessant om te lezen.

Offline Dianne

• Super Parrot

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #29 Gepost op: januari 17, 2011, 17:51:26 pm »
Die vorm van schimmel gaat meer over aantasting van de luchtwegen. Maar wel interessant om te lezen.

Inderdaad ja...  :CENS Ik wil zo graag weten hoe ze aan zo'n schimmelinfectie op de veren komen..